Alarmsignaal portofoons Utrecht Centraal

  • 12 September 2022
  • 5 reacties
  • 232 Bekeken

Kort geleden rond 17:40 werd (per ongeluk) een alarmsignaal continu verzonden over de portofoons. 

Heeft iemand dit gemerkt en heeft iemand meegekregen hoe het is afgelopen??

 

Frustratie onder de collega's was in ieder geval zeker aanwezig.


5 reacties

Het gebeurt weleens dat zo'n knop per ongeluk wordt ingedrukt en omdat je deze zo sporadisch gebruikt is niet iedereen zo helder dat ze op dat moment weten hoe je deze weer uitzet.  Je moet net even weten hoe dat werkt, zeker omdat het zo weinig gebeurt wil je dat wel eens vergeten in zo'n situatie als het je overkomt.

Als er werkelijk iets aan de hand is dan zal de collega die de oproep doet dit aangeven doordat het portokanaal open staat, hierdoor kunnen alle collega's in de buurt meteen meeluisteren.  En aan de hand van de code in de portofoon is zichtbaar vanaf welke trein de alarmoproep komt en zodoende is er snel bekend naar welk perron de assitentie moet.

Over het algemeen is het een onbedoelde alarmoproep en dat geeft wat irritatie bij de collega's omdat het gewoon een irritante toon is die steeds maar gaat op je portofoon.

In het geval dat het serieus is dan zie je wel de nodige collega's in rap tempo lopen want er wordt niemand aan zijn lot overgelaten door het andere treinpersoneel.

Reputatie 6

Hey mboosterhuis. Welkom bij de NS Community.

Ik ben even gaan navragen wat hier aan de hand was en het gaat hier om een loos alarm. Niks aan de hand dus! Misschien een defect bij een van de portofoons of zoals Jeroen al aangeeft, dat de knop per ongeluk is ingedrukt.

Het was zeker weten een loos alarm, je hoorde menig collega roepen dat ze de alarmknop 5 seconden ingedrukt moesten houden en of ze anders niet de batterij uit de portofoons kon halen.

Ook hoorde je van de pechvogel opmerkingen als "ik krijg 'm niet uit".

Was vooral benieuwd of dat vaker voorkomt, en vooral waarom deze meneer het niet uit kreeg terwijl hij van alle kanten advies/kritiek/gezeur ontving ;)

Dat is wat ik al vermoedde, het gebeurt wel eens dat die knop per ongeluk ingedrukt wordt bij het verlaten van de trein of gaan zitten en soms weet je niet eens of het jouw porto is die het alarm signaal veroorzaakt.  Inderdaad de knop lang ingedrukt houden of de batterij verwijderen.

 

Reputatie 7
Badge

Het was zeker weten een loos alarm, je hoorde menig collega roepen dat ze de alarmknop 5 seconden ingedrukt moesten houden en of ze anders niet de batterij uit de portofoons kon halen.

Ook hoorde je van de pechvogel opmerkingen als "ik krijg 'm niet uit".

Was vooral benieuwd of dat vaker voorkomt, en vooral waarom deze meneer het niet uit kreeg terwijl hij van alle kanten advies/kritiek/gezeur ontving ;)

Heel gek is het niet dat de collega niet meteen wist hoe die noodoproep te annuleren, zoals Jeroen al aangeeft: Je gebruikt ‘m niet veel (gelukkig).

Het gebeurt vaker en dan komen er altijd goedbedoelde tips over het kanaal om die oproep zo snel mogelijk te stoppen. Doe je dat namelijk niet, blijft het ding de noodoproep uitzenden tot hij door de gebruiker gestopt is.

Reageer