Veiligheid en Service | NS Community

Veiligheid en Service


  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8985 reacties
Al een aantal keer is er op het forum gevraagd naar de werkzaamheden van V&S.
Kwam dit filmpje tegen, vond het wel leuk om met jullie te delen:


In het filmpje ze je de werkzaamheden, word er nog wat uitgelegd, onder andere over bevoegdheden :)


Deze is ook wel geinig

39 reacties

Reputatie 7
Badge
Slidestops weet als insider waar onze prioriteiten liggen: meer en vaker controle in de 1e klasse
Reputatie 7
Badge
Slidestops weet als insider waar onze prioriteiten liggen: meer en vaker controle in de 1e klasse

V&S controleren sowieso veel meer als gewone conducteurs. En volgens mij geven ze ook sneller boete´s
V&S loopt met minimaal 2 man, soms nog meer. Een trein knippen is dus snel gebeurd. V&S is misschien iets strenger, Maar voor mij persoonlijk is er geen verschil. Ik schreef als HC ook al veel..
Reputatie 7
Badge
@Slidestops
Kunnen we je een knipprioriteitenlijstje sturen?
Je mag hier gerust een lijstje wegzetten, maar ik werk alleen in mijn regio en we werken volgens prioriteiten gesteld door de veiligheidscentrale (meldkamer)
Leuke filmpjes Slidestops! Eigenlijk ben je pas overgegaan van HC naar VenS! Gefeliciteerd!
Reputatie 4
Veel succes met je nieuwe functie bij VenS Slidestops!

P.s reactie is misschien wat laat omdat ik t offtopic forum niet vaak bekijk 😉
Thanks:)
@slidetops wil HC of VenS worden wat raad jij aan en waarom
Kies wat het best bij jou zelf ligt. Werk je graag "alleen", ligt service je heel goed en vind je het leuk om het hele land te zien (Wat voorbeelden) dan zit je als HC beter. Werk je liever in koppels, ligt veiligheid en handhaven je beter en blijf je graag in de regio dan zit je bij V&S beter.

Het grote verschil tussen de 2 is dat V&S geweldsbevoegd is en ook met boeien loopt. Er wordt dan ook iets van je verwacht en je zult vaker tegen agressie aanlopen als een HC.
Reputatie 7
Mooie filmpjes (die ik nu pas zie vanwege een andere thread).

Een paar vragen en opmerkingen:

1. Er is dus een eigen meldkamer. Op dit moment kan alleen de HC via Twitter (of zo iets) worden gevonden of men kan 112 bellen. Het ene lijkt me niet snel genoeg. Het andere is wat te spectaculair - er is vaak geen levensgevaar.
Waarom heeft S&V niet een eigen 0800-nummer ? Dat kan voor niet-spoedeisende hulp, maar ook voor 'gevaarlijke' of onduidelijke situaties op het station (achtergelaten bagage, er staat er eentje bij de fietsenrekken te scharrelen...).

2. Die jaarlijkse training 'geweldsbeheersing', is dat een fysieke training met vaardigheden en 'trucjes' ? Immers, als BOA's met hun 'geweldsbeheersing' worden gefilmd, dan is dat vaak in nogal suffe situaties waar zes BOA's op een Italiaanse toerist gaan liggen (omdat die op het voetpad fietste).

3. Men kan dus blijkbaar ook iemand 'opzoeken' als die geen identiteitsbewijs blijkt te hebben.
Is dat met zijn foto en al ?
Zo ja, waarom zou je dan iemand alsnog een boete 'niet tonen identiteitsbewijs' in zijn nek leggen ? Dat is dan toch nergens voor nodig ?
1 Ja, we spreken dan van een veiligheidscentrale bij ons. Die is niet alleen voor V&S maar voor alles binnen de NS. Als er acuut gevaar is kan 112 direct schakelen naar onze VC. Omdat de Vc geen capaciteit heeft om meldingen van buitenaf aan te nemen, gaat het via deze kanalen.

2 6x per jaar krijgen we RTGB. Je oefent hier inderdaad casussen, je krijgt aanhoud/aanval/verdediging technieken. Hier hoort ook een deel theorie bij.

3 wij kunnen niet in het politiesysteem. Wij kunnen geen identiteit achterhalen en daar zijn we niet bevoegd voor. Als iemand geen ID heeft is de praktijk dat de politie komt om de ID vast te stellen, of aan te houden. Het uitschrijven van een PV hiervoor is een keuze, dat zal per keer verschillen. Als iemand volledig meewerkt kunnen we soms via andere manieren nog wel wat gegevens achterhalen voor alleen een UvB. Bij elke andere vorm van bekeuren moet er een ID-bewijs bij zijn geweest.
Reputatie 7
1 Ja, we spreken dan van een veiligheidscentrale bij ons. Die is niet alleen voor V&S maar voor alles binnen de NS. Als er acuut gevaar is kan 112 direct schakelen naar onze VC. Omdat de Vc geen capaciteit heeft om meldingen van buitenaf aan te nemen, gaat het via deze kanalen.

2 6x per jaar krijgen we RTGB. Je oefent hier inderdaad casussen, je krijgt aanhoud/aanval/verdediging technieken. Hier hoort ook een deel theorie bij.

3 wij kunnen niet in het politiesysteem. Wij kunnen geen identiteit achterhalen en daar zijn we niet bevoegd voor. Als iemand geen ID heeft is de praktijk dat de politie komt om de ID vast te stellen, of aan te houden. Het uitschrijven van een PV hiervoor is een keuze, dat zal per keer verschillen. Als iemand volledig meewerkt kunnen we soms via andere manieren nog wel wat gegevens achterhalen voor alleen een UvB. Bij elke andere vorm van bekeuren moet er een ID-bewijs bij zijn geweest.


Bedankt weeral voor de toelichting. Dan lijkt die politievlogger wat al te enthousiast: het leek erop of V&S ook in de burgerregistratie kon voor de identiteitsgegevens. Niet dus.
Waar heb je het gehoord? Dan luister/kijk ik hem nog even na 🙂

Reageer