trein machinist | NS Community
beantwoord

trein machinist

  • 26 February 2020
  • 26 reacties
  • 6903 Bekeken

Hoi ik heb gesolliciteerd voor treinmachiniste en heb telefonisch interview. Mega nerveus er voor. 
iemand nog tips? En technisch inzicht ?! Vind dat zo,n rot vraag wat kan je daar op zeggen? Ik ben geen monteur maar bepaalde dingen snap ik en anders leer ik dat graag. 
 

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 26 February 2020, 23:28

Bekijk origineel

26 reacties

Het meest belangrijke voor je telefonische interview is je motivatie, WAAROM wil jij machinist worden ???

En er wordt echt verwacht dat je dat echt goed onderbouwt en dat ook duidelijk wordt wat er van je verwacht wordt als machinist zijnde.  Daarnaast wordt er nog aangegeven dat je natuurlijk ook de mindere kanten (aanrijding persoon) van machinist zijn kunt meemaken en dan wordt er gevraagd hoe je daar instaat.

Dus vooral heel goed de topics napluizen hier, filmpjes kijken om voor jezelf goed te onderbouwen wat er nu zo geweldig is aan machinist zijn.

Succes in ieder geval.

Bedankt jeroen! 
Kan ik wel wat mee

Goedemorgen Senna0811. Welkom bij de NS Community.

Heel veel succes met het interview!

Het gesprek gehad en alles was super

goed. Ze wilt met me verder maar…. vacature zit vol dus moet hopen dat iemand afvalt! 🤔😪

beetje een domper. 

Oooh dat is wel heel erg jammer, maar wat misschien een opsteker is dat er toch redelijk wat machinisten bij moeten komen en dat je op elke standplaats binnen 45 minuten reistijd vanaf je huis mag solliciteren.

Daarnaast zijn de testen die je moet afleggen ook nog pittig te noemen en daar moet je je ook goed op voorbereiden.  Daar vallen ook altijd nog mensen af. 

Maar maak een vacature alert aan voor de functie want je blijft nu een bepaalde tijd volgens mij in het systeem zitten en kan dan dus met HR bellen om in aanmerking te komen. Ik neem aan dat dat ook aangegeven is.

Had al aangegeven voor andere standplaats als doe er is. Ze ging het noteren en afw8ten nu even. 
maar hoi het zeker in de gaten en aant voor vacature stonden al aan Thanks. 

@Senna0811kijk nog even in andere topics hier rond daar staan nml. de testen ook meer in beschreven welke je krijgt.  Je hebt nu mooi langer de tijd om je voor te bereiden op dit soort testen met cijferreeksen, analogieën, figuurreeksen e.d.  

Kan zijn dat ze in topics staan over Hc maar je kunt dit soort testen her en der dan vinden op internet en daar mee oefenen.  Mocht je definitieve test naderen dan adviseer ik je om een paar tientjes te besteden om online goed te kunnen oefenen met dat soort testen zodat je goed voorbereid bent voor je test.

En laat het vooral weten zodra je verder mag :smiley: Hopelijk is er toch binnenkort weer ruimte in jouw regio.

Goeie tip jeroen. Ga ik zeker doen! 
 

 

 Mocht je definitieve test naderen dan adviseer ik je om een paar tientjes te besteden om online goed te kunnen oefenen met dat soort testen zodat je goed voorbereid bent voor je test.

 

Persoonlijke toevoeging, ik moet zeggen dat ik de online toetsen niet als gigantisch veranderd zou beschouwen. Ik heb de oefentests ook gedaan voor de echte testdag, en het was wel handig om te weten wat voor tests het zijn, maar het zal geen wereld van verschil zijn. Bot gezegd, je kan het of je kan het niet:sweat_smile: . Ik zou @Senna0811 alsnog aanraden om de toetsen te doen, zodat je in ieder geval weet wat je ongeveer te wachten staat.

 

 Mocht je definitieve test naderen dan adviseer ik je om een paar tientjes te besteden om online goed te kunnen oefenen met dat soort testen zodat je goed voorbereid bent voor je test.

 

Persoonlijke toevoeging, ik moet zeggen dat ik de online toetsen niet als gigantisch veranderd zou beschouwen. Ik heb de oefentests ook gedaan voor de echte testdag, en het was wel handig om te weten wat voor tests het zijn, maar het zal geen wereld van verschil zijn. Bot gezegd, je kan het of je kan het niet:sweat_smile: . Ik zou @Senna0811 alsnog aanraden om de toetsen te doen, zodat je in ieder geval weet wat je ongeveer te wachten staat.


Je wil toch zelfverzekerd aan dit soort testen beginnen en er ook goed mee scoren. Als je ze niet oefent dan is mijn verwachting dat je er ook niet voor slaagt en dat zou toch wel heel erg jammer zijn als je je eigen glazen daardoor ingooit. En je wil voor jezelf toch ook gewoon een zo hoog mogelijke scoren halen voor zoiets?  Ik in ieder geval wel en ik kreeg dan ook na afloop van de testdag een zeer lovend verslag mee hiervan.

Maar Leon538, aangezien je aangeeft dat je deze testen hebt gedaan voor de echte testdag, heb je die gedaan voor een sollicitatie machinist bij de NS en ben je daarna ook toegelaten voor de opleiding tot machinist dan? 

 

 Mocht je definitieve test naderen dan adviseer ik je om een paar tientjes te besteden om online goed te kunnen oefenen met dat soort testen zodat je goed voorbereid bent voor je test.

 

Persoonlijke toevoeging, ik moet zeggen dat ik de online toetsen niet als gigantisch veranderd zou beschouwen. Ik heb de oefentests ook gedaan voor de echte testdag, en het was wel handig om te weten wat voor tests het zijn, maar het zal geen wereld van verschil zijn. Bot gezegd, je kan het of je kan het niet:sweat_smile: . Ik zou @Senna0811 alsnog aanraden om de toetsen te doen, zodat je in ieder geval weet wat je ongeveer te wachten staat.

 

Maar Leon538, aangezien je aangeeft dat je deze testen hebt gedaan voor de echte testdag, heb je die gedaan voor een sollicitatie machinist bij de NS en ben je daarna ook toegelaten voor de opleiding tot machinist dan? 

Ik moest deze tests ook doen voor Machinist Railvervoer op het ROC, maak momenteel nog mijn Havo af (examenjaar). Ik ben aangenomen voor de opleiding, moet alleen mijn diploma van de middelbare school nog halen. En daarom zei ik ook dat Senna de tests alsnog moet doen, ik spreek alleen uit mijn ervaring, en in mijn ervaring waren er ook wat tests waarvoor je niet echt kan leren (concentratie, reactievermogen). Daarom zou ik, of het resultaat nou goed of slecht is, niet teveel waarde hechten aan de oefentoetsen, want je zou nou best verrast kunnen worden.

Reputatie 1

Hoi ik heb gesolliciteerd voor treinmachiniste en heb telefonisch interview. Mega nerveus er voor. 
iemand nog tips? En technisch inzicht ?! Vind dat zo,n rot vraag wat kan je daar op zeggen? Ik ben geen monteur maar bepaalde dingen snap ik en anders leer ik dat graag. 
 

 

Hoi Senna,

 

Zou ik met je in contact kunnen komen om wat vragen te stellen met betrekking tot het interview?

 

gr Hans

Zuidje je mag me altijd een bericht sturen

Beste Jeroen, ik ben twee keer afgewezen voor een vacature Machinist wegens (quote:) gebrek aan verdieping en motivatie concreet voor deze vacature. Ik heb ruime ervaring in servicegericht klantcontact, heb gevoel voor techniek, kan zelfstandig en stressvrij werken en ben echt een goed teamgenoot. Omdat ik voor mijn gevoel alles aan heb gedaan mis ik duidelijk de point van de recuters. Heb jij misschien een tip voor wat ik mis? Groet, Hendrik

. k heb ruime ervaring in servicegericht klantcontact, heb gevoel voor techniek, kan zelfstandig en stressvrij werken en ben echt een goed teamgenoot.

Servicegericht klantencontact is voor een machinist minder van belang, dat is meer iets voor een conducteur die permanent met klanten omgaat. Verder is machinist als je er even over nadenkt natuurlijk een zeer individuele functie, je werkt nu eenmaal niet in een team.  

Belangrijker lijken me zaken als stressbestendigheid, waarnemingsvermogen, discipline, concentratievermogen, het vermogen om dagelijks urenlang alleen in de cabine te zitten, etc. Dat zijn eisen die er toe leiden dat niet zoveel mensen psychologisch voor dit werk geschikt zijn. Bij een open dag even op de stoel van een machinist mogen zitten is misschien kicken, maar tientallen jaren dagelijks in redelijke isolatie veilig een trein besturen is psychologisch andere koek. 

. k heb ruime ervaring in servicegericht klantcontact, heb gevoel voor techniek, kan zelfstandig en stressvrij werken en ben echt een goed teamgenoot.

 

Is conducteur niet meer iets voor je?

Dank je Tamzin, daar kan ik wel wat mee. Mvrgrt

Ondanks dat dit topic al wat ouder is, heb ik er veel aan gehad! Zoals het beste antwoord al aangeeft is verdieping en daarmee interesse in de functie van belang. Ik heb net de medische keuring gehad en mag binnenkort starten aan de opleiding.

Reputatie 7
Badge

Ondanks dat dit topic al wat ouder is, heb ik er veel aan gehad! Zoals het beste antwoord al aangeeft is verdieping en daarmee interesse in de functie van belang. Ik heb net de medische keuring gehad en mag binnenkort starten aan de opleiding.

Gefeliciteerd! Waar ga je beginnen?

@Edwin Ik ga beginnen in Roosendaal. Als het goed is starten we 16 mei. Even de officiële uitnodiging etc afwachten van de NS na de keuring vanochtend.

@Edwin Ik ga beginnen in Roosendaal. Als het goed is starten we 16 mei. Even de officiële uitnodiging etc afwachten van de NS na de keuring vanochtend.

Ik ben vanmorgen door mijn assessment heen gekomen ook voor Machinist standplaats Roosendaal. Wat volgt er nu na dat assessment als ik vragen mag? 😅

@Edwin Ik ga beginnen in Roosendaal. Als het goed is starten we 16 mei. Even de officiële uitnodiging etc afwachten van de NS na de keuring vanochtend.

Ik ben vanmorgen door mijn assessment heen gekomen ook voor Machinist standplaats Roosendaal. Wat volgt er nu na dat assessment als ik vragen mag? 😅

Nadat ze alles verwerkt hebben ontvang je een link voor onder andere een VOG aanvraag en zal een indiensttreding gesprek gepland gaan worden. Dus in principe ben je er al bijna. Ik zit ook in Roosendaal dus wie weet tot over een paar weken/maanden. Ik ben nu zelf in week 3 van de opleiding.

Dan heb je alleen nog een medische keuring die niet veel om het lijf heeft en dan een voorwaarden gesprek waarna je ook de datum krijgt wanneer je in dienst komt.

Als het goed is nemen ze voor die tijd contact op vanwege je kleding pakket, en anders uiterlijk 2 weken vooraf even contact opnemen want zonder kleding voel je je toch een stagaire.

Dan heb je alleen nog een medische keuring die niet veel om het lijf heeft en dan een voorwaarden gesprek waarna je ook de datum krijgt wanneer je in dienst komt.

Als het goed is nemen ze voor die tijd contact op vanwege je kleding pakket, en anders uiterlijk 2 weken vooraf even contact opnemen want zonder kleding voel je je toch een stagaire.

Ow ja, die was ik alweer vergeten!

@Edwin Ik ga beginnen in Roosendaal. Als het goed is starten we 16 mei. Even de officiële uitnodiging etc afwachten van de NS na de keuring vanochtend.

Ik ben vanmorgen door mijn assessment heen gekomen ook voor Machinist standplaats Roosendaal. Wat volgt er nu na dat assessment als ik vragen mag? 😅

Nadat ze alles verwerkt hebben ontvang je een link voor onder andere een VOG aanvraag en zal een indiensttreding gesprek gepland gaan worden. Dus in principe ben je er al bijna. Ik zit ook in Roosendaal dus wie weet tot over een paar weken/maanden. Ik ben nu zelf in week 3 van de opleiding.

Bedankt voor het snelle reageren en misschien tot snel!

 

Reageer