Aan twee kanten tegelijk inchecken

  • 12 October 2022
  • 7 reacties
  • 233 Bekeken

Hoi allemaal,

Kennen jullie het probleem waarbij je wilt inchecken bij een poortje, maar op hetzelfde moment checkt iemand van de andere kant in en sta je te wachten.. niet persé vervelend maar wel een grappige/gekke interactie. Het groene lampje verspringt naar rood, de foto hieronder geeft een dudelijke situatieschets.

 

Ik vroeg me af of jullie deze situatie ook wel eens ervaren en hoe jullie hierover denken? Daarnaast vraag ik me af wat de NS hiervan vindt?

 

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

 

Groetjes,

Sophie


7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik maak het bijna dagelijks mee haha. Ook wel eens andersom. Dat ik net uitcheck als er iemand wil inchecken.

Het is even wat onhandig, omdat het poortje vaak iets langer geblokkeerd is vanaf jouw kant. Als er dan meerdere mensen van de andere kant komen duurt het soms een poosje voor je er weer tussen komt.

Onhandig vind ik het. Bij drukte wordt de doorstroming juist minder; mensen gaan hoppen naar andere poortjes waar ze hetzelfde risico lopen. Ze kunnen denk ik beter wat langer vaste richtingen aanhouden, maar de verhouding in/uit wel sturen op drukte. En zeker geen groen licht aan beide zijden. Wispelturige reizigers willen nog wel eens zonder reden van poortje wisselen vlak voordat ze inchecken.

Reputatie 7
Badge +2

Groen licht van beide kanten komt vooral voor bij de brede poortjes, waarvan er maar een beperkt aantal is. Dat is op de foto van TS ook het geval. Bij reguliere poortjes heb ik bij mijn weten nooit tweerichtingsverkeer gezien.

Reputatie 7
Badge +1

Mogelijk is dat dan iets van de laatste tijd, maar op Utr CS-Stadszijde zijn die er wel degelijk (ook op de zondagmiddag) en niet enkel brede. Het is wel mogelijk on poortjes al naar gelang de dag/tijdstip op in of uit te zetten.

Badge +3

Voor de reguliere poortjes weet ik het niet, maar bij de brede poortjes is tweerichtingverkeer standaard.

Natuurlijk zijn die eigenlijk bedoeld voor speciale ‘bagage’ (kinderwagens, fietsen) en natuurlijk rolstoelen, maar niets houdt je tegen om er als ‘gewone’ reiziger gebruik van te maken en dan zal je inderdaad soms even moeten wachten.

Heb je zelf zo’n poortje niet nodig, dan gebruik een smaller poortje.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb er vandaag bij thuiskomst eens op gelet, en hier kunnen bijna alle poortjes (zowel smal als breed) in twee richtingen gebruikt worden.

In Zwolle zijn er wel veel poortjes die enkel in één richting te gebruiken zijn, maar ook daar zijn volgens mij smalle poortjes die twee kanten op gebruikt kunnen worden.

Ik maag vaak gebruik van een breed poortje, omdat de blindegeleidelijnen er bijna altijd op uit komen. En ik vind het bloedirritant als iemand tegelijkertijd van de andere kant probeert in- of uit te checken… En het is natuurlijk heel makkelijk tailgaten...

Reageer