Bij Station Ypenburg is vrijwel nooit plek op parkeerterrein voor treinreizigers! Waarom niet betaald parkeren van maken zodat prikkel om niet dagenlang auto en (vele) bezorbussendaar laten staan ?

  • 29 November 2023
  • 10 reacties
  • 235 Bekeken

Verzoek aan NS of andere partijen tot actie. Veel mensen reizen niet  via station Ypenburg omdat parkeerterrein vanaf s ochtends vroeg tot 's avonds laat bezet met vele busjes, auto's die soms weken er staan etc. Veel mensen rijden gefrustreerd weg, soms lange afstanden, naar werk of andere bestemming, omdat er geen plek voor de auto is. Dit is niet milieu- of klantvriendelijk. Ook jagen wild auto's heen en weer. parkeergeld zorgt dat treinreizigers hun auto kunnen neerzetten en voorkomt wilde/gevaarlijke toestanden.


10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Van wie is dat parkeerterrein?

Badge +3

Van wie is dat parkeerterrein?

Niet van NS of Q-Park in ieder geval https://www.parkeren-denhaag.nl/pr-station-ypenburg dus zal de gemeente Den Haag zijn.

In o.a. Abcoude (station nabij industrieterrein met parkeerverbod) hetzelfde.
Zet je auto maar (gratis) neer bij het station, ook al reis je niet met de trein (of als je in Amsterdam woont met dure parkeervergunningen).

Reputatie 7
Badge +3

P+R Ypenburg valt inderdaad onder de gemeente Den Haag.
 


https://www.denhaag.nl/nl/parkeren/slim-parkeren-park-ride-pr/

@Annemiepie kan contact opnemen over alle problemen met de gemeente Den Haag via het contactformulier.

Reputatie 7

Het probleem is bij de gemeente Den Haag bekend. Veel medewerkers van de omliggende bedrijven en kantoren (waaronder het Stadsdeelkantoor van Ypenburg/Leidschenveen) parkeren de auto bij het station.

Bij de bouw van de kantoren en bedrijfsgebouwen werd er vanuit gegaan (en gehoopt) dat de forensen zich massaal met het openbaar vervoer zouden verplaatsen, waardoor er in de directe omgeving weinig parkeergelegenheid is. 

Het probleem is bij de gemeente Den Haag bekend. Veel medewerkers van de omliggende bedrijven en kantoren (waaronder het Stadsdeelkantoor van Ypenburg/Leidschenveen) parkeren de auto bij het station.

Bij de bouw van de kantoren en bedrijfsgebouwen werd er vanuit gegaan (en gehoopt) dat de forensen zich massaal met het openbaar vervoer zouden verplaatsen, waardoor er in de directe omgeving weinig parkeergelegenheid is. 

Of zal het komen omdat je in de directe omgeving moet betalen om te parkeren? Het is wel een beetje dubbelop; je betaalt wegenbelasting en parkeergeld. Als je straks overal moet betalen, dan kun je het net zo goed weer gratis maken en de wegenbelasting verhogen 🤣Niemand parkeert zijn/haar auto als doel op zich.

Vergunningsplaatsen moet je natuurlijk wel houden, maar dat zijn in principe een soort privé parkeerplaatsen.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is bij de gemeente Den Haag bekend. Veel medewerkers van de omliggende bedrijven en kantoren (waaronder het Stadsdeelkantoor van Ypenburg/Leidschenveen) parkeren de auto bij het station.

Bij de bouw van de kantoren en bedrijfsgebouwen werd er vanuit gegaan (en gehoopt) dat de forensen zich massaal met het openbaar vervoer zouden verplaatsen, waardoor er in de directe omgeving weinig parkeergelegenheid is. 

Of zal het komen omdat je in de directe omgeving moet betalen om te parkeren? Het is wel een beetje dubbelop; je betaalt wegenbelasting en parkeergeld. Als je straks overal moet betalen, dan kun je het net zo goed weer gratis maken en de wegenbelasting verhogen 🤣Niemand parkeert zijn/haar auto als doel op zich.

Vergunningsplaatsen moet je natuurlijk wel houden, maar dat zijn in principe een soort privé parkeerplaatsen.

Je betaalt wegenbelasting om gebruik te maken van de weg en parkeerbelasting om gebruik te maken van een parkeerplaats. Om het probleem bij dit parkeerterrein op te lossen zou het ook hier betaald parkeren moeten worden. Er zijn gewoon te veel auto's in Nederland.

Reputatie 6

precies wat @MoDe zegt. Ik mag mijn bankstel ook niet zomaar in de openbare ruimte neerzetten. 

Reputatie 7
Badge +3

De economie van het betaald parkeren is eigenlijk heel simpel. Zijn er veel vrije plaatsen in een drukke stad dan zijn de parkeertarieven te hoog. Zijn er geen vrije plaatsen in een drukke stad dan zijn de tarieven te laag.

Gratis parkeren aanbieden op een steenworp afstand van een gebied met betaald parkeren zal altijd een probleem opleveren.

 

Of zal het komen omdat je in de directe omgeving moet betalen om te parkeren? Het is wel een beetje dubbelop; je betaalt wegenbelasting en parkeergeld. 

Parkeerterreinen worden niet betaald uit de wegenbelasting maar uit de algemene middelen van de gemeente. Daar betalen ook mensen zonder auto dus aan mee.

Dat is ook precies de reden waarom een gemeente überhaupt gemachtigd is om eventueel parkeergeld te vragen.

Reputatie 7

De gemeente Den Haag is er actief mee bezig. Elke keer als ik Den Haag bezoek is er wel weer een mogelijkheid om gratis te parkeren verschwunden. 

Reageer