En aan de andere posters ik ben blij te zien dat het inmiddels begint door te dringen dat het echt mis is bij de NS, ik gun mijn oud collega's dat beetje begrip.
Voor de student @thijsdekker die hier reageerde, mijn zoon is eerste jaars student en heeft zich door de corona heen moeten vechten tijdens zijn VWO en dat is een zware tijd geweest voor hem. Hij baalt net zoals jij van de situatie alleen heb ik hem gelukkig kunnen uitleggen dat dit gewoon noodzakelijk is en dat ik hoop dat dit ook nog steeds mogelijk is als hij later in zo'n situatie terecht zou komen. Er wordt met de diverse stakingen uiteindelijk ook voor jouw toekomst gevochten.
Krijg de indruk dat @Jeroen ondertussen niet op de hoogte is van hetgeen zich elders afspeelt. Enige relativering lijkt mij hier wel op zijn plaats.
En je wordt niet genomen door de bonden maar door het management van de NS
Naieve gedachte. Daar waar het management met meerdere belangen dient rekening te houden, geldt voor de bonden slechts het eigen belang en daar kom je uiteindelijk niet zo ver mee.
Andere acties zijn of niet effectief of verboden door de rechter.
Waarom komt deze riedel bij iedere staking weer boven? Begrijpen we in Nederland niet meer hoe een CAO-conflict werkt?
Er is, vandaag de dag, geen sprake meer van een werkend middel maar van een rituele vertoning.
@Loes Het is voor mij (en misschien ook voor jou) een vraag waarom er zo vaak rooster veranderingen zijn. De pakket bezorgers van post.nl of andere bezorgdienst rijden elke dag dezelfde rit. Net als de bevoorrading van supermarkten. Soms kunnen de routes eens aangepast worden maar de bevoorrading gebeurt bijna even precies op tijd als de treinen rijden. Werktijden en roosters veranderen niet vaak. Soms komt dat voor maar de meeste dagen zie ik de zelfde chauffeurs/bezorgers. Zitten er daar betere planners? Of ligt het aan de manier van denken van de directie? In plaats van 3 laten we 4 treinen rijden… je komt als reiziger niet eerder op je bestemming maar je kan er vaker naar toe. Dat je dan geen korte overstap hebt moet je maar voor lief nemen. We trekken daar ook niet meer klanten mee maar het staat zo leuk. In plaats van 900 rijden er nu 1000 treinen per dag….. om het zelfde aantal reizigers te vervoeren.
Ik denk dat er eens naar mensen die “rare” ideeen hebben over dienstregelingen en zo geluisterd moet worden want kennelijk hebben directie en plannenmakers een bord voor het hoofd en zijn ze zo flexibel in het denken als een spoorbiels. Als een binnenlandse reis nu niet veel korter duurt dan jaren geleden….
@Loes Het is voor mij (en misschien ook voor jou) een vraag waarom er zo vaak rooster veranderingen zijn. De pakket bezorgers van post.nl of andere bezorgdienst rijden elke dag dezelfde rit. Net als de bevoorrading van supermarkten. Soms kunnen de routes eens aangepast worden maar de bevoorrading gebeurt bijna even precies op tijd als de treinen rijden. Werktijden en roosters veranderen niet vaak. Soms komt dat voor maar de meeste dagen zie ik de zelfde chauffeurs/bezorgers. Zitten er daar betere planners? Of ligt het aan de manier van denken van de directie?
Een hele terechte vraag die echter doorgaans hetzelfde effect heeft als een rode lap op een stier, Google maar eens op "rondje om de kerk".
@Loes Het is voor mij (en misschien ook voor jou) een vraag waarom er zo vaak rooster veranderingen zijn. De pakket bezorgers van post.nl of andere bezorgdienst rijden elke dag dezelfde rit. Net als de bevoorrading van supermarkten. Soms kunnen de routes eens aangepast worden maar de bevoorrading gebeurt bijna even precies op tijd als de treinen rijden. Werktijden en roosters veranderen niet vaak. Soms komt dat voor maar de meeste dagen zie ik de zelfde chauffeurs/bezorgers. Zitten er daar betere planners? Of ligt het aan de manier van denken van de directie?
Die pakketbezorgers rijden de hele dag in dezelfde bestelbus, bij NS niet. En als er een keer een straat is waar de pakketbzorger niet door kan rijden, dan rijdt hij even een stukje om. Op het spoor kun je niet omrijden en zijn er dagelijks storingen, als de trein waarop jij dienst heb daardoor niet kan rijden of slechts een deel van je geplande route kan rijden, zal je dienst moeten worden aangepast.
Voorheen was het normaal dat je bv 1x per week tijdens je dienst bijgestuurd, iig was het te overzien. Tegenwoordig wordt je dienst al overhoop gegooid, voordat je uberhaupt in dienst bent. Een gelijk gebleven dienstkaartje is iets unieks nu.
Ik heb nu gelukkig mijn verlof en hoef nu niet na te denken over wel of niet staken.
Het streekvervoer ligt ook plat, dus er gaat in OV wereld toch iets niet goed.
Van buschauffeurs hoor ik vaak dezelfde problemen. Gaten opvullen, geen verlof kunnen krijgen etc. Hopelijk komt er snel duidelijkheid.
@Tijdvoor Blijkbaar is dit nieuw voor je maar op een universiteit staan de ouders niet meer op de stoep hoor, daar kunnen de studenten het zelf wel af.
En verder probeer je weer een ander item aan te snijden maar ik heb verder geen behoefte om op jouw bericht(en) te reageren. Dus bespaar je de moeite mij te taggen want ook die functie staat uit voor mijn account.
Nou Jeroen, misschien weet ik wel meer van onderwijs dan jij ooit zal vermoeden. Blijkbaar is dit nieuw voor je. Eén ding kan ik je wel meegeven. Veel studenten zijn helemaal niet zo zelfstandig. En wat betreft diplomering van conducteurs en HC's is hier op het forum voldoende te vinden. Daarnaast ben ik redelijk goed op de hoogte als het de community betreft. Dus als je vragen hebt over bijvoorbeeld onderwijs (en accreditatie), InSided, Webhelp, Privacy, AVG, communicatie management en personeel, BOA's, Justis, zwakke schakels in het systeem. functiewaardering, Wob/WOO, et cetera. Vragen staat vrij. Zal niet overal op antwoorden, want daar is de NS dan weer niet blij mee. Stel je eens voor wat de gevolgen zijn als je dat wel doet. En als Loes zich vaak als kleuterjuf moet gedragen, dan zie ik voor Loes wel een prima vervolgstap. Niet als kleuterjuf, maar eerder als docent op een MBO of middelbare school. Qua salaris en werktijden is dat over het algemeen iets beter gestructureerd. Schaal 10, LB of LC gun ik haar van harte. Aan de hand van eerder verworven competenties moet dat zeker lukken. Ze komt sociaal en consequent over. Herinner zelfs een oud webhelpmedewerker die wiskundedocent wilde worden. JdJ. die volgend jaar zijn bachelor wil behalen bij de LOI. En ja ik heb enige ervaring met de NS als klant. Ik heb zelfs één keer een klacht ingediend, maar daar is weinig tot niks mee gedaan. Of wel natuurlijk, maar een fatsoenlijke terugkoppeling heb ik nooit mogen ontvangen.
Wat betreft de staking? Ik ben blij dat zaterdag de 10e geen staking is. Moet later die dag van Gouda richting ….. En ik denk dat er vast en zeker die dag iemand anders ook blij is dat de treinen die dag rijden. Neem voor de zekerheid maar een appeltje mee voor de dorst. Mocht er toch iets mis gaan.
@Loes Het is voor mij (en misschien ook voor jou) een vraag waarom er zo vaak rooster veranderingen zijn. De pakket bezorgers van post.nl of andere bezorgdienst rijden elke dag dezelfde rit. Net als de bevoorrading van supermarkten. Soms kunnen de routes eens aangepast worden maar de bevoorrading gebeurt bijna even precies op tijd als de treinen rijden. Werktijden en roosters veranderen niet vaak. Soms komt dat voor maar de meeste dagen zie ik de zelfde chauffeurs/bezorgers. Zitten er daar betere planners? Of ligt het aan de manier van denken van de directie?
Die pakketbezorgers rijden de hele dag in dezelfde bestelbus, bij NS niet. En als er een keer een straat is waar de pakketbzorger niet door kan rijden, dan rijdt hij even een stukje om. Op het spoor kun je niet omrijden en zijn er dagelijks storingen, als de trein waarop jij dienst heb daardoor niet kan rijden of slechts een deel van je geplande route kan rijden, zal je dienst moeten worden aangepast.
Pakket bezorgers kunnen dat inderdaad, maar vrachtwagen chauffeurs in de bevoorrading van winkels kunnen dat vaak niet, die staan bij ongelukken soms ook een uur of meer in de file. Net als een trein kan ook een vrachtwagen niet vliegen. Als een trein naar Amsterdam er niet kan komen dan staat hij misschien een uur in de “file”. Daarvoor hoef je niets in het rooster te veranderen. Misschien dat de bestuurder een uur later weer terug is op het start of eindpunt, dat heeft een chauffeur die in de file staat ook….
De vraag is natuurlijk waar al die storingen door veroorzaakt worden… menselijk falen? slechte software? gammele elektronica? slecht onderhoud? Geen meervoudig uitgevoerde systemen die het in seconden van elkaar over kunnen nemen? Alles elektrisch. Klinkt zo mooi maar een gewoon aan/uit schakelaartje is niet digitaal of via een app te sturen.
Moeten we het zoeken bij de “vrienden” van prorail? Hun verkeersleiders zijn in elk geval niet onafhankelijk zoals de verkeersleiders in de luchtvaart. Dat roept vragen op. In dienst zijn van het bedrijf dat de infrastructuur runt en onderhoud….
@Philned Waar baseer jij op dat verkeersleiders niet onafhankelijk zijn? ProRail heeft als taak de beschikbare infrastructuur zo eerlijk mogelijk te verdelen en dat te doen zonder aanziens des vervoerders. Verkeersleiders zijn ook maar mensen en zullen soms niet de beste beslissingen nemen.
Wie zou dan wel de verkeersleiding op het spoor moeten doen? Het is volkomen logisch dat de verkeersleiding juist wel door infrabeheerder wordt uitgevoerd.
Uiteindelijk als dit te vaak gebeurd gaan mensen alternatieven zoeken. Als dat gebeurt hebben deze mensen geen baan meer of als het failliet gaat.
ik werkte ooit eens in een bedrijfsrestaurant, en mensen klagen, steeds ziek, totdat het werd opgeheven en een catering. Ze hebben nooit meer dezelfde voorwaarden gehad
Het is niet 1x per jaar het zijn bijna weken per jaar en nooit eens op een zaterdag dus ze doen het bewust tegen de mensen die hun salaris betalen
Uiteindelijk als dit te vaak gebeurd gaan mensen alternatieven zoeken. Als dat gebeurt hebben deze mensen geen baan meer of als het failliet gaat.
Dat gebeurt allang, stads- en streekbussen zijn inmiddels op de dagen dat ze nog wel rijden schrikbarend leeg. Mensen zijn het gestaak van het OV-personeel spuugzat en kiezen voor auto, fiets, meerijden, etc.
Uiteindelijk als dit te vaak gebeurd gaan mensen alternatieven zoeken. Als dat gebeurt hebben deze mensen geen baan meer of als het failliet gaat.
Dat gebeurt allang, stads- en streekbussen zijn inmiddels op de dagen dat ze nog wel rijden schrikbarend leeg. Mensen zijn het gestaak van het OV-personeel spuugzat en kiezen voor auto, fiets, meerijden, etc.
Afgezien van de buitensporige looneisen begrijp ik de overige argumenten wel en het is logisch dat dat anders zou moeten, maar ga nog even door en je kan thuis blijven omdat er geen klanten meer zijn.
Ik hoor van de stakers nooit dat ze bezorgd zijn dat er zo weinig mensen in de bus zitten en daardoor misschien op den duur wel moeten vrezen voor hun baan. Door nu steeds maar weer te staken gaat het alleen maar slechter worden qua aantallen reizigers. Bij het spoor zijn ze er blijkbaar gewoon van overtuigd dat de mensen toch wel terugkomen.
Schrijnend gebrek aan solidariteit terzijde - niemand heeft het recht een ander uit te buiten, godzijdank. Een "loonsverhoging" die onder de inflatie zit is helemaal geen loonsverhoging, dit is namelijk een loonsverlaging. Probeer daar maar eens een huis mee te betalen of een gezin mee te voeden in deze lastige tijden. Zonder eerlijke arbeid is er geen OV mogelijk. Punt. Als de bedrijven niet bereid zijn om hun personeel te betalen wat zij waard zijn, dan hebben zij geen enkel recht van spreken. Dit geldt overigens voor íeder bedrijf. Het lijkt soms wel alsof de grootste kapitalisme-liefhebbers er ook het minste vanaf weten.
Daarnaast is er ook geen recht op het runnen van een bedrijf, net zo goed als dat er geen recht is om een arbeider te dwingen tegen een hongerloon te werken. Stakingen zijn een beschaafde en erkende manier om hiertegen te protesteren. Wie liever gewelddadige Franse praktijken tegemoet ziet mag het zeggen, want dat is het enige alternatief.
"We kunnen het niet betalen" is óók geen excuus, hoogstens een slechte leugen. Als de hoge heren betaald moeten worden is er opeens van alles mogelijk.
Schrijnend gebrek aan solidariteit terzijde - niemand heeft het recht een ander uit te buiten, godzijdank. Een "loonsverhoging" die onder de inflatie zit is helemaal geen loonsverhoging, dit is namelijk een loonsverlaging. Probeer daar maar eens een huis mee te betalen of een gezin mee te voeden in deze lastige tijden. Zonder eerlijke arbeid is er geen OV mogelijk. Punt. Als de bedrijven niet bereid zijn om hun personeel te betalen wat zij waard zijn, dan hebben zij geen enkel recht van spreken. Dit geldt overigens voor íeder bedrijf. Het lijkt soms wel alsof de grootste kapitalisme-liefhebbers er ook het minste vanaf weten.
De lonen in het OV liggen momenteel al fors hoger dan voor banen van vergelijkbaar niveau in het bedrijfsleven. Spreken over een hongerloon of uitbuiting als een buschauffeur €4000 bruto per maand verdient is een gotspe. Het is dan ook ronduit ongepast om nog eens 16,9% verhoging te vragen, wat ook veel meer is dan in alle andere bedrijfstakken. Daarnaast kan een bedrijf niet meer uitgeven dan er binnen komt en dat geldt ook voor het OV, vrijwel alle OV-bedrijven zijn verliesgevend zelfs met torenhoge subsidies van de belastingbetaler.
En dan solidariteit. Hoe solidair zijn de werknemers in het OV bijv. zelf met gepensioneerden van wie de pensioenen de afgelopen tien jaar bevroren zijn en die dit jaar netto 5% AOW verhoging hebben gekregen?
Mede door alle afgekondigde sancties tegen Rusland verarmt ook Nederland op dit moment fors en zal iedereen er op achteruit gaan. Alleen wil het OV personeel voor zichzelf een uitzondering.
Uiteindelijk zal het OV geleidelijk verdwijnen als het niet tegen acceptabele loonkosten georganiseerd kan worden. Er zijn ook grenzen aan de hoeveelheid subsidie die de belastingbetaler bereid is te betalen.
Dan maar geen OV. Maar daar wint niemand mee.