''Werknemers in het OV moeten minder staken''


Paar weken geleden was mijn vraag wat vinden jullie nou van mij stelling?

De stelling dat het uiteindelijk is geworden is het volgende:

'’Werknemers in het OV moeten minder staken'’.

Natuurlijk heb ik voor mijn opdracht minimaal 2 voorargumenten nodig en minimaal 2 tegen argumenten. 

De 2 voorargumenten die ik zelf heb zijn de volgende: 

  • Door de stakingen worden de reiziger de dupe, denk aan een student die zijn examen, stage of werk mist, natuurlijk gaat het niet allen om die student, maar dit is een voorbeeld qua leeftijd van een groep. 
  • Mensen die uit het buitenland komen die weten vaak niets af van een staking, vaak komen ze er pas achter als ze al een kaartje hebben gekocht, dit is natuurlijk zonde van het geld en ik snap zelf ook je kan het terug vragen, maar niet iedereen weet dat. 

De 2 tegen argumenten:

  • Werknemers willen een betere CAO.
  • Werknemers willen niet meer op een dag meer dan 8x switchen van trein. 

 

Dit is een opdracht voor school (examenopdracht een betoog) waarbij ik 6 tot 8 minuten moet gaan betogen over een onderwerp, zelf heb ik het ov gekozen, omdat het een heel actueel onderwerp is. 

Graag hoor ik van jullie je mening erover en als er iets kan worden bijgevoegd worden of toegevoegd, Let me know!!

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Fleur


20 reacties

Reputatie 3

Maar wat wil je nu dat ik zeg, en hoe verwerk je dit in je betoog?

 

Reputatie 5
Badge

Ik denk dat vrij veel mensen liever hebben dat het OV niet of minder staakt. 

Maar staken is gewoon een recht hier in Nederland. Als ze mensen laten reizen zonder controle (gratis laten reizen) mag de werkgever het loon inhouden. Gaat dus niet gebeuren.

Misschien kun je nog iets met deze links:

Radboudstudent start petitie tegen OV-stakingen – Algemeen Nijmeegs Studentenblad (ans-online.nl)
Waarom je vandaag niet gratis met de bus mag | RTL Nieuws

Reputatie 7
Badge +3

In plaats van steeds te wijzen naar de werknemers zou je ook kunnen wijzen naar de werkgevers die niet willen bewegen.
We wonen niet in Frankrijk waar eerst gestaakt wordt en pas daarna gepraat. Als er in Nederland gestaakt wordt dan is er al een heel voortraject geweest met overleg.

In plaats van steeds te wijzen naar de werknemers zou je ook kunnen wijzen naar de werkgevers die niet willen bewegen.

Bij onredelijke eisen (zoals nu in het OV) is het logisch dat werkgevers niet bewegen. Het is niet zo dat het personeel maar onbeperkt eisen kan stellen en dat de werkgever dan maar ja en amen moet zeggen. En zeker niet in een sector die zware verliezen lijdt.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin is gelukkig niet de maat of eisen redelijk zijn of niet.

Als er zolang gestaakt wordt dan moet je er toch eens verder induiken en niet zoals Tamzin elke keer maar wat roepen.

Er is zo erg bezuinigd op het OV en de aanbestedingen hiervoor dat de werknemers naar mijn mening terecht staken.  Ook Tamzin had gaan staken als hij zo uitgeknepen zou worden door zijn werkgever.

Simpele dingen als tijd hebben om naar het toilet te gaan of fatsoenlijk even te zitten om je eten op te eten staan volledig onder druk in het OV, gewoon de menselijke dingen waar een ieder gewoon recht op hoort te hebben.

En realiseer je ook dat chauffeurs/machinisten al die tijd dat ze werken geconcentreerd moeten zijn zodat ze geen fouten maken met fatale gevolgen.

We moeten af van het aanbesteden van allerlei dingen en diensten, het heeft absoluut geen goeds gebracht.  Kijk alleen maar naar de reinheid van de treinen, ook iets wat is aanbesteed en zo goedkoop mogelijk moet worden uitgevoerd zodat de eigenaren van het schoonmaak bedrijf zoveel mogelijk verdiend achter zijn/haar bureau.

Mijn mening is dat deze mensen dus terecht staken en dat dat zolang duurt geeft ook aan hoe de situatie is. In Nederland kennen wij zelden van dit soort lange stakings periodes dat we dat nu wel zien is gewoon een teken dat het compleet de verkeerde kant opgaat in NL.

Reputatie 3

In plaats van steeds te wijzen naar de werknemers zou je ook kunnen wijzen naar de werkgevers die niet willen bewegen.
We wonen niet in Frankrijk waar eerst gestaakt wordt en pas daarna gepraat. Als er in Nederland gestaakt wordt dan is er al een heel voortraject geweest met overleg.

Vroeger hoorde ik altijd “Waar er twee kijven hebben er twee schuld”. De werkgevers hebben ook geen onbeperkte zak met geld, maar 
aan de andere kant is aan het uitknijpen van werknemers ook een grens.

 

Vroeger hoorde ik altijd “Waar er twee kijven hebben er twee schuld”. De werkgevers hebben ook geen onbeperkte zak met geld, maar 
aan de andere kant is aan het uitknijpen van werknemers ook een grens.

Uitknijpen??? Een fulltime buschauffeur vangt bruto gemiddeld €4000 per maand. Dat is meer dan een verpleegkundige met een HBO-opleiding. Wat verwacht je dan als een reëel salaris voor een buschauffeur, twee, drie of vier keer modaal?

Als er zolang gestaakt wordt dan moet je er toch eens verder induiken en niet zoals Tamzin elke keer maar wat roepen.

Er is zo erg bezuinigd op het OV en de aanbestedingen hiervoor dat de werknemers naar mijn mening terecht staken. Ook Tamzin had gaan staken als hij zo uitgeknepen zou worden door zijn werkgever.

Simpele dingen als tijd hebben om naar het toilet te gaan of fatsoenlijk even te zitten om je eten op te eten staan volledig onder druk in het OV, gewoon de menselijke dingen waar een ieder gewoon recht op hoort te hebben.

Schaf de doorbetaling van de lunchpauze maar af, dan kun je dat geld gebruiken voor veel ruimere roosters. Andere werknemers worden ook nergens doorbetaald tijdens hun lunchpauze dus waarom OV-personeel wel?

 

Reputatie 7
Badge

Schaf de doorbetaling van de lunchpauze maar af, dan kun je dat geld gebruiken voor veel ruimere roosters. Andere werknemers worden ook nergens doorbetaald tijdens hun lunchpauze dus waarom OV-personeel wel?

 

Als je even nadenkt snap je waarom dat is.

Niet betaald, is gegarandeerd niet werken. Als ik dus +10 op een station aankom, neem ik gewoon de 40 minuten pauze die ik in de dienst heb, want niet doorbetaald. Volgende trein gaat dus gegarandeerd te laat weg en volgende overstappen komen ook in gevaar.


Top ideetje.

Schaf de doorbetaling van de lunchpauze maar af, dan kun je dat geld gebruiken voor veel ruimere roosters. Andere werknemers worden ook nergens doorbetaald tijdens hun lunchpauze dus waarom OV-personeel wel?

 

Dat is het beste idee ooit voor de medewerkers bij de NS en ze zouden daar zo maar eens mee in kunnen stemmen.

Wat zou dat heerlijk zijn dat je ongestoord kunt pauzeren, in je pauze ook gewoon van het station weg kunt zonder toestemming te vragen. En last but not least, er mag niet verwacht worden dat je in je pauze al naar je trein toe gaat. 

Dat geeft nu precies de ruimte om fatsoenlijk je eten te kunnen eten en naar het toilet te gaan in je officiele pauze.

 

Nadeel voor de reizigers is dat er MINDER flexibiliteit (Tamzin wilde toch MEER flexibiliteit ??? ) is qua wijzigen van de diensten, als je door vertraging te laat bent dan heb je ook gewoon recht op je pauze tijd dus de volgende trein die je rijdt gaat dan ook met vertraging weg.

Top idee !!

 

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad. Weer een oversimplistisch topidee dat tot niets zal leiden.

Reputatie 3

Maar inmiddels is @Flowertjefleur verdwenen, en weten te nog steeds niet wat je wil met onze meningen.

Gewoon iets in de vorm van aantallen voor en tegen? Of ook de argumenten. 
En wat ik ook zou willen weten: wat vindt hij/zij er zelf van?

Reputatie 7
Badge +3

Dat andere werknemers nergens worden doorbetaald in pauze is ook niet helemaal waar. In al mijn banen tot nu toe was het per dag: 8,5 uur aanwezig zijn, 8 uur betaald krijgen, 1 uur pauze hebben.

Badge +3

Tja, bij taxi is het niet anders. Als ik ergens een (geplande) onderbreking heb van minder dan 30 minuten dan wordt dat gewoon doorbetaald (dienstblok).

Soms blijft daar minder van over natuurlijk (door weers/verkeersomstandigheden) en dan is het helaas pech, ‘pak je (verplichte!) 15 of 30 minuten pauze maar later’ en dat is dan eigen tijd.

Bij @mrfreeze zal de lunchpauze (30 minuten onbetaald) ingecalculeerd zijn, maar de twee ‘koffie/rookpauzes’ van een kwartier (of 3×10 minuten) krijg je wel doorbetaald.

Nog sterker, bij taxi en je voertuig aan huis (dat telt als standplaats) wordt er per dag 15 minuten minder betaald omdat je dan geen woon-werktijd hebt!

Vind daar ook wel wat van (omgekeerde wereld) maar staat in de CAO. Valt op zich wel omheen te werken door gewoon die tijd te claimen als wassen/tanken o.i.d. (na einde dienst) 🤣

Maar inmiddels is @Flowertjefleur verdwenen, en weten te nog steeds niet wat je wil met onze meningen.

Gewoon iets in de vorm van aantallen voor en tegen? Of ook de argumenten. 
En wat ik ook zou willen weten: wat vindt hij/zij er zelf van?

Hi WimJ,

 

Ik ben even afwezig geweest, maar ben weer terug. 

Hieronder zal ik even neerzetten wat mijn examenopdracht eigenlijk is, natuurlijk een betoog;

Doel: je probeert publiek te overtuigen van jouw mening bij een zelfgekozen stelling.

Duur: 6 tot 8 minuten

Inhoud: Inleiding= introduceer jezelf, onderwerp, stelling

Kern = - waarom deze keuze - jouw standpunt - twee argumenten voor - twee argumenten tegen + weerleggen - advies/verwachting/voorspelling

Slot = korte samenvatting 

 

De reden dat ik koos voor de stelling: '’Werknemers in het OV moeten minder staken'’

omdat ik een student ben die hier veel last van heeft, leg Utrecht of Zwolle plat en ik kom hier niet weg.

Daarnaast is het frustrerend als je een examen mist of strand op een locatie waar verder helemaal niks is.

Ik zou voor mijn betoog jullie meningen en argumenten willen gebruiken (gaat geheel anoniem) om deze stelling goed te onderbouwen. 

 

Kijk ik zeg ook niet @bryan dat ze de mensen gratis moeten laten reizen, want dan wordt het toch veel te druk in de trein. Het is al zo druk in de trein, zelfs soms zo erg dat er mensen bezwijken. Willen we dat? Nee absoluut niet. 

 

We leven in een dure tijd, maar echt het ov word alleen maar duurder doordat meer dan de heft van de ticket loon is van de werknemers van het ov. Zie afbeelding hieronder. Stel ik had geen abonnement voor vrij reizen naar Zwolle toe was ik iedere keer een enkeltje van 25,00 euro kwijt of zelf meer, omdat ik niet alleen in Zwolle studeer, maar ook een of twee dagen in Almelo. En dan zul je mensen krijgen die zeggen ga dan op kamers ofz.

  1. Het is niet te betalen.
  2. Hoe wil je dat ik nu in deze tijd aan een goedkope/leuke plek kom, dat lukt niet. 

Sorry mijn frustratie is hoog af en toe. 

 

Met vriendelijke groet.

 

 

  • Flowertjefleur 
Reputatie 3

Ik snap je. 

Staken is een recht waar onze voorouders 100-150 jaar geleden voor gevochten hebben, en is soms het enige middel om je
doel te bereiken. Als de afdelng personeelszaken van de NS zou staken zou, in ieder geval op korte termijn, niemand buiten
NS dit merken. Overlast is dus iets wat je moet accepteren voor dit recht. 

Ik vind het heel lastig om de achtergrond te beoordelen. Ik ken het werk niet en heb ook geen idee wat iemand op
de trein verdient inclusief alle toeslagen. 

Ik vind 6-8 minuten trouwens bijzonder kort.

 

 

Ik snap je. 

Staken is een recht waar onze voorouders 100-150 jaar geleden voor gevochten hebben, en is soms het enige middel om je
doel te bereiken. Als de afdelng personeelszaken van de NS zou staken zou, in ieder geval op korte termijn, niemand buiten
NS dit merken. Overlast is dus iets wat je moet accepteren voor dit recht. 

Ik vind het heel lastig om de achtergrond te beoordelen. Ik ken het werk niet en heb ook geen idee wat iemand op
de trein verdient inclusief alle toeslagen. 

Ik vind 6-8 minuten trouwens bijzonder kort.

 

 

die 6 tot 8 minuten is voor mij veel te lang, snelle prater met veel stress voor een examen en ze hebben 120 leerling die 6 tot 8 min moeten lullen over een onderwerp en daarna ook nog een '’sollicitatiegesprek'’ van 8 tot 10 minuten dus vind het lang zat. :)

Reputatie 3

Dan heb ik medelijden met degenen die 120 van dit soort betogen moeten aanhoren. Ik wens je in ieder geval succes.

Dan heb ik medelijden met degenen die 120 van dit soort betogen moeten aanhoren. Ik wens je in ieder geval succes.

Bedankt!

Reageer