Vragen voor machinist | NS Community

Vragen voor machinist

  • 10 April 2023
  • 3 reacties
  • 242 Bekeken

Ik zit te twijfelen om machinist te worden, zou je deze vragen willen beantworden zodat ik een persoonlijk andwoord van iemand kan krijgen die het zelf ook doet.

 

Groet,

Tycho

 

Word het echt niet eentonig na een tijdje?

Hoelang weet je al dat je het wilde worden?

Wat is het leukste aan het vak?

Heb je een goede band met collega's?

Hoe vaak heb je een rangeerdienst?

Hoe reageerde familie en vrienden dat je machinist wilde worden?

Hoe vaak heb je last van gedoe op het spoor of in de trein?

Wen je snel aan 's nachts werken?


3 reacties

Reputatie 6

Ik denk dat @Jeroen je meer kan vertellen 😀

Reputatie 7
Badge

1 antwoord heb je in ieder geval al 😁

Ik zit te twijfelen om machinist te worden, zou je deze vragen willen beantworden zodat ik een persoonlijk andwoord van iemand kan krijgen die het zelf ook doet.

 

Groet,

Tycho

 

Word het echt niet eentonig na een tijdje?

Ja en Nee, elke dag is anders maar je rijdt wel geregeld op dezelfde routes waar je sommige uiteindelijk wel kunt dromen. Echter heb je op die routes wel te maken met wisselende omstandigheden en daarom is het erg belangrijk goed op te blijven letten en niets voor zelfsprekend aan te nemen. Vooral seinbeelden niet !!

Hoelang weet je al dat je het wilde worden?

Vroeger was ik gek van treinen en had ook mijn eigen vrij grote treinbaan met mijn vader, ik ben pas later machinist geworden en ben er inmiddels ook weer mee gestopt. De reden van het stoppen ligt zeker niet in het werk zelf maar om dingen die er omheen speelden.

Wat is het leukste aan het vak?

Zelfstandigheid (als je daar van houdt natuurlijk), grote collegialiteit, wisselende omstandigheden en uitzichten als je rijdt en natuurlijk het bedienen van zo'n groot gevaarte met vele reizigers die op jouw rekenen dat je ze veilig en comfortabel naar hun bestemming brengt. En het liefst ook nog op tijd natuurlijk. 😁

Heb je een goede band met collega's?

De collegialiteit is enorm groot bij de NS onder het treinpersoneel, dus ja de band onderling is er altijd op welke standplaats je ook binnenloopt.

Hoe vaak heb je een rangeerdienst?

Rangeerdiensten zitten veelal in je rooster en hoeveel dat er zijn ligt aan je rooster en aan je standplaats. In drukke rangeerdiensten met veel splitsen en koppelen kun je een hoop leren en als je een rangeerdienst hebt in de dagstart dan leer je ook enorm veel wat betreft storingen die bij het opstarten nog wel eens aanwezig zijn maar veelal makkelijk op te lossen zijn.

Hoe reageerde familie en vrienden dat je machinist wilde worden?

De meeste vinden het hartstikke interessant als je laat weten machinist te zijn bij de spoorwegen, al weet je naturlijk ook dat je geregeld wat negatieve dingen te horen zult krijgen zoals “kunnen jullie eens op tijd rijden” maar daar wen je snel aan.

Hoe vaak heb je last van gedoe op het spoor of in de trein?

Als je met gedoe bedoeld dat je te maken krijgt met lastige reizigers, dat is voor de machinist heel erg beperkt al moet je er natuurlijk wel staan als je Hc op de trein problemen heeft met een reiziger, samen sta je sterker.  Op het spoor is het wel eens een puinhoop als er een verstoring is, belangrijk is dan dat je voor jezelf het overzicht houdt en je hebt altijd backup vanuit kantoor. Je wordt ook vanuit kantoor aangestuurd als er wijzigingen zijn in je dienst door verstoringen op het spoor of door uitval van collega's.  Zo kan je dag heel anders lopen dan dat er gisteren in je dienstkaartje van vandaag stond, maar ook dat maakt het leuk.

Wen je snel aan 's nachts werken?

S’nachts werken is voor de één heerlijk en voor de ander een groot drama, je zult moeten kijken hoe je het beste om kunt gaan met het continu wisselen van tijdstippen waarop je moet werken en hoe je met die overgangen omgaat.  Persoonlijk werkte ik graag meer nachten dan in mijn rooster stonden dus ik had als er weer nachtdiensten in het rooster aan kwamen contact met de dienstindeler om te kijken/vragen of ze er een paar achter of voor konden plakken.  Zo had ik meer dagen nachtdienst en dat kon ik beter aan dan slechts 3 dagen, ik kwam dan beter in mijn ritme en kon makkelijker overschakelen naar de diensten overdag. 

 

Ik heb de antwoorden bij je vragen gezet en zie dat Edwin ook al heeft gereageerd, Edwin is nog steeds actief als machinist bij de NS en heeft flink wat ervaring en zal je vast ook voorzien van antwoorden.

 

Reageer