beantwoord

Diefstal in Internationale trein Berlijn Amsterdam

  • 19 September 2022
  • 25 reacties
  • 482 Bekeken

Donderdag 15 september komende uit Berlijn is mijn rugzak gestolen terwijl ik even wat te drinken haalde. Omdat m'n eveneens gestolen ov pasis gebruikt, weet ik dat de dief op station Apeldoorn uitstapte en daar om 21.45 uitchecken. Iemand iets gezien. Het gaat om een vrij grote blauwe rugzak.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 19 September 2022, 10:32

Bekijk origineel

25 reacties

Hallo Robmetdetrein en welkom bij de NS Community,

 

Wat naar dat je rugzak is gestolen. Heb je al aangifte gedaan bij de politie? De politie kan bij ons camera beelden opvragen en wellicht hiermee de dader nog pakken.

Dankjewel voor je reactie. Ik heb aangifte gedaan en hoop dat ze er iets mee doen. 

Reputatie 7
Badge +4

Bommel reist veel internationaal en heeft alle belangrijke zaken ergens in de kleren op zijn lichaam zitten. Ik heb het ook op de dure manier geleerd.😇

De politie vraagt mij nu zelf aan de ns te vragen of er camerabeelden zijn van het uitchecken van de  dief in Apeldoorn. Zodat zij die kunnen ophalen en bekijken. Hoe kom ik aan het telefoonnummer van Station Apeldoorn NS?

Je kan als reiziger dit niet achterhalen. De politie dient deze beelden op te vragen. Zij hebben contactgegevens van ons om dit te regelen.

Reputatie 7
Badge +4

Merkwaardig, want de politie kan die beelden wel opvragen en u niet.

Net contact gehad met Politie en die geven aan dat ik hier zelf om moet vragen onder de vermelding dat ik al aangifte heb gedaan. Wat nu?

Ik wil je niet van het kastje naar de muur sturen, maar ik kan niet anders dan aangeven dat de politie dit dient te doen. Wij geven nooit camerabeelden vrij behalve aan de politie.

Bedankt voor je reactie. Je hoeft die beelden ook niet aan mij te geven. De politie wil alleen dat ik vraag of er beelden zijn van die plek op dat tijdstip. Zo ja, dan komen zij ze ophalen. Kun je dit alsjeblieft bevestigen?

Je kan aan de politie doorgeven waar en wanneer dit precies was en zij kunnen vervolgens dit aan ons navragen, de beelden veiligstellen en dan tevens het verzoek tot het opsturen van de beelden indienen. 

Normaal gesproken zijn er van alle stations camerabeelden van het gebied met de poortjes, dus de politie moet gewoon hun werk doen en de beelden opvragen bij de NS voorzien van de gegevens die jij kunt verstrekken qua datum en tijdstip en geef daarbij ook het nummer van je OV chipkaart mee zodat dat eventueel door de NS toegespitst kan worden op een bepaald poortje.

Ik krijg net bericht van de politie dat ze dit niet gaan doen onder het mom van prioritering en personeelsschaarste. Tja...

Deze handelswijze heeft de goedkeuring van het OM zeggen ze. Als ik het er niet mee eens bij moet ik maar klagen bij de korpsleiding Apeldoorn. Tja...

Ze geven aan dat je zelf via ons moet achterhalen of er bewijslast op beeld vast staat?

Daar komt het wel op neer. Zo'n diefstal is gewoon niet belangrijk genoeg. Kennelijk.  En zo kunnen dit soort boefjes hun gang blijven gaan. Jammer.

Dit proces is al jarenlang hetzelfde en ik kan intern ook niets vinden dat dit is aangepast. Ik vind het heel erg naar voor je.

Dankjewel. Vind ook gewoon dat de politie zijn werk doet. 

Deze handelswijze heeft de goedkeuring van het OM zeggen ze. Als ik het er niet mee eens bij moet ik maar klagen bij de korpsleiding Apeldoorn. Tja...

Die klacht zou ik dan zeker officieel indienen, helaas worden beelden maar kort bewaard bij de NS dus heb je er verder straks weinig aan maar het is een kleine moeite voor de politie om de beelden wel alvast op te vragen.

De prioriteit ligt vast bij het uitschrijven van snelheidsbekeuringen en parkeerboetes in plaats van criminelen te pakken.

Dank voor je reactie Jeroen. Ik voel me door de politie echt in de steek gelaten. Het gaat me niet perse om de spullen.  Een deel is verzekerd,  maar dat iemand je bestelt. Geeft voor mij zo'n rotgevoel. 

Badge +3

Het minste wat de politie zou kunnen doen is alvast de beelden van de poortjes in Apeldoorn op 15 september rond 21:45 veilig laten stellen door NS, plus inderdaad het poortnummer laten uitzoeken waar jouw kaart ‘gezien’ is.

Als het werkelijke onderzoek dan moet wachten hebben ze die in ieder geval.

In een overzicht van OV-chipkaart zou je eventueel nog kunnen zien waar de kaart nog meer gebruikt is, maar ik neem aan dat je hem per 16 september geblokkeerd hebt.

Helemaal mee eens Robert, maar dat willen ze niet. Erg teleurstellend. Waar zijn al die camera's dan eigenlijk voor?

Reputatie 7
Badge +3

Wat de korpsleiding in Apeldoorn (Politie Gelderland & Overijssel) vast niet fijn vindt is wanneer je klaagt op Facebook en Twitter. Ik zou daar wat posten en hopen dat een of andere communicatiemedewerker het oppakt. Zet er vooral bij dat met spoed de camerabeelden veiliggesteld moeten worden en dat je dat als burger niet kunt regelen.

NS, ik hoop dat jullie alsnog in ieder geval de beelden voorlopig willen bewaren. Dank daarvoor alvast. Ik zal de korpsleiding Apeldoorn alsnog vragen ze op te vragen en bekijken.

Reputatie 7
Badge +3

Nog een andere tip. Neem contact op met de regionale krant in Apeldoorn. Dat is de Stentor. Je kunt de redactie vragen om de zaak van de niet-werkende politie uit te zoeken. Ook dat soort publiciteit vindt de korpsleiding niet fijn. Vaak is een telefoontje van een journalist al voldoende om de dienders aan het werk te zetten.

Nieuwstip

Wil je dat we zaken tot op de bodem uitzoeken? Heb je informatie over een belangrijke misstand die je met de Stentor wilt delen? Mail ons dan op tips@destentor.nl. Of benader ons via Whatsapp op nummer: 06-115 35 985

Bron: https://www.destentor.nl/regio/colofon-tip-of-vraag-zo-kan-je-de-stentor-bereiken~a1294d0b/?utm_source=st&utm_medium=tekstlink&utm_content=footer&utm_campaign=colofon

Dankjewel, ik neem beide suggesties in overweging. 

Reageer