Werktijden | NS Community

Werktijden

  • 8 August 2022
  • 11 reacties
  • 2767 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Hi! 

Ik probeer te achterhalen hoe een werkrooster van een HC eruit kan zien met standplaats Den Haag. 

Kan iemand vertellen hoe de diensten er heden uitzien en/of dit goed valt te combineren met een gezin met een jong kind? 

Alvast bedankt!


11 reacties

Voor elke standplaats geldt dat je altijd start in een rooster waar je alle diensten draait, starten kan zijn vanaf ca. 4 uur 's morgens en eindigen ergens rond 2 uur in de nacht. Ook de dagen varieren per week dus als je vaste tijden thuis zou willen zijn dan is Hc zijn geen optie.

Door het wisselende rooster heb je natuurlijk wel avonddiensten waardoor je je kind overdag wel ziet en in de avoind werkt.

Maar geen dag is hetzelfde qua werktijden.

Dankjewel Jeroen.

 

Kun je aanvullend nog vertellen of een variërende werkweek er dan dus als volgt uit zou kunnen zien: de ene dag laat, de volgende dag vroeg, dag erna overdag etcetera. Of moet er minstens een x aantal uur vrij tussen 2 diensten in zitten? En zo ja, hoeveel uur is dat? 

Je begint altijd in een reserve rooster tijdens je opleiding en je draait dan ivm cursusdagen voornamelijk vroege diensten. Er moet minimaal 12 uur tussen je diensten zitten en je bent na 2 weekenden werken gegarandeerd de 3e vrij. 

 

Roosters kunnen enorm variëren maar meestal zit er meer als 12u tussen en is het een geleidelijke overgang. Je kan ook gerust 2 weken vroege hebben, een week late en dan weer vroege. 

 

Met een jong kind onregelmatig is heel persoonlijk, de een kan het prima combineren en de andere voor geen meter. Het ligt vaak ook aan je partner , opvang etcetera

Hi Slidestops,

Heel erg bedankt voor je reactie. 

Stof tot nadenken! 

@Slidestops Vraagje, binnen die werktijden/roosters wat zijn dan bijvoorbeeld de diensten?

04.00uur tot? en welke andere diensten start/eind tijd zijn er?

Roosters en werktijden zijn afhankelijk van functie en locatie. Sommige standplaatsen hebben nachtdiensten voor HC's.

Volgens mij heeft elke standplaats voor machinisten een nachtdienst (rangeren).

V&S heeft nachtdiensten op elke standplaats.

 

 

Ik pak Roosendaal even als voorbeeld. 

Conducteurs werken van ongeveer 04.30 tot 01.45

Machinisten en V&S 24/7

 

Voor welke functie/standplaats ben je benieuwd?

@Slidestops oke bedankt. Het gaat dan om v&s in Den Haag. Ben vooral benieuwd naar, welke start tijden er allemaal zijn. 

 

Zoals je bijvoorbeeld aangeeft in Apeldoorn, 04.30 tot 12.00uur? Nog een dienst 08.00 tot 17.00uur?

 

hoeveel diensten zijn er laat maar zeggen, om een complete bezetting te hebben van 04.30 tot en met 01.45?

Bij V&S Den Haag zijn er in ieder geval 24/7 diensten. Den Haag draait CS, HS en Leiden als backup dus die hebben relatief veel diensten.

Exacte tijden weet ik niet. Over het algemeen zul je nu iets van 3 vroege , 2 tussen, 4 late en 2 nachtdiensten hebben ofzo. Misschien nog wel meer in de ideale situatie.

 

Voorbeeld in Roosendaal:

05.30 - 13.30 , 07.00 - 15.00 (×2), 10.15 - 18.15, 15.00 - 23.00 (×2), 16.30 - 00.30, 17.30 - 01.30, 23.00 - 07.00

In principe zijn alle diensten 8u bij V&S :)

@Slidestops super fijn, dat je zoveel informatie deelt. 
laatste vraag, heb je dan week 1 elke dag dezelfde dienst 07.00-15.00uur? Dan week 2 15.00-23.00uur?

of ga je van laat naar vroeg, zolang er maar minimaal 12uur tussen de diensten zit?

Ik kan kwa rooster alleen voor die van mezelf spreken. Over het algemeen zitten de soort diensten wel met elkaar geclusterd. Redelijk dezelfde tijden achter elkaar, maar niet allemaal dezelfde tijden. Verder zijn er weken dat ik 3 dagen werk en weken dat ik 6 dagen werk. 

Een rooster kan zijn bijvoorbeeld

Ma: 07 00 , di 05.30, wo vrij, do vrij, vrij 07,00 za+ zo 05.30

Of

Ma 16.30, di 16.30, wo 15.00, do 17.30, vrij za zo vrij

@Slidestops duidelijk! Bedankt voor alle informatie.

Reageer