beantwoord

Alleen helemaal voorin de trein naar binnen

  • 24 October 2023
  • 5 reacties
  • 197 Bekeken

Beste community leden,

Vanochtend vroeg mochten we alleen helemaal voorin de trein naar binnen (traject Utrecht C - Nijmegen). 

Daar werd bij de voorste deur een kaartcontrole uitgevoerd. 

Het is een hele lange trein en ik vind het niet echt een prettige manier van reizen. 

Als je wat slechter ter been bent lijkt me dit helemaal lastig. Het is best een eindje lopen.

Weet iemand of dit een standaard manier zou kunnen worden bij vroege treinen?

Dank voor het inzicht.

 

icon

Beste antwoord door danhub 24 October 2023, 08:24

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 5

Lijkt me niet dat dat een standaardmethode wordt om in te stappen. Dat kost toch veel teveel tijd (zeker als het druk is)? Werkt natuurlijk wel goed tegen zwartrijders.

Op dat traject rijdt de NS in de vroege ochtend met 4 of 6 bakken. Dat is dus 100 a 150 meter lengte. De druktemelder gaf vanochtend alleen rustige treinen aan, dus van drukte was geen sprake.

Reputatie 5

Om zwartrijders uit deze treinen te houden doet NS dit eigenlijk al jaren. Ik heb dit zelf erg vaak meegemaakt bij vroege ritten vanaf Utrecht Centraal. Bij de nachttrein, maar ook bijvoorbeeld bij de eerste rit van de sprinter richting Naarden-Bussum/Hoofddorp.

Die treinen staan lang stil omdat de rit hier begint en het is nog relatief rustig, waardoor dit soort ingangscontroles nog mogelijk zijn. Als je slecht ter been bent dan kan dat inderdaad lastig zijn, maar het kan wel overlast in de trein voorkomen.

Ik heb verder niet het idee dat dit de standaardmanier aan het worden is. Ik zie zelf in ieder geval geen grote verandering in trajecten/op stations waar dit gebeurt of in de frequentie ervan.

Weet iemand of dit een standaard manier zou kunnen worden bij vroege treinen?

 

De eerste treinen hebben vaak last van uitgaanspubliek dat aan het eind van de nacht ook nog eens vaak onder invloed van drank of drugs is. Een flink deel van deze mensen blijkt ook geen vervoersbewijs voor de nieuwe dag te hebben. Om problemem bij voorbaat te komen wordt dan een ingangscontrole bij de trein gedaan.

Reputatie 7
Badge

Eigenlijk is alles al gezegd. Dit gebeurt inderdaad vaak bij de eerste treinen van de dag, deze worden met vergrendelde deuren langs het perron gezet, waardoor het voor de conducteur makkelijk is om 1 deur te openen. Het gebeurt inderdaad om zwartrijders te weren. Het gaat zeker niet standaard op alle treinen van de dag ingevoerd worden, dan ben je 10 minuten bezig met alle instappers controleren.

Reageer