SGM stel 2995 | NS Community
beantwoord

SGM stel 2995

  • 22 February 2023
  • 12 reacties
  • 328 Bekeken

Ik heb een paar vragen over de SGM 2995.

  1. Gaat hij ooit gesloopt worden?
  2. Word hij ooit te koop gezet voor museums?
  3. Gaat dat ooit een VIP trein worden van de NS?
Dit treinstel.

 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 23 February 2023, 20:56

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 6

Een exact antwoord moet ik je helaas schuldig blijven pantotje. Elk van deze scenarios is mogelijk (3 wel het minste dien ik te zeggen), maar ik kan je helaas geen vast antwoord geven omdat het nog niet vast staat!

Volgens onderstaand bericht is deze tijdelijk naar het spoorweg museum gegaan en wordt daarna gesloopt, net als de meeste andere SGM treinstellen.

 

https://hovm.nl/laatste-sgm-sprinter-van-ns-gaat-tijdelijk-naar-spoorwegmuseum/

Maar is uiteindelijk nooit gesloopt hoe komt dat eigenlijk? Deze foto is in 2022 opgenomen.

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat NS diezelfde vragen afvraagt.

Tijd zal het leren.

Staat dit treinsel wel te koop of niet?

Wij verkopen deze niet. Indien deze zijn afgeschreven gaan ze meestal naar een sloopbedrijf. Deze vraag heb ik 7 jaar geleden ook al eens gehad. Daarnaast lees ik online dat een treinstel tussen de 2 en 60 miljoen kost. Ik heb een groot vermoeden dat ze afgeschreven alsnog vrij prijzig zullen zijn.

Badge +3

Off-topic: in België kostten Leopard tanks die overbodig waren € 15.000 en die leveren (gemoderniseerd) misschien nu wel € 500.000 op… artikel hier.

Dus dat een (afgeschreven, opknappertje) treinstel tussen de 2 en 60 miljoen zou opleveren lijkt me… niet plausibel 🤣

Niet afgeschreven, maar dat zijn de aanschafkosten van een nieuw treinstel.

Reputatie 7
Badge

Zelfs 60 miljoen euro per stel is al te veel. Dat heb ik nog nooit gezien. 

Mijn bron is ook niet de allerbeste. :)

Misschien een treinstel van de Oriënt Expres?

Reputatie 7
Badge +1

Die 60 miljoen is dan per treinstel van het type E320, ofwel de Eurostar zo te zien.

De Belgische ICNG zou volgens dit plaatje (als ik de totale investering uit het onderstaande plaatje even verdeel over het aantal treinstellen) grofweg 15 miljoen kosten. 

Een afgeschreven SGM zal dat vast niet meer opleveren. 😆

Reageer