Deutschlandticket op de OV poortjes in Arnhem

  • 11 January 2024
  • 16 reacties
  • 380 Bekeken

Ik ben vaker onderweg met de Deutschlandticket (QR-code) vanaf Arnhem, maar heb vastgesteld omdat deze niet geaccepteerd worden door de OV-poortjes. Waarom is het zo, en is er een oplossing gepland, bijv. het koppelen van de nederlandse software met een duitse ticket-check software?


16 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U checkt gewoon als u vanaf Duitsland komt in op het perron en u checkt weer bij dezelfde maatschappij uit als u door de poortjes in Arnhem naar buiten gaat, of andersom.

Reputatie 7
Badge +1

U checkt gewoon als u vanaf Duitsland komt in op het perron en u checkt weer bij dezelfde maatschappij uit als u door de poortjes in Arnhem naar buiten gaat.

Ja maar ik denk dat TS juist in Arnhem wil opstappen en daar geblokkeerd wordt door de poortjes. Vaker reizigers zien hannessen daar met het ticket uit de Duitse automaat.

Het DeutschlandTicket is uitsluitend bedoeld voor reizen binnen Duitsland. Enkele deelstaten hebben daar toch weer een uitzondering op gemaakt voor grenstrajecten. Het is dan ook hun eigen verantwoordelijkheid dit soort problemen op te lossen, dus de bal ligt bij de deelstaat NRW. De Nederlandse kant zal er geen geld in steken tenzij NRW de software aanpassing betaalt.

Reputatie 7
Badge

Zelfs met kaartjes uit de VRR automaat kun je niet door de poortjes. 

Zelfs met kaartjes uit de VRR automaat kun je niet door de poortjes. Da

Dat ligt bij het VRR om te regelen als ze besluiten hun kaartjes in het buitenland geldig te maken.

Reputatie 5

Zelfs met kaartjes uit de VRR automaat kun je niet door de poortjes. 

 

Sinds wanneer is dat dan? Ik heb al even niet meer met een VRR kaartje uit de automaat gereisd (denk 1,5 jaar geleden voor het laatst), maar voorheen werkte dat prima.

Reputatie 7
Badge +4

U checkt gewoon als u vanaf Duitsland komt in op het perron en u checkt weer bij dezelfde maatschappij uit als u door de poortjes in Arnhem naar buiten gaat.

Ja maar ik denk dat TS juist in Arnhem wil opstappen en daar geblokkeerd wordt door de poortjes. Vaker reizigers zien hannessen daar met het ticket uit de Duitse automaat.

Klopt, maar dat werkt niet, mijn pragmatische oplossing wel, ;-)

 

 
Badge +3

Het Deutschlandticket is toch een e-ticket, dus als je met je bankpas een poortje opent en aan de andere kant meteen weer uitcheckt is het ‘opgelost’.

Voor overstappen vanuit Duitsland lijkt het me dat je op het perron gewoon kunt inchecken met een ov-chipkaart of bankpas en dan door poortjes naar buiten?

Neemt niet weg dat de code op een internationaal ticket gewoon zou moeten werken om poortjes te openen (soms met wat moeite omdat de code te klein is). Geeft een poortje wel een melding of doet het gewoon niets?

Wellicht komt het ook omdat het Deutschlandticket niet (strikt) datumgebonden is?

Voor die VRR tickets uit een automaat, daar zal wel geen of een afwijkende chip in zitten. Of staat er een qr-code op?

Reputatie 7
Badge +4

Het zal in de praktijk wat meevallen maar formeel zit je fout als je incheckt aan de ene kant van het poortje en uitcheckt aan de andere kant, omdat je dan voor binnen de poortjes geen geldig vervoersbewijs hebt. Helemaal onzin is dit niet, want er zijn mensen die zo parasiteren en toch in een NS-trein stappen. Met een geldige Deutschland ticket is het aannemelijk, maar niet zeker dat het klopt.

Check je op het perron naast de Duitse trein in of uit, dan zit je altijd goed, met je chipkaart en ook met je bankpas.

Reputatie 7
Badge +1

Het zal in de praktijk wat meevallen maar formeel zit je fout als je incheckt aan de ene kant van het poortje en uitcheckt aan de andere kant, omdat je dan voor binnen de poortjes geen geldig vervoersbewijs hebt. Helemaal onzin is dit niet, want er zijn mensen die zo parasiteren en toch in een NS-trein stappen. Met een geldige Deutschland ticket is het aannemelijk, maar niet zeker dat het klopt.

Check je op het perron naast de Duitse trein in of uit, dan zit je altijd goed, met je chipkaart en ook met je bankpas.

Maar Thom TS geeft dit aan:

 

Ik ben vaker onderweg met de Deutschlandticket (QR-code) vanaf Arnhem,

 

Dan moet hij toch eerst door de poortjes om op hjet perron te komen?

Reputatie 5

Voor die VRR tickets uit een automaat, daar zal wel geen of een afwijkende chip in zitten. Of staat er een qr-code op?

Er zat altijd een QR code op - en die werkte prima, maar wellicht is dat recent gewijzigd? (Ik reis nu eigenlijk alleen nog maar op chipkaart met de RE19, en voor langere ritten met online kaartje in DB navigator.)

Het zal in de praktijk wat meevallen maar formeel zit je fout als je incheckt aan de ene kant van het poortje en uitcheckt aan de andere kant, omdat je dat geen geldig vervoersbewijs hebt.

Formeel zit je niet fout. Je hebt immers een QR code van het Deutschlandticket (of van mijn part het VRR ticket) in handen, en dus een geldig vervoersbewijs. Dat de poortjes niet werken voor het eigenlijke en geldige kaartje is in dit geval niet de reiziger aan te rekenen.

Helemaal onzin is dit niet, want er zijn mensen die zo parasiteren en toch in een NS-trein stappen.

Maar die zullen ook geen Deutschland of VRR ticket kunnen overhandigen bij controle.

Reputatie 7
Badge +4

Het zal in de praktijk wat meevallen maar formeel zit je fout als je incheckt aan de ene kant van het poortje en uitcheckt aan de andere kant, omdat je dan voor binnen de poortjes geen geldig vervoersbewijs hebt. Helemaal onzin is dit niet, want er zijn mensen die zo parasiteren en toch in een NS-trein stappen. Met een geldige Deutschland ticket is het aannemelijk, maar niet zeker dat het klopt.

Check je op het perron naast de Duitse trein in of uit, dan zit je altijd goed, met je chipkaart en ook met je bankpas.

Maar Thom TS geeft dit aan:

 

Ik ben vaker onderweg met de Deutschlandticket (QR-code) vanaf Arnhem,

 

Dan moet hij toch eerst door de poortjes om op hjet perron te komen?

Dat is toch precies wat ik aangeef? Daar gaat mijn hele verhaal over, ;-) Ik beschrijf het in twee richtingen, dat is mogelijk verwarrend.

Reputatie 7
Badge

Je had ooit automaten van Abellio in Arnhem en Zevenaar voor die kaartjes naar Duitsland. Die hadden een QR-code waarmee je de poortjes kon openen. Na het wegvallen van Abellio zijn die automaten weggehaald en vervangen door automaten van de VRR. Die kaartjes hebben ook een QR-code maar daar maak je de poortjes niet mee open. Je krijgt op het schermpje dan een mededeling dat het kaartje niet herkend wordt of zoiets.

Reputatie 5

Het Deutschlandticket is toch een e-ticket, dus als je met je bankpas een poortje opent en aan de andere kant meteen weer uitcheckt is het ‘opgelost’.

Voor overstappen vanuit Duitsland lijkt het me dat je op het perron gewoon kunt inchecken met een ov-chipkaart of bankpas en dan door poortjes naar buiten?

 

Voor overstappen vanuit Duitsland loopt er in de meeste gevallen een conducteur van VIAS (= de vervoerder namens VRR) door de trein zodra het grensstation Emmerich is gepasseerd. Naast het controleren van de kaartjes loopt die persoon ook rond met een stapel papieren QR-codes die worden uitgedeeld aan passagiers die door de poortjes in Arnhem moeten. Met die code kun je zonder gedoe door de poortjes van Arriva, vergelijkbaar met een eenmalige station passage pas.

Voor reizen van Arnhem naar Duitsland check ik altijd in met mijn vrij reizen abonnement, om daarna uit te checken bij de overstap paaltjes op het perron, om vervolgens verder te reizen op mijn Deutschlandticket. Maar met behulp van een bankpas werkt het waarschijnlijk ook.

Wel inderdaad knullig voor de reizigers met een QR-code uit de automaat die niet werkt bij de poortjes. Maar dan kunnen ze altijd nog de infopaal gebruiken, of het NS-personeel aanspreken dat meestal bij de poortjes rondhangt.

Reputatie 5

Je had ooit automaten van Abellio in Arnhem en Zevenaar voor die kaartjes naar Duitsland. Die hadden een QR-code waarmee je de poortjes kon openen. Na het wegvallen van Abellio zijn die automaten weggehaald en vervangen door automaten van de VRR. Die kaartjes hebben ook een QR-code maar daar maak je de poortjes niet mee open. Je krijgt op het schermpje dan een mededeling dat het kaartje niet herkend wordt of zoiets.

Ah, dat verklaart het één en ander. Ik realiseer me ook nu dat ik zelf de automaten alleen nog een enkele keer heb gebruikt voor een 1e klas zusatzticket, maar het hoofdkaartje al op de App had staan - en dus nooit na heb hoeven denken over al dan geen werkende QR code uit de VRR automaat.

Intrigerend dan ook om te constateren dat er dus al drie jaar automaten op station Arnhem staan die kaartjes geven waar je niet mee door de poortjes komt 😳.

Reputatie 7
Badge +1

Je had ooit automaten van Abellio in Arnhem en Zevenaar voor die kaartjes naar Duitsland. Die hadden een QR-code waarmee je de poortjes kon openen. Na het wegvallen van Abellio zijn die automaten weggehaald en vervangen door automaten van de VRR. Die kaartjes hebben ook een QR-code maar daar maak je de poortjes niet mee open. Je krijgt op het schermpje dan een mededeling dat het kaartje niet herkend wordt of zoiets.

Ah, dat verklaart het één en ander. Ik realiseer me ook nu dat ik zelf de automaten alleen nog een enkele keer heb gebruikt voor een 1e klas zusatzticket, maar het hoofdkaartje al op de App had staan - en dus nooit na heb hoeven denken over al dan geen werkende QR code uit de VRR automaat.

Intrigerend dan ook om te constateren dat er dus al drie jaar automaten op station Arnhem staan die kaartjes geven waar je niet mee door de poortjes komt 😳.

Intrigerend???

 

Het hele gedoe met die poortjes is sowieso slecht bedacht wat mij betreft. De poortjes houden de zwartrijders echt niet tegen. (i..t.t. hetgeen NS beweert) Er wordt meegelopen, overheen gesprongen en ook opengetrapt. Dat je met een geldig ticket de poortjes niet kan openen kan daar ook nog wel bij.

Reageer