Bezoeken stationsgebouwen

  • 31 October 2023
  • 3 reacties
  • 155 Bekeken

Hoi hoi, ik was zojuist aan het rondkijken op de mappen van oud Den Haag, en er kwam een vraag in me op; is het mogelijk om iets van een rondleiding te krijgen door een stationsgebouw? Uiteraard kan iedereen een stationsgebouw binnenlopen, als je namelijk de trein moet pakken ofzo, maar er zijn zoveel andere ruimtes die je eigenlijk nooit ziet. Is het mogelijk om iets van een rondleiding te krijgen of zo iets? 

Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid

alvast bedankt,

Manish

 

 


3 reacties

Badge +3

In het algemeen worden reizigers niet rondgeleid op plekken die voor hen niet toegankelijk zijn.

Soms zijn er wel mogelijkheden om aan een georganiseerde rondleiding deel te nemen. In september vonden bijvoorbeeld de Raildagen plaats, waarop onder andere een bezoek aan de Koninklijke Wachtkamer op station Amsterdam Centraal mogelijk was. Ik raad u aan die pagina in de gaten te houden voor toekomstige activiteiten.

Vijftien jaar geleden heeft ProRail wel gesproken rondleidingen voor stations Amsterdam Bijlmer ArenA, Den Haag Hollands Spoor, Haarlem en Maastricht gepubliceerd. Daarmee wordt u met een audiotour rondgeleid op deze stations, maar wel op openbaar toegankelijke plekken.

Reputatie 5

Ik vraag me af of er überhaupt veel interessante ruimtes zijn op een gemiddeld station die niet openbaar zijn. Magazijnen van de stationswinkels, technische ruimtes, voorraadkasten of kantoortjes voor schoonmaak/technisch personeel? 

In het algemeen worden reizigers niet rondgeleid op plekken die voor hen niet toegankelijk zijn.

Soms zijn er wel mogelijkheden om aan een georganiseerde rondleiding deel te nemen. In september vonden bijvoorbeeld de Raildagen plaats, waarop onder andere een bezoek aan de Koninklijke Wachtkamer op station Amsterdam Centraal mogelijk was. Ik raad u aan die pagina in de gaten te houden voor toekomstige activiteiten.

Vijftien jaar geleden heeft ProRail wel gesproken rondleidingen voor stations Amsterdam Bijlmer ArenA, Den Haag Hollands Spoor, Haarlem en Maastricht gepubliceerd. Daarmee wordt u met een audiotour rondgeleid op deze stations, maar wel op openbaar toegankelijke plekken.

Toppie, dankjewel! 

Reageer