Skip to main content

Vanavond met ca. 30 personen in Zwolle uit licht vertraagde trein uit Groningen naar aansluiting Deventer gerend. Laatste rijdt doodleuk voor onze neus weg. Kan ie niet ff 2 minuutjes extra wachten? NS en klantgerichtheid: veel blabla, maar actie??

In principe worden treinen geacht op tijd te vertrekken. In sommige gevallen wordt in dergelijke gevallen even gewacht op de aansluiting als die wat vertraagd is. Dat is helaas niet altijd mogelijk omdat dat weer andere treinen in de weg kan zitten die daardoor vertraagd raken.

Als je hierdoor een vertraging van 30 minuten, of langer hebt opgelopen zou je een claim kunnen indienen voor geld terug bij vertraging.


Vanavond met ca. 30 personen in Zwolle uit licht vertraagde trein uit Groningen naar aansluiting Deventer gerend. Laatste rijdt doodleuk voor onze neus weg. Kan ie niet ff 2 minuutjes extra wachten? NS en klantgerichtheid: veel blabla, maar actie??

Helaas is dat dus niet zomaar mogelijk vanwege andere treinen die daardoor ook vertraging op kunnen gaan lopen.  De treindienstleider van Prorail is degene die daar verantwoordelijk voor is.

Richting Deventer is een deel van het spoor maar enkelbaans en dat is dus een knelpunt waar rekening mee gehouden moet worden.

Daarnaast werkt klantgerichtheid meerdere kanten op, reizigers in de trein die voor u later vertrekt kunnen dan hun aansluiting missen. Door op tijd te vertrekken doet de NS aan klantgerichtheid richting de andere klanten.

Waarschijnlijk was het treinpersoneel niet eens op de hoogte dat u er nog aankwam.


Wat ik in dit niet goed begrijp, is waarom het zo lastig lijkt te zijn, onderweg wat tijd in te halen.

De reistijden worden relatief steeds langer, ondanks dat treinen sneller kunnen optrekken, harder kunnen rijden en een kortere remweg hebben. In de jaren ‘70 van de vorige eeuw, werd de afstand tussen Zwolle en Deventer in 19 minuten overbrugd, tegenwoordig zijn daar 24 minuten voor nodig.

Het lijkt me dat wat in 1970 kon, in 2021 ook moet kunnen. 


Waren er in 1970 ook zoveel stops onderweg zoals nu?  En hoe zat het met het traject zelf, is dat nog exact hetzelfde want op het traject zitten nu ook de nodige snelheidsbeperkingen.

En wat betreft tijd inhalen, dat ligt geheel aan met welk materieel er origineel gepland is en met welk materieel je rijdt. Welke ruimte er zit in de dienstregeling verschilt ook nog wel per traject al heeft elk traject wel zijn minimale tijdspeling maar die ben je ook zo kwijt als je bv 1 stop hebt die wat langer duurt of als er nog net gewacht wordt op een sprintende reiziger.

En ja, de trein heeft een kortere remweg maar er wordt wel verwacht dat we rustig remmen zodat de reiziger comfortabel kan reizen en niet dat we de maximale remstand gebruiken. Om een voorbeeld te geven rem je met een Virm meestal maar tot stand 2 á 3 van de 7 normale remstanden die je tot je beschikking hebt om het remmen comfortabel te houden.


In 1970 was de situatie heel anders, niet te vergelijken met nu. Er is tegenwoordig aanzienlijk meer treinverkeer.


Ik denk dat veel reizigers het vervelender vinden hun aansluiting voor hun neus weg te zien rijden, dan in de trein zelf twee minuten langer te moeten wachten. Dat is een gevoelsmatige kwestie. Het eerste komt met veel directer effect binnen bij dan het tweede. Als er omgeroepen wordt dat men nog heel even wacht op overstappers is daar vanuit de overige reizigers denk ik vanuit de meesten best begrip voor. Want je zou dat zelf ook graag hebben als het andersom was. Ik hoor het weleens omroepen. Ik de praktijk is de trein dan later vaak alsnog weer op tijd.


In 1970 was de situatie heel anders, niet te vergelijken met nu. Er is tegenwoordig aanzienlijk meer treinverkeer.

Tussen Zwolle en Deventer is het aantal treinen met 0 treinen per uur toegenomen. De rijtijd in 1970 was 23 minuten met stops in Olst en Wijhe en 19 minuten zonder die stops. Tegenwoordig stoppen alle treinen in Olst en Wijhe en is de rijtijd 24 of 25 minuten, terwijl het materieel een stuk beter optrekt dan destijds mat '54 of een 1100 met Plan E. 2 minuten wachten zou moeten kunnen maar ja, het beleid is nu eenmaal dat er niet wordt gewacht.


Vanmorgen in Zwolle om 10.45 wéér mis. Bijzonderheid was, dat voor beide IC-diensten (Amersfoort/ Lelystad/Leeuwarden/Groningen) slechts één spoor beschikbaar was. 
en omdat IC-Groningen nu eenmaal eerder vertrekt dan IC-Leeuwarden, mocht deze als eerste binnenkomen en werd mijn trein even opgehouden. En zie: IC-Groningen vertrok ‘geheel volgens dienstregeling’, een flink aantal reizigers verbrouwereerd achterlatend. En, in the end door een missende busaansluiting, levert me dat 1 uur vertraging op. 
Wanneer leren de dames en heren van NS-reizigers nu eens een keertje wat service is?


Ik denk dat veel reizigers het vervelender vinden hun aansluiting voor hun neus weg te zien rijden, dan in de trein zelf twee minuten langer te moeten wachten. Dat is een gevoelsmatige kwestie. Het eerste komt met veel directer effect binnen bij dan het tweede. Als er omgeroepen wordt dat men nog heel even wacht op overstappers is daar vanuit de overige reizigers denk ik vanuit de meesten best begrip voor. Want je zou dat zelf ook graag hebben als het andersom was. Ik hoor het weleens omroepen. Ik de praktijk is de trein dan later vaak alsnog weer op tijd.

Het probleem blijft dat de reizigers die wel op tijd in de trein zitten mogelijk hun overstap niet kunnen halen, voor bijvoorbeeld de overstap Zwolle - Roosendaal -> Roosendaal - Vlissingen is dat bijvoorbeeld niet het geval en komt het bijna nooit voor dat er niet gewacht wordt op die overstap, er zijn immers toch geen andere grote overstappen op dat traject. Omgekeerd komt het vaak voor dat er niet gewacht wordt, omdat er dan wel overstappen gemist kunnen worden.

 

Nou is het natuurlijk wel extreem zuur dat de laatste trein recht voor je neus weg rijdt, en lijkt het me dat nu wachten niet zo veel schade zou hebben aangebracht, aangezien het toch dat laatste trein was.

 

 

 

@Carel Jansen overigens heeft NS de plicht om je thuis te brengen (tot aan je deur!) Als je door bijvoorbeeld vertraging of uitval de laatste trein mist.


Vanmorgen in Zwolle om 10.45 wéér mis. Bijzonderheid was, dat voor beide IC-diensten (Amersfoort/ Lelystad/Leeuwarden/Groningen) slechts één spoor beschikbaar was. 
en omdat IC-Groningen nu eenmaal eerder vertrekt dan IC-Leeuwarden, mocht deze als eerste binnenkomen en werd mijn trein even opgehouden. En zie: IC-Groningen vertrok ‘geheel volgens dienstregeling’, een flink aantal reizigers verbrouwereerd achterlatend. En, in the end door een missende busaansluiting, levert me dat 1 uur vertraging op. 
Wanneer leren de dames en heren van NS-reizigers nu eens een keertje wat service is?

Er was vast niet voor de lol maar 1 spoor beschikbaar, toch? Wat had je hier dan voor service willen krijgen? Andersom was toch vast net zo'n probleem geweest voor de overstappers andereom, of niet?


Beide treinen reden zo te zien met een 6-delige dubbeldekstrein, die passen in principe achter elkaar langs hetzelfde perron. Alleen duurt het dan wel een stuk langer voor iedereen overgestapt is, maar die vertraging rij je er normaliter wel weer uit.


@Gorott je reageert op een topic van 2 jaar geleden.

Overigens niet handig van
@Kus_Theo om naast een apart topic te maken ook hetzelfde verhaal in een 2 jaar oud topic te plaatsen.


Vanmorgen in Zwolle om 10.45 wéér mis. Bijzonderheid was, dat voor beide IC-diensten (Amersfoort/ Lelystad/Leeuwarden/Groningen) slechts één spoor beschikbaar was. 
en omdat IC-Groningen nu eenmaal eerder vertrekt dan IC-Leeuwarden, mocht deze als eerste binnenkomen en werd mijn trein even opgehouden. En zie: IC-Groningen vertrok ‘geheel volgens dienstregeling’, een flink aantal reizigers verbrouwereerd achterlatend. En, in the end door een missende busaansluiting, levert me dat 1 uur vertraging op. 
Wanneer leren de dames en heren van NS-reizigers nu eens een keertje wat service is?

Er was vast niet voor de lol maar 1 spoor beschikbaar, toch? Wat had je hier dan voor service willen krijgen? Andersom was toch vast net zo'n probleem geweest voor de overstappers andereom, of niet?

Heel vaak komt IC Zwolle-Groningen 1 of zelfs 2 min eerder binnen in Groningen, zeker ook door de spoorverbetering bij Hoogeveen. Ik vind, dat NS verplicht is, in dit geval de service te verlenen van de overstap, temeer, daar deze in de reisplanner stond, en in de trein waar ik zat was aangegeven èn omgeroepen.


@Gorott je reageert op een topic van 2 jaar geleden.

Overigens niet handig van
@Kus_Theo om naast een apart topic te maken ook hetzelfde verhaal in een 2 jaar oud topic te plaatsen.

Ah daar ging het dus fout... Misschien moet ik maar eens m'n ogen gebruiken waar ze voor zijn 🙄.


Vanmorgen in Zwolle om 10.45 wéér mis. Bijzonderheid was, dat voor beide IC-diensten (Amersfoort/ Lelystad/Leeuwarden/Groningen) slechts één spoor beschikbaar was. 
en omdat IC-Groningen nu eenmaal eerder vertrekt dan IC-Leeuwarden, mocht deze als eerste binnenkomen en werd mijn trein even opgehouden. En zie: IC-Groningen vertrok ‘geheel volgens dienstregeling’, een flink aantal reizigers verbrouwereerd achterlatend. En, in the end door een missende busaansluiting, levert me dat 1 uur vertraging op. 
Wanneer leren de dames en heren van NS-reizigers nu eens een keertje wat service is?

Er was vast niet voor de lol maar 1 spoor beschikbaar, toch? Wat had je hier dan voor service willen krijgen? Andersom was toch vast net zo'n probleem geweest voor de overstappers andereom, of niet?

Heel vaak komt IC Zwolle-Groningen 1 of zelfs 2 min eerder binnen in Groningen, zeker ook door de spoorverbetering bij Hoogeveen. Ik vind, dat NS verplicht is, in dit geval de service te verlenen van de overstap, temeer, daar deze in de reisplanner stond, en in de trein waar ik zat was aangegeven èn omgeroepen.

Dan zouden ze voor iedereen moeten wachten omdat ze dan net hun overstap kunnen halen, zo werkt het helaas niet en zal het nooit werken. Het is zuur dat je je overstap niet haalt, maar er zijn nog genoeg treinen daarna. 

 

Helaas is Zwolle - Groningen -> Deventer niet het enige traject waar de overstap een ware hel is

 

Bijvoorbeeld: Vlissingen - Roosendaal -> Roosendaal - Zwolle (en andersom ook), Utrecht - Den Bosch -> Den Bosch - Roosendaal (Den Bosch is wat dat betreft een vervelende overstap voor velen)

 

NS doet hun best om op tijd aan te komen maar meer dan dat kunnen ze helaas ook niet doen, wachten op een overstap is geen verplichting.

 

Pak een trein eerder wil je echt je overstap halen, is de enige tip die ik kan geven.


In 1970 was de situatie heel anders, niet te vergelijken met nu. Er is tegenwoordig aanzienlijk meer treinverkeer.

Tussen Zwolle en Deventer is het aantal treinen met 0 treinen per uur toegenomen. De rijtijd in 1970 was 23 minuten met stops in Olst en Wijhe en 19 minuten zonder die stops. Tegenwoordig stoppen alle treinen in Olst en Wijhe en is de rijtijd 24 of 25 minuten, terwijl het materieel een stuk beter optrekt dan destijds mat '54 of een 1100 met Plan E. 2 minuten wachten zou moeten kunnen maar ja, het beleid is nu eenmaal dat er niet wordt gewacht.

Deze treinen worden anno 2024 met dubbeldekkers VIRM gereden en in/uitstappen duurt bij dubbeldekkers nu eenmaal langer dan bij enkeldeksmaterieel. Dat is ook de reden dat er geen nieuwe dubbeldeks sprinters meer worden aangeschaft.

Verder is het logge VIRM nou niet bepaald het snelst optrekkende materieel. Op de Zeeuwse lijn en de lijn Hoorn-Enkhuizen (met beide veel tussenstops) is dat bijv. goed te merken. Met de komst van DD-NG zal het wellicht wat beter worden.


Het is zuur dat je je overstap niet haalt, maar er zijn nog genoeg treinen daarna.

Ja... alsof treinreizigers tijd genoeg hebben en nergens op tijd hoeven zijn. Een reisje van Groningen naar bijv. Arnhem, wat per trein al ruim trager is dan per auto, wordt gewoon nog met 30 minuten extra verlengd (want helaas is een kwartierdienst daar niet bestaand, zo verwend als in een groot deel van West- Nederland is men hier niet), en je mag een halfuur van je dag duimendraaien op station Zwolle. Geen wonder dat mensen massaal een auto voor de deur hebben en eraan verknocht zijn.

Er zullen vast ook mensen zijn die het prima vinden, want "er gaan niet veel mensen van Groningen naar Arnhem of verder". Echter op een toch al langere reis is 30 minuten extra erg veel.


 

Echter op een toch al langere reis is 30 minuten extra erg veel.

Bij een langere reis is 30 minuten gevoelsmatig minder problematisch dan bij een kortere reis omdat de extra reistijd bij een langere reis procentueel minder is.

In extremis: een uur wachten op de volgende bus voelt veel erger dan een uur te laat aankomen na een intercontinentale vlucht.

Wat in Nederland daarnaast vooral hinderlijk is is dat er op het spoor zoveel storingen en stremmingen zijn dat aansluitingen om de haverklap de mist in gaan waardoor de hele vervoersketen notoir onbetrouwbaar wordt.


 

 

 

Bijvoorbeeld: Utrecht - Den Bosch -> Den Bosch - Roosendaal (Den Bosch is wat dat betreft een vervelende overstap voor velen)

De twee minuten aansluitingen in Den Bosch bij de 10-min dienst op Utrecht-Eindhoven zijn sinds kort uit de reisplanner gehaald waardoor er in Den Bosch nu alleen ruimere aansluitingen zijn (waarbij je vanuit Utrecht dus een trein eerder moet nemen). De andere kant op werden de nu vervallen aansluitingen sowieso al niet gegeven omdat je dan van perron moet wisselen.


Het is zuur dat je je overstap niet haalt, maar er zijn nog genoeg treinen daarna.

Ja... alsof treinreizigers tijd genoeg hebben en nergens op tijd hoeven zijn. Een reisje van Groningen naar bijv. Arnhem, wat per trein al ruim trager is dan per auto, wordt gewoon nog met 30 minuten extra verlengd (want helaas is een kwartierdienst daar niet bestaand, zo verwend als in een groot deel van West- Nederland is men hier niet), en je mag een halfuur van je dag duimendraaien op station Zwolle. Geen wonder dat mensen massaal een auto voor de deur hebben en eraan verknocht zijn.

Er zullen vast ook mensen zijn die het prima vinden, want "er gaan niet veel mensen van Groningen naar Arnhem of verder". Echter op een toch al langere reis is 30 minuten extra erg veel.

Ik weet zelf prima hoe het voelt om een overstap te missen en een halfuur te moeten wachten, en moet ook op tijd zijn voor van alles. Maar het is nou niet alsof NS er iets aan gaat veranderen omdat jij en een hoop andere reizigers vaak hun overstap missen. En als die mogelijkheid er was, was het allang veranderd.

 

De dienstregeling is krap, verander je 1 ding ergens, zullen reizigers op een andere station er opeens last van krijgen. Helaas zijn er reizigers die hieronder moeten lijden, maar het is onmogelijk om overal de perfecte overstap te regelen.

 

Heb liever dat ik een halfuur later ben dan dat ik helemaal geen 1 kant op kan, en dat is ook al vaak genoeg gebeurd. (Ik merk sowieso niet veel van die halfuur met m'n reistijd van 2-3 uur zoals @Tamzin aangaf)

 

Groetjes reiziger uit het Zuid-Westen ❤️


 

 

 

Bijvoorbeeld: Utrecht - Den Bosch -> Den Bosch - Roosendaal (Den Bosch is wat dat betreft een vervelende overstap voor velen)

De twee minuten aansluitingen in Den Bosch bij de 10-min dienst op Utrecht-Eindhoven zijn sinds kort uit de reisplanner gehaald waardoor er in Den Bosch nu alleen ruimere aansluitingen zijn (waarbij je vanuit Utrecht dus een trein eerder moet nemen). De andere kant op werden de nu vervallen aansluitingen sowieso al niet gegeven omdat je dan van perron moet wisselen.

Had het ook niet over de andere kant op, want daar kan ik niks over zeggen 🥲. Ik weet alleen iets van de overstap die nu dus blijkbaar niet meer zichtbaar is en de overstap in Roosendaal in de richting van Zwolle en Vlissingen

 

Snap het ook wel dat hij eruit gehaald is want het maakt GTBV een stuk gemakkelijker 😅


 

 

 

 

Snap het ook wel dat hij eruit gehaald is want het maakt GTBV een stuk gemakkelijker 😅

Mede door drie snelheidsbeperkingen gingen de korte aansluitingen in Den Bosch op het laatst in meer dan 50% van de gevallen mis. Ik denk dat dat NS ook te duur werd.

Geen ramp overigens omdat zoals gezegd de aansluitingen in omgekeerde richting ook niet worden gegeven.

 


Bij een langere reis is 30 minuten gevoelsmatig minder problematisch dan bij een kortere reis omdat de extra reistijd bij een langere reis procentueel minder is.

In extremis: een uur wachten op de volgende bus voelt veel erger dan een uur te laat aankomen na een intercontinentale vlucht.

Ik vind een reis van 4 uur binnen Nederland die 30 min uitloopt veel. De 4 urige reis is per trein sowieso al veel trager dan per auto, en die 30 minuten maakt het nog veel trager. Het gaat mij om het vergelijk met de auto en daar gaan jullie aan voorbij. Mensen pakken de auto als ze terugkerende spoorhindernissen ervaren en zich gaan stressen om zulke overstappen. En ik wil graag juist dat mensen tóch per trein gaan en eindelijk eens dat vierwielig blik dat de straten verstopt, wat vaker laten staan. Dan moet je ook zulke overstappen aanpakken. Want "kan niet" ligt op het kerkhof en "wil niet" ligt ernaast, zei mijn moeder altijd😉   En dat is gewoon zo... waar een echte wil is, is altijd een (creatieve) weg. Die creatieve weg wordt echter altijd o.a gedwarsboomd door starre regels, protocollen en formele (veiligheids)procedures om zich achter te verschuilen.

Met vliegen vergelijken is niet reëel, je hebt nu eenmaal geen andere keus dan te vliegen als je bijv. naar China wilt.

Die keus is er voor veruit de meesten wel als ze van Groningen naar Deventer willen. Dan wint de auto glansrijk en is +30 minuten nog eens extra traag.


@Rene74

Als je op zaterdag van Utrecht naar bijv. Vught gaat en je mist je aansluiting in Den Bosch dan loop je op een reis van 40 minuten een vol uur vertraging op. Dan is een halfuur bij een reis van 4 uur nog te overzien.

De enige echte oplossing is natuurlijk dat de treinen eens wat beter op tijd gaan rijden en aansluitingen in de dienstregeling wat ruimer gepland worden. Met geimproviseer is het niet structureel oplosbaar.


Dat snap ik ook, maar is mijn punt niet.

Voorbeeld: ik reis in zo'n 3 uur van Breda naar Enschede per trein, via de kortste route over Zutphen/Hengelo. Met de auto is dat 2 uur en 10 minuten als je normaal door kunt rijden, want vrijwel altijd het geval is.

Bij overstap missen in Zutphen heb je al +30. En als je de krappe overstap in Hengelo van het ene perronuiteinde naar het andere dan óók nog eens mist, komt er weer +15 bij (in eigen ervaring regelmatig gebeurd, want Blauwnet rijdt ook gewoon recht voor je neus weg)

In dat geval doe je er dus 3.30 uur of 3.45 uur over per trein. Hoe aantrekkelijk is dat in vergelijk met het autootje. Het is dat ik zelf geen auto heb en dus de trein gebruik, maar anders....


Reageer