beantwoord

correctietarief

  • 9 February 2023
  • 38 reacties
  • 841 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Ik krijg het volgende onduidelijk bericht:

Op 7 februari 2023 is met kaart **** **** ****  van  een treinreis gemaakt zonder geldig reisrecht.

Het correctietarief van € 50,00 wordt op de eerstvolgende factuur in rekening gebracht.

De eerste zin klopt niet eens, daar ontbreekt een woord.

En waarom moet ik dit betalen? Ik heb op Utrecht CS een poortje gemist en ben vervolgens direct naar de conductrice gelopen voordat ik de trein instapte die mij heeft ingecheckt. Daar heb ik in Amsterdam gewoon uitgecheckt. Hoezo krijg ik nou een factuur van 50?? Zeer onterecht.

En niet eens een email adres of telefoonnummer waar je uitleg kunt krijgen!

 

icon

Beste antwoord door MoDe 9 February 2023, 08:38

Bekijk origineel

38 reacties

Badge +3

Blijft natuurlijk wel een dingetje dat conducteurs vaak zeggen “het is goed/in orde” en je alsnog verrast wordt met een correctie mailtje (én op je factuur natuurlijk).

Zodra je die mail krijgt meteen contact opnemen uiteraard. Eén keer per jaar wordt vergoed (bij NS Flex).

Bij andere oorzaken zoals storingen in transacties, poortjes die open staan, verkeerde kaart gebruikt, vekeerde vervoerder poortje, (bank)pas gescand i.p.v. QR code etc. komt het ook wel goed.

Reputatie 7
Badge +3

Blijft natuurlijk wel een dingetje dat conducteurs vaak zeggen “het is goed/in orde” en je alsnog verrast wordt met een correctie mailtje (én op je factuur natuurlijk).

Dat is inderdaad niet goed. Maar vanuit de HC gezien is wel in orde, want ze hebben geregistreerd dat iemand zonder geldige incheck reisde en met dat correctietarief mag je daarna gewoon verder reizen, net als wanneer je een UvB zouden geven. Wat ik nog erger vind, zijn HC's die zeggen dat ze iemand wel even inchecken. Een HC kan iemand helemaal niet inchecken, er is niet opeens een incheck op de OV-chipkaart, inchecken kan alleen bij een poortje of paaltje. 

 

Badge +3

Och ja misschien had iemand wel een dagkaart fiets of zo.

Daarmee kan je (onbedoeld) ook gewoon door poortjes maar geeft je natuurlijk geen reisrecht.

Voorbeeldje (zojuist) https://twitter.com/AboveColin/status/1623805733358665728 [s]oh, die is al verwijderd[/s]

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan alleen als de poortjes open staan. Ik herinner me echt niet dat er toen poortjes open stonden, misschien weet @Henk_NL dat nog. Jij was ook de enige die toen niet ingecheckt was. 

Mea culpa, ik was (verder off-topic) blijkbaar nog gewend aan de situatie in Eindhoven.

Bovendien waren er toentertijd nog volop (e-ticket) actiekaartjes waarbij in/uitchecken helemaal niet uitmaakte, dus samen met iemand anders door een poortje lopen ook niet.

Totdat ik inderdaad een keer een heus (en volkomen terecht) UvB kreeg omdat mijn dagkaartje (die van € 12,50) nog klaar stond als bestelling bij een automaat.

Paar dagen erna (na ontvangst brief met die ‘boete’ en acceptgiro) keurig opgelost na een telefoontje. Verscheur die brief maar, het is goed zo…

Ik raad @EvN en @Reizenmetdetrein aan om ook gewoon even contact op te nemen dus.

Reizenmetdetrein is voorstander van zwartreizen en is voor zover ik begreep nog niet van een correctietarief/boete voorzien.

Badge +3

Voor zover diegene NS Flex heeft, zoekt het systeem het wel uit.

Een conducteur zal je niet hinderen als je bijv. 1e klas zit/staat en nog zonder geldige incheck ook (wegens een poortje gemist op Utrecht Centraal)? [color=#63FF14]H[/color][color=#79DF13]o[/color][color=#8FC012]e[/color][color=#A5A111]d[/color][color=#BC8210]a[/color][color=#D2630F]n[/color][color=#E8440E]?[/color]

Omdat het kán… https://twitter.com/LBGEEVEE/status/1238923393057148930

Dat kan alleen als de poortjes open staan. Ik herinner me echt niet dat er toen poortjes open stonden, misschien weet @Henk_NL dat nog. Jij was ook de enige die toen niet ingecheckt was. 

Mea culpa, ik was (verder off-topic) blijkbaar nog gewend aan de situatie in Eindhoven.

Bovendien waren er toentertijd nog volop (e-ticket) actiekaartjes waarbij in/uitchecken helemaal niet uitmaakte, dus samen met iemand anders door een poortje lopen ook niet.

Totdat ik inderdaad een keer een heus (en volkomen terecht) UvB kreeg omdat mijn dagkaartje (die van € 12,50) nog klaar stond als bestelling bij een automaat.

Paar dagen erna (na ontvangst brief met die ‘boete’ en acceptgiro) keurig opgelost na een telefoontje. Verscheur die brief maar, het is goed zo…

Ik raad @EvN en @Reizenmetdetrein aan om ook gewoon even contact op te nemen dus.

Reizenmetdetrein is voorstander van zwartreizen en is voor zover ik begreep nog niet van een correctietarief/boete voorzien.

Ik ben zeker geen voorstander van zwartreizen. Wel ben ik van mening dat het OV te duur is en dat ik begrip heb voor zwartrijden. Als het OV goedkoper was in plaats van zo belachelijk duur dan zouden minder mensen zwartrijden. Ik reis vandaag weer met de trein, gewoon een 2e klas kaartje gekocht. Ben nu wel weer 13 euro armer.

Reputatie 7
Badge +4

Mensen reizen niet zwart omdat het duur is, maar omdat de pakkans met consequenties ontbreekt. Als je bijna zeker weet dat je een boete krijgt, koop je wel een kaartje.

De FNV vraagt inmiddels aan NS om een dagkaart af te schaffen vanwege te veel mensen die zwartrijden en bedreigen.. Vervoer is een product en dat product heeft een prijs. Ik vind de benzine duur, maar betaal er ook gewoon voor.

Mensen reizen niet zwart omdat het duur is, maar omdat de pakkans met consequenties ontbreekt. Als je bijna zeker weet dat je een boete krijgt, koop je wel een kaartje.

Zeker waar, anderzijds ben ik het wel met @Reizenmetdetrein eens dat het gewone, volle tarief langzamerhand onbehoorlijk duur is.

Het wordt tijd dat NS het mes zet in de volkomen doorgeschoten tariefdifferentiatie waarbij de ene reiziger per kilometer tien keer zoveel betaalt als de andere reiziger. Twee tariefniveau's op kilometerbasis (hoog voor de spits, laag voor het dal) lijkt me voldoende en dan stoppen met al die complexe, fraudegevoelige bagger als keuzedagen, jongerendagkaart, meereistarief, groepstickets, Kruidvat kaartjes, etc. Heb je ook gelijk 80% van de klantenservice niet meer nodig.

 

Vervoer is een product en dat product heeft een prijs. Ik vind de benzine duur, maar betaal er ook gewoon voor.

Dat geldt niet alleen voor dat jongerendagticket maar ook voor wat ik hierboven al noemde als keuzedagen, groepstickets, etc. Bij al dit soort producten wordt geen reële prijs gevraagd.

Dat kan alleen als de poortjes open staan. Ik herinner me echt niet dat er toen poortjes open stonden, misschien weet @Henk_NL dat nog. Jij was ook de enige die toen niet ingecheckt was. 

Ik heb ook echt geen idee, kan me niet eens meer goed voor de geest halen wanneer en waar dat geweest moet zijn. Sorry.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan alleen als de poortjes open staan. Ik herinner me echt niet dat er toen poortjes open stonden, misschien weet @Henk_NL dat nog. Jij was ook de enige die toen niet ingecheckt was. 

Ik heb ook echt geen idee, kan me niet eens meer goed voor de geest halen wanneer en waar dat geweest moet zijn. Sorry.

Was die keer naar het spoorwegmuseum en etentje. Zal zo'n 5 jaar geleden geweest zijn. 

Badge +3

Dat kan alleen als de poortjes open staan. Ik herinner me echt niet dat er toen poortjes open stonden, misschien weet @Henk_NL dat nog. Jij was ook de enige die toen niet ingecheckt was. 

Ik heb ook echt geen idee, kan me niet eens meer goed voor de geest halen wanneer en waar dat geweest moet zijn. Sorry.

Was die keer naar het spoorwegmuseum en etentje. Zal zo'n 5 jaar geleden geweest zijn. 

Off-topic @Henk_NL  maar ik heb toen mijn etentje in Utrecht via een ‘tikkie’ aan je betaald (na bezoek Spoorwegmuseum lopend richting restaurant in een grachtenkelder ) 😂

PayPal. Ik heb geen Tikkie :)

Badge +3

PayPal. Ik heb geen Tikkie :)

Dat dus (transacties van toen helaas niet meer in te zien bij PayPal zelf) 🤣

Als ik bij mijn bank kijk zie ik een (paypal) overschrijving van € 30,93 euro naar DE88 ********03 op 27 november 2018

Maar ja dat was een dinsdag, en een vreemd bedrag om over te maken voor een etentje.

Reageer