Bewoording bij niet stoppen op een station

  • 14 December 2022
  • 10 reacties
  • 369 Bekeken

Het is me al vaker opgevallen. Wanneer een trein op een bepaald station niet stopt, staat er op de informatieborden: de trein stopt niet in .... In mijn geval Zoetermeer. Nu weet ik dat dat gaat om één van de drie stations in Zoetermeer en niet allemaal. Maar stel dat je daar niet vandaan komt. De bewoording 'in' Zoetermeer vind ik daarom altijd een lastige. Waarom niet: 'deze trein stopt niet op station Zoetermeer'? 

Zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen?


10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Nee. Ik weet dat in zo’n lijstje de werkelijke stationsnamen bedoeld worden en niet de gemeentenamen.

Reputatie 6

Dat zal dan “Zoetermeer Centraal” zijn, maar er zijn vage regels die zeggen dat een station maar in zeer beperkte omstandigheden “Centraal” mag heten. Maakt het niet duidelijker, inderdaad.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is dat “Centraal” en “Centrum” soms niet dichtbij het centrum van een plaats liggen. In Duitsland is dat beter geregeld door het belangrijkste station altijd Hauptbahnhof (Hbf) te noemen. Alleen de Groningers snappen het ook en noemen station Groningen ‘Hoofdstation”.

Een Centraal station moet een minimaal aantal in- en uitstappers per jaar hebben om Centraal genoemd te mogen worden. Almere heeft indertijd een afwaardering gekregen van Centraal naar Centrum. In ieder geval ligt Almere Centrum in de buurt van het centrum van Almere.

Zoetermeer komt vast niet in aanmerking om Zoetermeer Centraal genoemd te worden. Maar Zoetermeer Centrum zou natuurlijk kunnen.
 

Reputatie 6

Ik begrijp niet zo goed waarom “centraal” iets zou moeten zeggen over het aantal reizigers. Ja, het is een gevoelskwestie, maar daar kunnen we ook best eens van af stappen.

Het “hoofdstation” in Zoetermeer ligt niet bij vlak bij “het centrum”, maar is wel op loopafstand.

Wat het in Zoetermeer extra complex maakt, is dat er ook een station Centrum-West is (en vroeger ook Centrum-Oost), waar, voor de komst van de randstadrail, ook gewoon treinen stopten. Maar aangezien dat niet meer zo is, zouden ze “Zoetermeer” best “Zoetermeer Centrum” kunnen noemen, wat mij betreft ook “Zoetermeer Centraal” of desnoods “Zoetermeer Hoofdstation”.

De vraag is even of er de komende tijd treinen zullen stoppen, gezien de aftakeling van de Mandelabrug...

Badge +3

Om Centraal toegevoegd te krijgen moeten er inderdaad voldoende reizigers zijn, en moet een stad ook minimaal 3 stations hebben. Volgens mij was er ook nog een voorwaarde dat er internationale treinen zouden moeten stoppen.

Maar dan zou Leiden Centraal toch ook niet zo mogen heten (geen internationale treinen). En Eindhoven heeft geen 3 stations, nou ja Eindhoven Stadion dan waar nooit iets stopt behalve soms een speciale trein (voor de spotters).

Reputatie 6

Het zijn toch uiteindelijk belachelijke regels? Het is gewoon prestige. Dit gaat helemaal niet over duidelijkheid.

Badge +3

Het zijn toch uiteindelijk belachelijke regels? Het is gewoon prestige. Dit gaat helemaal niet over duidelijkheid.

Geloof dat het de gemeente Eindhoven een paar ton gekost heeft… en het hernoemen van Beukenlaan naar Strijp-S ook een bom duiten.

Er zal vast een reden zijn voor al die regels, hoop ik dan! Maar de onduidelijkheid vind ik dus al te voorkomen door 'in ...’ te vervangen door 'op station ...’. Dus ik hoop dat dat opgepikt wordt! :) 

Reputatie 2

Historisch gezien werd de toevoeging “centraal” alleen gebruikt als er voordien meerdere stations in één plaats waren (in Utrecht bijvoorbeeld, waar zowel de Hollandse Spoorwegmaatschappij, de Staatsspoor als de Rhijnspoor eigen stations hadden), op het moment dat die maatschappijen besloten om één gezamenlijk station te gaan gebruiken. Dat leverde voor de reizigers veel gemak op, omdat er dan makkelijker kon worden overgestapt op andere treinen. Ik vind het jammer dat ProRail en NS die naam nu te pas en te onpas toekennen aan stations waar de gemeente maar genoeg geld ervoor neer wil tellen.

De onduidelijkheid kan inderdaad ondervangen worden door “op station...” te zeggen in plaats van “in...”. Maar dat kunnen wij als reizigers hier op het forum niet veranderen. Dat moet NS doen.

Reputatie 6

Als dan kennelijk het woord “centraal” teveel beladen is, waarom dan niet “hoofdstation” o.i.d. gebruiken?

Reageer