diefstal in bewaakte stalling NS station Roosendaal

  • 28 February 2023
  • 16 reacties
  • 575 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Geachte heer/mevrouw,

Gisteren, zondag 26 februari 2023,  heb ik om 14.00 uur mijn elektrische fiets gestald in de overdekte bewaakte fietsenstalling van NS station Roosendaal. Ik heb met de trein gereisd naar Amersfoort. Ik wilde bij terugkomst vandaag, maandag 27 februari, mijn fiets om 19.30 uur ophalen. Mijn fiets bleek toen gestolen in de fietsenstalling. 

Ik heb zojuist daarvan ook aangifte gedaan bij de politie. De schade is 3075 euro.

Ik ben zeer teleurgesteld over het feit dat het blijkbaar gemakkelijk is om mijn fiets te stelen in de bewaakte NS-stalling van NS station Roosendaal. Eerder zijn mijn fietstassen gestolen en ook al eerder is er een poging gedaan om een fiets van mij te stelen in deze bewaakte stalling. Het blijkt dus eigenlijk helemaal geen bewaakte stalling te zijn. Ik heb ook nog moeten betalen voor deze stalling. 

Ik wilde dit eigenlijk mailen naar NS. Dat schijnt niet meer te kunnen. Vandaar dan toch maar via deze weg. 

 

groeten, Ada Oudhof

 

 


 


16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dit is helaas bij meer bewaakte stallingen het geval, een bewaakte stalling is tegenwoordig niet meer zo bewaakt als het vroeger was met echte mensen bij de ingang in plaats poortjes waar iedereen zo met een OV-chipkaart of betaalpas naar binnen kan. Zie bv dit artikel https://archive.is/zaqLR

Als ik een e-bike zou hebben zou ik die nooit in een NS stalling stallen, bewaakt of onbewaakt. 

Dat u uw dure fiets daar nog stalt nadat er al eerder fietstassen zijn gestolen en een eerdere poging gedaan is om een fiets van u te stelen.  Dan lijkt het mij dat je al gewaarschuwd bent.

Reputatie 7
Badge +3

Mag hopen dat je een goede verzekering hebt afgesloten voor zo'n dure fiets.

Ik zet mijn oude stadsfiets ook in bewaakte stallingen vast aan het rek met een goed kettingslot. Stond jouw fiets vast of met een 2e slot? Blijkbaar was het nogal makkelijk om jouw fiets te stelen. Het hoort natuurlijk niet dat iemand met andermans fiets een stalling uit kan lopen. Maar als je met een barrel incheckt en met een dure fiets uitcheckt zal dat niet zo snel opvallen.

Met de aangifte van de politie kun je NS om camerabeelden vragen. Ook kun je een NS aansprakelijk stellen voor diefstal. Je krijgt dan een bedrag terug. Dit is wel aan een maximum gebonden. Je krijgt niet de hele waarde van de fiets vergoed.

 

Reputatie 7
Badge +1

Dit is helaas bij meer bewaakte stallingen het geval, een bewaakte stalling is tegenwoordig niet meer zo bewaakt als het vroeger was met echte mensen bij de ingang in plaats poortjes waar iedereen zo met een OV-chipkaart of betaalpas naar binnen kan. Zie bv dit artikel https://archive.is/zaqLR

Als ik een e-bike zou hebben zou ik die nooit in een NS stalling stallen, bewaakt of onbewaakt. 

 

Als het door personeel wordt bewaakt dan durf ik daar wel mijn e-bike neer te zetten, maar de meeste stallingen hebben tegenwoordig alleen nog maar camera's en dat staat voor mij gelijk aan een onbewaakte fietsenstalling, want er zijn altijd 1001 redenen om de camerabeelden niet te bekijken. 

 

@Jeroen : Bijna elke zogenaamde bewaakte fietsenstalling is onveilig zoals uit de talrijke topics hier blijkt. Dus wat moet je dan als reiziger? Dan maar met de gewone fiets (10 km?) of met de bus die ook niet gaat. NS heeft van veel bewaakte stallingen met personeel, bewaakte stallingen met camera's gemaakt.

Die camera doet helemaal niets. Politie, NS en vooral de dieven weten dat. Dus er staat nu gewoon een fietsenstalling waar je onbeperkt uit kan stelen.   

Reputatie 7
Badge +3

@Henkpeetersen wat is mis met 10 km fietsen op een gewone fiets? Ik fietste 10 tot 15 km met een gewone stadsfiets naar mijn werk. Het enige wat je kunt overgekomen is dat je tegen het asfalt smakt door een geen voorranggevende e-biker.

@Henkpeetersen  Wat mij vooral verbaasd is de naïviteit bij mensen die gebruik maken van deze stallingen, je ziet toch in één oogopslag dat “bewaakte” fietsenstalling alleen inhoud dat er camera's zijn en een toegangscontrole die zo lek is als een mandje maar meer niet.

Het verbaast mij dat mensen daar zulke dure fietsen stallen, dat zou bij mij niet eens in mijn hoofd opkomen. Voor naar het station gebruik je een oudere fiets die het stelen eigenlijk niet waard is, mijn kids maken dagelijks gebruik van het OV en hebben daar dus een goedkope gebruikte fiets voor gekregen.

Reputatie 7
Badge +1

@Henkpeetersen  Wat mij vooral verbaasd is de naïviteit bij mensen die gebruik maken van deze stallingen, je ziet toch in één oogopslag dat “bewaakte” fietsenstalling alleen inhoud dat er camera's zijn en een toegangscontrole die zo lek is als een mandje maar meer niet.

Het verbaast mij dat mensen daar zulke dure fietsen stallen, dat zou bij mij niet eens in mijn hoofd opkomen. Voor naar het station gebruik je een oudere fiets die het stelen eigenlijk niet waard is, mijn kids maken dagelijks gebruik van het OV en hebben daar dus een goedkope gebruikte fiets voor gekregen.

 

Reizigers gaan er vanuit dat die camera's wel degelijk er iets toe doen totdat ze met een gestolen fiets zitten. Mijn advies is ook als je al een elektrische fiets op zo'n locatie neerzet, neem dan in ieder geval de accu eruit en neem die dan mee naar je werkplek. Ik snap het is niet handig maar ik denk dat je zo de kans dat je fiets alsnog gestolen wordt zeer beperkt. 

 

Probleem is natuurlijk dat reizigers pas met dit soort fora kennismaken op het moment dat het al te laat is.

 

Ik vind overigens dat NS niet moet spreken van een bewaakte fietsenstalling als de bewaking uitsluitend via camera's plaatsvindt.  

Reputatie 7
Badge +3

Dit is helaas bij meer bewaakte stallingen het geval, een bewaakte stalling is tegenwoordig niet meer zo bewaakt als het vroeger was met echte mensen bij de ingang in plaats poortjes waar iedereen zo met een OV-chipkaart of betaalpas naar binnen kan. Zie bv dit artikel https://archive.is/zaqLR

Als ik een e-bike zou hebben zou ik die nooit in een NS stalling stallen, bewaakt of onbewaakt. 

 

Als het door personeel wordt bewaakt dan durf ik daar wel mijn e-bike neer te zetten, maar de meeste stallingen hebben tegenwoordig alleen nog maar camera's en dat staat voor mij gelijk aan een onbewaakte fietsenstalling, want er zijn altijd 1001 redenen om de camerabeelden niet te bekijken. 

Als het inderdaad door personeel bewaakt is zou ik het misschien ook nog wel durven, maar volgens mij is dat tegenwoordig een zeldzaamheid. Dus daarom dat ik zeg dat ik een e-bike niet in een NS stalling zou stallen. En als het echt zou moeten, dan indien mogelijk de accu eruit halen en meenemen en de fiets met minstens 1 extra slot vast maken aan het rek. Zelfs voor mijn gewone en toen al meer dan 10 jaar oude fiets heb ik een degelijk kettingslot aangeschaft toen bij station Delft de (door personeel) bewaakte stalling dicht ging en er alleen nog één grote open door iedereen toegankelijke stalling was, waar de eerste weken de ene na de andere fiets werd gestolen, voornamelijk de wat duurdere fietsen die daarvoor in de bewaakte stallingen stonden.

Het hele begrip bewaakte stalling stelt tegenwoordig bij NS geen drol meer voor. 

Reputatie 7
Badge +3

@Henkpeetersenwat is mis met 10 km fietsen op een gewone fiets? Ik fietste 10 tot 15 km met een gewone stadsfiets naar mijn werk. Het enige wat je kunt overgekomen is dat je tegen het asfalt smakt door een geen voorranggevende e-biker.

Niet iedereen kan nog zo'n afstand fietsen op een gewone fiets. Of de totale reistijd van gewone fiets plus trein wordt te groot tov met de auto gaan waardoor mensen anders met de auto gaan als ze niet met een e-bike naar het station kunnen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Henkpeetersenwat is mis met 10 km fietsen op een gewone fiets? Ik fietste 10 tot 15 km met een gewone stadsfiets naar mijn werk. Het enige wat je kunt overgekomen is dat je tegen het asfalt smakt door een geen voorranggevende e-biker.

Niet iedereen kan nog zo'n afstand fietsen op een gewone fiets. Of de totale reistijd van gewone fiets plus trein wordt te groot tov met de auto gaan waardoor mensen anders met de auto gaan als ze niet met een e-bike naar het station kunnen. 

Niet iedereen wilt meer zo'n afstand fietsen op een gewone fiets. De autogeneratie is dat al helemaal niet meer gewend.

Hoe iemand wil fietsen is zijn of haar eigen keuze, als men voor zo’n afstand graag een e-bike gebruikt, be my guest. Maar NS verkoopt een premium product, “bewaakte fietsenstalling”, met volgens NS als een van de voordelen:

  • Je fiets staat droog en veiliger. Stal zo veilig mogelijk door een tweede slot te gebruiken.

Dan kan je, als er iets gebeurt, natuurlijk niet heel hard roepen dat je daar niks van wil weten. Dan moet je het niet als premium product verkopen of noem je het “overdekte fietsenstalling”. Er moet een fatsoenlijke regeling komen die daadwerkelijk wordt nageleefd. Kan men bij klachten over deze dienst naar een geschillencommissie o.i.d.? Anders moet zoiets maar eens gaan gebeuren.

Ik meen me te herinneren dat de ‘vergoeding’ bij diefstal van een elektrische fiets maximaal 1250 euro is. Bij verlies van een e-bike van de NS 1750 euro?  Wat dat betreft kan ik de opmerking qua naïviteit van @Jeroen goed begrijpen.  

Reputatie 7
Badge +1

En de volgende fiets.

 

 

Badge +3

Tja kastje muur. 

Als je aangifte doet, kan de politie een onderzoek doen naar de gestolen fiets, waarbij {we} kunnen meehelpen waar dat nodig is. We doen er zoveel mogelijk aan om het stelen van {een} fiets zo lastig mogelijk te maken. Ik kan me echter goed voorstellen dat je hier enorm van baalt. ^OB

Balen inderdaad, want de politie gaat natuurlijk helemaal niets doen met camerabeelden van de NS voor iets onbenulligs als een fietsendiefstal.

Dus beste NS: bekijk die beelden zelf maar, welke fiets er gejat is en met welke ov-chipkaart de ‘verdachte’ de stalling betreden en verlaten heeft!

En doe -samen met de beste reiziger die daar zijn fiets veilig dacht te kunnen stallen- zelf maar eens aangifte van diefstal uit jullie (zogenaamd bewaakte, we hebben camera's!) stalling.

De Reiziger op 1, 2 en 3… En gerelateerd: 

De directie (garderobe in een horecagelegenheid) stelt zich niet aansprakelijk voor… Nee natuurlijk niet, want je hebt je jas helemaal niet in bewaring gegeven bij de directie maar gewoon aan de kapstok gehangen... 😥

Maar met name als je voor die garderobe betaald hebt is er toch echt een verplichting om de spullen in de gaten te houden?!

Wel zo netjes… in plaats van ‘eerste 24 uur vogelvrij voor je fiets, wat kan oNS het schelen’, toch? 🤔

Maar dat telt niet, want het moment van die 24 uur is bekend, via ov-chipkaart én camerabeelden.

Tja kastje muur. 

Als je aangifte doet, kan de politie een onderzoek doen naar de gestolen fiets, waarbij {we} kunnen meehelpen waar dat nodig is. We doen er zoveel mogelijk aan om het stelen van {een} fiets zo lastig mogelijk te maken. Ik kan me echter goed voorstellen dat je hier enorm van baalt. ^OB

Balen inderdaad, want de politie gaat natuurlijk helemaal niets doen met camerabeelden van de NS voor iets onbenulligs als een fietsendiefstal.

Dus beste NS: bekijk die beelden zelf maar, welke fiets er gejat is en met welke ov-chipkaart de ‘verdachte’ de stalling betreden en verlaten heeft!

En doe -samen met de beste reiziger die daar zijn fiets veilig dacht te kunnen stallen- zelf maar eens aangifte van diefstal uit jullie (zogenaamd bewaakte, we hebben camera's!) stalling.

De Reiziger op 1, 2 en 3… En gerelateerd: 

De directie (garderobe in een horecagelegenheid) stelt zich niet aansprakelijk voor… Nee natuurlijk niet, want je hebt je jas helemaal niet in bewaring gegeven bij de directie maar gewoon aan de kapstok gehangen... 😥

Maar met name als je voor die garderobe betaald hebt is er toch echt een verplichting om de spullen in de gaten te houden?!

Wel zo netjes… in plaats van ‘eerste 24 uur vogelvrij voor je fiets, wat kan oNS het schelen’, toch? 🤔

Maar dat telt niet, want het moment van die 24 uur is bekend, via ov-chipkaart én camerabeelden.

Klopt niet Robbert, Ik heb de politie hierover gesproken. Zij zeggen dat de beelden van een bewaakte NS stalling vallen onder de verantwoordelijkheid van de NS. De NS KAN en MAG deze beelden zelf bekijken en de dader hiermee opsporen. Daarmee kan de NS naar de politie stappen en de dader overdragen een de politie. Wat de NS heel smerig doet is verschuilen achter dat alleen de politie dit mag waardoor A) de NS niks ermee hoeft te doen en geen kosten hoeft uit te geven voor hun verantwoordelijkheid. en B) ze toch wel weten dat de Polite te druk is voor deze gevallen. 

 

De NS is een smerig bedrijf dat zn verantwoordelijkheid verschuift naar iemand anders terwijl ze ZELF verantwoordelijk zijn en dit niet op de politie moeten afschuiven. KAPPEN met die leugens dus !

Reputatie 7
Badge +3

En nog een gestolen fiets, dit keer in Goes.

https://twitter.com/Lein2/status/1630946024461152261

Reageer