Skip to main content
beantwoord

Veiligheid en Service of RET BOA

  • 19 June 2024
  • 3 reacties
  • 152 Bekeken

Hoi, ik ben op dit moment beveiliger en zit te twijfelen over een vervolgsbaan als BOA OV bij de RET, of om bij de NS te solliciteren als medewerker veiligheid en service in Rotterdam. Ik wil graag eerlijke meningen horen van medewerkers van V&S hoe jullie het werk ervaren om mij te helpen met mijn keuze. Ik hoor graag persoonlijke ervaringen, maar heb ook een paar vragen:
 

  1. Hoe zien jullie de afwisseling handhavend optreden vs hulpverlening/gastheer? Is het vooral handhavend optreden of heb je ook veel hulpverlening?
  2. Is het maandelijkse netto salaris een beetje leuk na toelagen? Als je niet graag over salaris praat mag je deze vraag natuurlijk overslaan :)
  3. Bij de RET hoef je niet persé een afgeronde MBO3 opleiding te hebben, moet dit bij de NS wel?
  4. Wat is het verschil tussen LIST en de normale vacature?
  5. Heb je zelf invloed op je rooster? Ik werk bijvoorbeeld graag avond/nachtdiensten en ga soms graag naar een concert toe, tot hoeverre heb je zelf invloed op je dagen?

Bedankt voor de antwoorden!

3 reacties

Goedenavond H1399, Welkom op de NS Community!

Wat leuk dat je interesse hebt in een vacature van oNS. Ik hoop dat jouw vragen beantwoord kunnen worden door de verhalen van anderen.

Misschien kan @Slidestops de vragen beantwoorden ?

Hoi, ik ben op dit moment beveiliger en zit te twijfelen over een vervolgsbaan als BOA OV bij de RET, of om bij de NS te solliciteren als medewerker veiligheid en service in Rotterdam. Ik wil graag eerlijke meningen horen van medewerkers van V&S hoe jullie het werk ervaren om mij te helpen met mijn keuze. Ik hoor graag persoonlijke ervaringen, maar heb ook een paar vragen:
 

  1. Hoe zien jullie de afwisseling handhavend optreden vs hulpverlening/gastheer? Is het vooral handhavend optreden of heb je ook veel hulpverlening?
  2. Is het maandelijkse netto salaris een beetje leuk na toelagen? Als je niet graag over salaris praat mag je deze vraag natuurlijk overslaan :)
  3. Bij de RET hoef je niet persé een afgeronde MBO3 opleiding te hebben, moet dit bij de NS wel?
  4. Wat is het verschil tussen LIST en de normale vacature?
  5. Heb je zelf invloed op je rooster? Ik werk bijvoorbeeld graag avond/nachtdiensten en ga soms graag naar een concert toe, tot hoeverre heb je zelf invloed op je dagen?

Bedankt voor de antwoorden!

1: Afhankelijk van je standplaats en bedrijfsonderdeel. Rotterdam uiteraard veel meldingen en assistentieverzoeken, waarbij je handhavend zult moeten optreden - maar verder daarbuiten ben je serviceverlenend bezig. Een LIST team staat minder statisch op het station en is meer onderweg naar grote evenementen / voetbal / demo's etc. Die tak is minder handhavend en meer gericht op het grote plaatje en doorstroom (heel erg generaliserend en kort door de bocht uitgelegd - maar om het contrast wat te verduidelijken).
2: Ja - ik vind van wel. De lonen zijn allemaal volgens CAO bepaald en kun je zelf ook terugvinden met even googlen. Door je toeslagen kun je ruwweg zeggen dat je bruto kaal salaris - ongeveer je netto salaris is. Dit varieert op basis van de diensten die je draait (nachten is meer toeslag dan vroege dienst bv)
3: Op de vacaturesite wordt gesproken van MBO 3-werk en denk niveau - niet rechtstreeks van een diploma. Kun je dus een ander diploma overleggen, met relevante werkervaring, extra cursussen dan kom je er ook wel. Een assessment waarbij je cognitieve niveau wordt getest is onderdeel van de sollicitatie procedure. Twijfel je voor het solliciteren - neem even contact op via werkenbijns.nl
4: LIST = Landelijk Inzetbaar Service Team. 
Het “reguliere” team V&S is verantwoordelijk voor 24/7 dekking op Rotterdam Centraal. Daarbuiten gaan ze ook de trein op.
Het LIST team is niet verantwoordelijk voor een station - maar is een team wat gebruikt wordt voor grootschalige evenementen, acties, demonstraties en probleemgebieden. Bij LIST werk je iets onregelmatiger als bij het reguliere team, ivm vraag en aanbod van diensten.
5: Nee. In de opleiding (6maanden) kun je nog veel weekenden vrij zijn en buiten je cursusdagen ben je nog redelijk flexibel. Na de opleiding kom je in een rooster terecht (alle diensten/tijden). Vrij vragen kan altijd op basis van beschikbaarheid.

 

Reageer