sollicitatieprocedure Hoofdconducteur | NS Community

sollicitatieprocedure Hoofdconducteur

  • 12 November 2019
  • 23 reacties
  • 3604 Bekeken

Goedendag allen,

 

Ik heb gesolliciteerd voor de functie van (hoofd)conducteur, standplaats Eindhoven. Ik heb er serieus veel zin in! Tegelijkertijd vind ik het spannend.. Heb al tijdenlang niet meer gesolliciteerd.

Nu hoop ik dat jullie tips hebben die mij kunnen helpen. Heb mijn 1e telefonisch interview al achter de rug. Binnenkort ronde 2 als ik hier doorheen geraak dan een echt sollicitatiegesprek. Wat voor kwaliteiten/capaciteiten heb je nodig om HC te worden? Ik weet wat mijn eigen kwaliteiten zijn maar om mij zelf te verkopen via de telefoon aan een recruiter vind ik best moeilijk. Je ziet sowieso geen emotie door de telefoon.

Wat mij vooral trekt aan het werk als HC is dat je veel met mensen in aanraking komt. En in diverse situaties terecht kan komen. Het lijkt mij fantastisch om diverse mensen te ontmoeten en er zorg voor te dragen dat iedere reiziger op veilig en op tijd op hun bestemming komt. Hierdoor lijkt mij dat geen dag hetzelfde is.

 

Waar ik wel beetje tegenop zie is de assessmentdag. Hoe zwaar weegt de uitslag van de assessmentdag mee voor je sollicitatie?

Hoop snel dat er iemand reageert op mijn topic.

 

Vriendelijke groet,

Steef


23 reacties

Op het forum is al enorm veel te vinden over de sollicitatie procedure en de do's en dont's van het vak. Met de zoekfunctie kun je die vinden. Mocht je nog meer willen weten wat nog niet te vinden is, stel je vraag gerust en er zijn genoeg mensen die kunnen antwoorden.

Alle rondes in de sollicitatie moet je positief afronden. Zo ook het assessment. Als iets niet voldoende is, kun je niet verder met de sollicitatie en is het helaas einde oefening

Ik ga het forum nogmaals afstruinen. Bedankt voor je tip!

@Slidestops sinds een aantal weken zit ik in de sollicitatieprocedure voor hc met standplaats Amsterdam. Sindsdien ben ik dit forum aan het afstruinen naar informatie over alles wat er bij hc komt kijken. Zie jou naam veelvuldig voorbij komen met positieve informatie en snelle antwoorden. Dus dacht laat ik jou nu eens een vraag stellen: 

 

Wat kan ik verwachten tijdens de medische keuring? 

En wat kan ik verwachten tijdens het arbeidsvoorwaarden gesprek? 

 

De telefonische belafspraken heb ik beide gehad, helaas was de 2de een videogesprek door de huidige situatie. Psychologisch onderzoek kwam ook een positief advies uit. 

 

Kan niet wachten om te beginnen met de opleiding en het werken als HC binnen de NS. 

 

Slidestops, blijf iedereen van informatie voorzien, het word zeker vanuit mijn kant en de aspirant collega's gewaardeerd. 

 

 

 

Wat kan ik verwachten tijdens de medische keuring? 

En wat kan ik verwachten tijdens het arbeidsvoorwaarden gesprek? 

Medische keuring wordt je even nagekeken en kijken of je fit en geschikt bent voor de functie.
Stelt op zich niet heel veel voor - er wordt gekeken naar je zicht, gehoor, of je kleurenblind bent, bloeddruk, hartslag en geloof ik nog een bmi test. Als je gezond bent, niets om druk over te maken.

Arbeidsvoorwaarden gesprek is enkel en alleen jou informeren hoe de arbeidsvoorwaarden zijn bij NS. Dus wat voor vergoedingen, wat gaat je salaris zijn etc etc. Hier hoef je dus in principe alleen te luisteren. :)

Slidestops, blijf iedereen van informatie voorzien, het word zeker vanuit mijn kant en de aspirant collega's gewaardeerd. 

 

Thanks, goed om te horen :)

 

 

Wat kan ik verwachten tijdens de medische keuring? 

En wat kan ik verwachten tijdens het arbeidsvoorwaarden gesprek? 

Medische keuring wordt je even nagekeken en kijken of je fit en geschikt bent voor de functie.
Stelt op zich niet heel veel voor - er wordt gekeken naar je zicht, gehoor, of je kleurenblind bent, bloeddruk, hartslag en geloof ik nog een bmi test. Als je gezond bent, niets om druk over te maken.

Arbeidsvoorwaarden gesprek is enkel en alleen jou informeren hoe de arbeidsvoorwaarden zijn bij NS. Dus wat voor vergoedingen, wat gaat je salaris zijn etc etc. Hier hoef je dus in principe alleen te luisteren. :)

Slidestops, blijf iedereen van informatie voorzien, het word zeker vanuit mijn kant en de aspirant collega's gewaardeerd. 

 

Thanks, goed om te horen :)

Dankjewel Slidestops! Verwacht geen problemen qua fysieke gesteldheid. Ben benieuwd wat de startdatum zal gaan worden. 

 

Nogmaals, dank namens allen voor het voorzien van alle informatie. Precies wat er verwacht kan worden van een NS medewerker. Hoop dit straks ook uit te kunnen dragen. 

 

Reputatie 2

Okee dit is totaal niet gerelateerd aan de vraag. Maar ik ben door naar het assesment! En ik ben er zo blij mee! 😊💪🏻 SPANNEND! 

Wat tof, PeevdBee. Heel veel succes!!!

Reputatie 2

Ik ben door het assesment heen! Zo blij! 💪🏻😊

Hallo beste mensen.

Ik ben nieuw hier dus laat ik mij eerst eens voorstellen...mijn naam is Eric, 53 lentes jong en toch al vergevorderd in het sollicitatie proces voor HC.. Zowel het Intakegesprek,het video gesprek , de psychologische test, alles ging prima. Bij de medische test ging bijna alles prima. We kwamen tot de conclusie dat mijn rechter oor iets gehoorverlies had. Mij werd verteld dat een hoortoestel geen probleem was dus dat houdt de vordering op dit moment even op. Nu eindelijk mijn vraag....ik ben midden november begonnen met de sollicitatie Nu zitten we al eind juni. Dus al meer dan 8 maanden. Zijn er ervaringen van sollicitanten die ook zo lang bezig zijn of is dit een uitzondering? Zelf heb ik al meer dan 25 jaar een vaste baan dus ik heb opzich wel de tijd. Mijn keuze voor dit prachtig vak is voor mij een weloverwogen,goed doordachte beslissing geweest. Ook heb ik meerdere dagen met een geweldige HC ,complete diensten ,meegelopen. Echter kan ik mij voorstellen dat kandidaten afhaken als de duur van de procedure vaker zo lang is.

Mvg....Eric 

 

ik ben midden november begonnen met de sollicitatie Nu zitten we al eind juni. Dus al meer dan 8 maanden. Zijn er ervaringen van sollicitanten die ook zo lang bezig zijn of is dit een uitzondering? 

Het kan natuurlijk zijn dat er op de standplaats waar u solliciteert momenteel geen vacature of geen opleidingscapaciteit is en u daarom op een wachtlijst staat.

Maar ik zou toch eens vragen wat de stand van zaken is want acht maanden lijkt me voor een sollicitatieprocedure geen normale doorlooptijd.

Procedure duurt veel te lang, daar kun je natuurlijk al conclusies aan verbinden.

Daarnaast is er voor de functie Hc recent veel veranderd nadat de BOA eraf is gegaan wat je mogelijkheden om op te treden als Hc flink beperkt. Misschien een heroverweging waard of je wel door wil gaan voor Hc zeker nadat er hier ook 2 Hc's al hebben aangegeven niet zo blij te zijn met deze ontwikkeling.

Hallo tamzin en jeroen.

Dank jullie wel voor de reacties. De sollicitatie heb ik zoals gezegd 15 november ingediend via een vacature op indeed. Die vacature was twee weken later op indeed verwijderd. In maart (dacht ik) stond er wederom een vacature op indeed voor HC standplaats heerlen.  Wel heb ik enkele keren een email ontvangen,recruitment, met het bericht "wegens de vele enthousiaste reacties" zou het iets langer duren. Midden januari kwam er pas een beetje schot in de zaak. Echter tijdens de psychologische test, midden mei, was er ook een sollicitant voor standplaats den Bosch aanwezig die pas 8-9 weken met de procedure bezig was. Vandaar mijn vraag of er meerdere sollicitanten waren waar het zo lang duurde. Op dit moment is bij mij een nieuwe gehoortest, rechter oor is iets minder,het enigste hindernis wat ik nog te nemen heb. De rest is allemaal vlekkeloos verlopen.

Mvg...Eric 

@Eric69

Ah Heerlen. Er zijn als je op werkenbijns.nl kijkt al zeker een halfjaar geen vacatures in het noorden, oosten en bezuiden Eindhoven. NS zoekt conducteurs in de brede Randstad, Brabant en incidenteel op een enkele andere standplaats zoals Vlissingen (veel Zeeuwen willen om godsdienstige redenen niet op zondag werken).

Het is dus niet zo vreemd dat het in Den Bosch allemaal heel vlot gaat en in Heerlen niet. Die uitspraak over "vele enthousiaste reacties" betekent in gewoon Nederlands ook dat er een overvloed aan sollicitanten was. Daar kun je dan natuurlijk ook je conclusies uit trekken.

Ik denk dat je via Indeed op het verkeerde spoor bent gezet en dat je beter bovenstaande site in de gaten kunt houden. En als je echt conducteur wil worden moet je misschien overwegen te verhuizen naar een andere standplaats.

Arriva heeft in Limburg overigens nog wel vacatures maar dat is voor (op te leiden) machinisten.

@Eric69 ik heb vorig jaar juni mijn sollicitatie gedaan en mijn eerste werkdag was 20 februari jl. dus ik kan uit eigen ervaring melden dat 8 maanden zeker wel voorkomt. Maar hou geduld, uiteindelijk zul je mits je alles met goed gevolg afrond binnen komen in een heel mooi bedrijf waar alles goed geregeld is.

 

Hallo AB_Raham

Dankjewel voor je reactie. En inderdaad...ik heb er ondanks de vrij lange procedure super veel zin in. Gelukkig komt het dus toch vaker voor en hoef ik niet meteen een conclusie te trekken. De eerste 2-3 maanden gebeurde bij mij niet veel. Behalve dus regelmatig een email dat door het succes van onder andere de tv campagne alles iets langer ging duren. Ik heb geduld en ben gelukkig niet (ook nooit geweest) afhankelijk van een uitkering o.i.d. 

Mvg....Eric 

Dankjewel voor je reactie. En inderdaad...ik heb er ondanks de vrij lange procedure super veel zin in. Gelukkig komt het dus toch vaker voor en hoef ik niet meteen een conclusie te trekken. De eerste 2-3 maanden gebeurde bij mij niet veel. Behalve dus regelmatig een email dat door het succes van onder andere de tv campagne alles iets langer ging duren.  

Ik wil je niet ontmoedigen maar Wouter Koolmees zei vorige week in het beruchte interview dat over twee maanden het tekort aan conducteurs volledig is weggewerkt omdat er dan voldoende nieuwe conducteurs hun opleiding hebben voltooid.

Dat betekent dat vanaf nu de grote wervingsacties voorbij zijn en er alleen nog vacatures komen ter vervanging van het natuurlijk verloop (ontslag, pensionering, etc). Dat betekent dat het wel een stuk langer kan gaan duren omdat je afhankelijk bent mensen die het bedrijf gaan verlaten.

de vraag is meer of je met de recente veranderingen en problemen op de treinen zoals hier gemeld worden je je huidige baan nog wel wil verruilen voor een baan als hc. 

maar goed, dat zal ieder zelf moeten bepalen maar even inlezen in de problematiek is zeker verstandig.

Reputatie 3

de vraag is meer of je met de recente veranderingen en problemen op de treinen zoals hier gemeld worden je je huidige baan nog wel wil verruilen voor een baan als hc. 

maar goed, dat zal ieder zelf moeten bepalen maar even inlezen in de problematiek is zeker verstandig.

Een enthousiaste medewerker die het al bijna vijf maanden naar zijn of haar zin heeft bij NS en een enthousiaste sollicitant. Ze zijn in ieder geval wel naar de juiste plek gekomen voor zure reacties. In de trein is het gelukkig meestal een stuk gezelliger, maar @Eric69 heeft wel mooi een gratis betuttelend advies bij het lidmaatschap hier gekregen..…

@Eric69 hopelijk gaat het goed met de gehoortest en/of krijg je snel een reactie waar je mee verder kunt. Succes! En alle conducteurs die ik vandaag getroffen heb waren vriendelijk, leken het naar hun zin te hebben en niemand had op enig moment een probleem met een reiziger. En dat is ook precies de reden dat de meeste vacatures voor conducteurs inmiddels niet meer openstaan en de afgesproken loonsverhogingen helpen natuurlijk ook zeker mee.

de vraag is meer of je met de recente veranderingen en problemen op de treinen zoals hier gemeld worden je je huidige baan nog wel wil verruilen voor een baan als hc. 

Al die jammerverhalen van de FNV moet je natuurlijk met de nodige scheppen zout nemen. Als Henri Janssen niet dagelijks zijn fles azijn drinkt is hij geen mens.

de vraag is meer of je met de recente veranderingen en problemen op de treinen zoals hier gemeld worden je je huidige baan nog wel wil verruilen voor een baan als hc. 

Al die jammerverhalen van de FNV moet je natuurlijk met de nodige scheppen zout nemen. Als Henri Janssen niet dagelijks zijn fles azijn drinkt is hij geen mens.

ik heb hier geen enkele reactie van Henri Janssen gezien maar wel van medewerkers die aangaven dat het momenteel niet zo heel plezierig is op de treinen. 

daar komt mijn reactie vandaan

Hallo beste mensen. 

Even n beetje duidelijkheid. Mijn sollicitatie was zeer zeker een weloverwogen en goed doordachte beslissing. Ik ken persoonlijk verschillende medewerkers van de NS bij verschillende afdelingen. (HC,V&S,technische dienst) Deze medewerkers doen hun werk al vele jaren en overwegend met enorm veel plezier en enthousiasme. Echter ken ik niemand die op welke werkvloer dan ook nooit iets negatiefs meemaakt. Mijn spirit en enthousiasme zal niet afnemen vanwege een tv interview. Ook nu staan er namelijk nog genoeg vacatures open voor HC's op verschillende staanplaatsen. Dus "het tekort binnen 2 maanden opgelost"...vind ik dan ook van dhr Koolmees wel erg optimistisch (als ik dat zeggen mag). Ik neem geduldig de laatste hindernis met m'n gehoor en ga dan heerlijk aan de slag. 

Ik ben door het assesment heen! Zo blij! 💪🏻😊

Goedmiddag Pee

Ik ga as maandag 4 December in Amersfoort op voor het assestment...vind het super spannend en hoor graag van je waar ik op moet letten om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken.

 

Goedendag allen,

 

Ik heb gesolliciteerd voor de functie van (hoofd)conducteur, standplaats Eindhoven. Ik heb er serieus veel zin in! Tegelijkertijd vind ik het spannend.. Heb al tijdenlang niet meer gesolliciteerd.

Nu hoop ik dat jullie tips hebben die mij kunnen helpen. Heb mijn 1e telefonisch interview al achter de rug. Binnenkort ronde 2 als ik hier doorheen geraak dan een echt sollicitatiegesprek. Wat voor kwaliteiten/capaciteiten heb je nodig om HC te worden? Ik weet wat mijn eigen kwaliteiten zijn maar om mij zelf te verkopen via de telefoon aan een recruiter vind ik best moeilijk. Je ziet sowieso geen emotie door de telefoon.

Wat mij vooral trekt aan het werk als HC is dat je veel met mensen in aanraking komt. En in diverse situaties terecht kan komen. Het lijkt mij fantastisch om diverse mensen te ontmoeten en er zorg voor te dragen dat iedere reiziger op veilig en op tijd op hun bestemming komt. Hierdoor lijkt mij dat geen dag hetzelfde is.

 

Waar ik wel beetje tegenop zie is de assessmentdag. Hoe zwaar weegt de uitslag van de assessmentdag mee voor je sollicitatie?

Hoop snel dat er iemand reageert op mijn topic.

 

Vriendelijke groet,

Steef

Hey Steef 

ik zit zelf ook in procedure voor HC Nijmegen...dus ik probeer je op weg te helpen voor de volgende stap naar jou uiteindelijke doel.

jou volgende ronde zal beeldbellen zijn met een recruiter en teammanager.. key word is… wees jezelf!

er worden diverse vragen geteld over hoe je met moeilijke dingen in jou leven bent omgegaan… werkverleden… agressie  in werk situaties ed   vooral jou motivatie is erg belangrijk!

elke ronde is weer een nieuwe uitdaging.. dus bekijk het stap voor stap… ikzelf ga op 14 december in amsterdam op voor het assessment HC… best spannend allemaal… maar ik probeer me zo goed mogelijk voor te bereiden zodat ik ontspannen opweg kan gaan en het beste van mezelf kan laten zien.

groeten Jeroen

Reageer