beantwoord

door de stationshal voor 20euro

  • 15 October 2023
  • 17 reacties
  • 398 Bekeken

Ik heb gisteren geparkeerd ten zuiden van station Zwolle. Vervolgens leek de enige wandelroute door de stationshal te zijn. Ik checkte in en wilde aan de andere zeide uitchecken. Dat lukte niet en een vriendelijke host heeft mij er uitgelaten. Vervolgens is er wel 20 euro van mijn rekening afgeschreven. Hoe kan ik die terug ontvangen?

icon

Beste antwoord door Robert B 15 October 2023, 17:19

Bekijk origineel

17 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Bedoel je dat er vandaag 20 euro van je bankrekening is afgeschreven? Dan zie https://zelfregelen.ovpay.nl/reisoverzicht

Gebruikte je een persoonlijke ov-chipkaart (20 euro saldo afgetikt wegens een ontbrekende uitcheck), dan neem contact op met de NS Klantenservice (telefoon, chat, social media), ook als je een NS Flex abonnement hebt en 20 euro in je Mijn NS reishistorie of de NS app ziet staan.

Was het een anonieme ov-chipkaart, dan zie www.uitcheckgemist.nl of neem contact op met OV-chipkaart (0900 0980)

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat @Marren aan de ene kant van het station heeft ingecheckt bij NS en aan de andere kant van het station heeft geprobeerd uit te checken bij Blauwnet. Het poortje geeft dan een foutmelding en gaat niet open.

De weliswaar vriendelijke host heeft dat heel onhandig opgelost door het poortje te openen. Daardoor is niet uitgecheckt bij NS. De host had moeten aangeven dat bij het poortje van NS moet worden uitgecheckt. Dan was dit probleem niet ontstaan.

iMark heeft gelijk denk ik. Er waren meerdere soorten poortjes. Na 40 minuten in de wacht van de chat, kreeg ik het volgende antwoord:

Goedemiddag, ik neem het gesprek over van de virtuele assistent. Mijn excuses voor de late reactie. Het is erg druk op de chat vandaag. Ik ga je doorverwijzen naar de afdeling OV-Pay. Je kan ze contacten op het telefoonnummer 0900-1433.


Het lijkt de belastingdienst wel: makkelijker willen we het niet maken, wel duurder. 

iMark heeft gelijk denk ik. Er waren meerdere soorten poortjes. Na 40 minuten in de wacht van de chat, kreeg ik het volgende antwoord:

Goedemiddag, ik neem het gesprek over van de virtuele assistent. Mijn excuses voor de late reactie. Het is erg druk op de chat vandaag. Ik ga je doorverwijzen naar de afdeling OV-Pay. Je kan ze contacten op het telefoonnummer 0900-1433.


Het lijkt de belastingdienst wel: makkelijker willen we het niet maken, wel duurder. 

Sorry, het was uw eigen fout.

Ja, nog al stom. 
Ik liep gewoon mijn vriend achterna, met wie ik daar had afgesproken. Vanwege zijn abonnement kon hij willekeurig alle poortjes nemen. pas na mijn fout zag ik dat er verschillende type poortjes waren.
Na het eerste poortje werkten de andere poortjes overigens ook niet meer, typisch genoeg. 

iMark heeft gelijk denk ik. Er waren meerdere soorten poortjes. Na 40 minuten in de wacht van de chat, kreeg ik het volgende antwoord:

Goedemiddag, ik neem het gesprek over van de virtuele assistent. Mijn excuses voor de late reactie. Het is erg druk op de chat vandaag. Ik ga je doorverwijzen naar de afdeling OV-Pay. Je kan ze contacten op het telefoonnummer 0900-1433.


Het lijkt de belastingdienst wel: makkelijker willen we het niet maken, wel duurder. 

Sorry, het was uw eigen fout.



Ja, het is de fout van TS dat de vervoerders met een klantonvriendelijk systeem komen met meerdere poortjes en paaltjes. Stel je toch eens voor, de reiziger op 1, 2 en 3...

Reputatie 7

Wat VIRM zegt.

En dit lijkt me typisch een gevalletje van onverschuldigde betaling, waarbij de grondregel is: de ontvanger moet dat bedrag onmiddellijk en zonder gedonder terug geven.

 

 

Ja, het is de fout van TS dat de vervoerders met een klantonvriendelijk systeem komen met meerdere poortjes en paaltjes. Stel je toch eens voor, de reiziger op 1, 2 en 3...

Het gaat hier helemaal niet om een reiziger maar om een automobilist die door het station liep. Als hij wel eens OV-reiziger was had hij waarschijnlijk deze fout niet gemaakt.

 

 

Ja, het is de fout van TS dat de vervoerders met een klantonvriendelijk systeem komen met meerdere poortjes en paaltjes. Stel je toch eens voor, de reiziger op 1, 2 en 3...

Het gaat hier helemaal niet om een reiziger maar om een automobilist die door het station liep. Als hij wel eens OV-reiziger was had hij waarschijnlijk deze fout niet gemaakt.



Je zit hier lang genoeg op de community om te weten dat reguliere reizigers de fout met in- en uitchecken bij verschillende vervoerders ook maken. Tijd voor een klantvriendelijk systeem, of je nou door het station heendartelt, of vaker een reis maakt.  

Reputatie 7
Badge +3

Het merkwaardigste in het verhaal vind ik nog wel dat de host zonder goed na te denken het poortje heeft geopend waardoor de incheck aan de ene kant van het station niet aan de andere kant is geannuleerd.

Poortjes van meerdere vervoerders op hetzelfde station blijft een krankzinnige ontwerpfout in het systeem. Dat @Tamzin het met deze stelling niet eens is nemen we al jaren voor kennisgeving aan.

In ieder geval is het al een stuk beter geworden dat je na een incheck bij NS niet een poortje van Blauwnet kunt passeren. Dat is een paar jaar geleden na een eindeloze reeks van klachten over Amsterdam Amstel, Duivendrecht en een paar andere stations geregeld. Er verschijnt een foutmelding in het scherm van het poortje met verwijzing om uit te checken bij de andere vervoerder. Dan moet er natuurlijk niet een handige Harry rondlopen die denkt dat hij reizigers helpt door ze zonder uit te checken een poortje te laten passeren. Die snapt dan helemaal niets van het systeem en zou niet op het reizigerspubliek moeten worden losgelaten zonder goede instructie.

Badge +3

Poortjes van meerdere vervoerders op hetzelfde station blijft een krankzinnige ontwerpfout in het systeem. Dat @Tamzin het met deze stelling niet eens is nemen we al jaren voor kennisgeving aan.

Dat een Blauwnet/Arriva poortje een uitcheck weigert is op zich logisch “Joehoe, je staat hier verkeerd met een NS incheck, je moet (dus) via een NS poortje naar buiten” (of andersom) Prima! 😅

Bij verlaten van een station waar geen poortjes van je andere vervoerder (ingecheckt bij vervoerder X) zijn mogen ze je natuurlijk nooit weigeren.

Die gaan dan natuurlijk gewoon open, met als gevolg een instaptarrief (van je saldo, dat je al ‘betaald’ had door in te checken) of anders via een Flex correctie op je factuur (20 euro).

Ik ben het daar natuurlijk ook niet mee eens, maar wát is dan het alternatief?

Alle vervoerders zelfde tarieven voor een reis tussen X en Y!

Maar ja, hoe jij ben je dan van bijvoorbeeld Heerlen of Maastricht naar Nijmegen of Arnhem gereisd (met nogal wat combinaties van vervoerders en routes mogelijk)? Je kunt immers ook met NS via Den Bosch (scheelt je een overstap, en reistijd ongeveer hetzelfde)

Een voorbeeldje (prijs 2e klas voltarief) en dit is alleen nog maar voor een klein stukje van je reis in het mooie Limboland, maar geheel over hetzelfde stukje spoor!) 🤣

  • Heerlen - Roermond met NS € 9,80
  • Heerlen - Sittard met Arriva en dan met NS verder naar Roermond € 10,16 (waarvan € 5,26 voor Arriva en € 4,90 voor NS)
  • Als je geen IC wilt (duurt iets langer) kan je ook alles met Arriva doen, dat kost dan € 10,75

Vanuit de reiziger gezien (ik heb een ov chipkaart en reis gewoon van A naar B): 🤔

Hoe ik dat doe boeit me niet zo (dat vertelt de Reisplanner me wel) en kan ik me goed voorstellen dat je eigenlijk geen prijsverschillen wilt tussen alle opties.

Maar die verschillen zijn er dus (voorlopig) wel 😥

Vraagje (serieus), krijg je bij een kaartautomaat in Maastricht voor een ticket naar bijv. Eindhoven een keuze voor NS of Arriva?

Vette boete als je in een Arriva trein zit met een NS ticket hoor. 🤣

@Robert B 

Ik proef vooral heel veel onwil.

Reputatie 7
Badge +3

Ik proef vooral geen begrip hebben voor evidente ontwerpfouten in een systeem.

Er is natuurlijk best een oplossing te bedenken voor het bepalen van route: aanvullend in- en uitchecken in de trein zelf.

Reputatie 4

Het is een iets andere discussie dan het oorspronkelijke onderwerp van dit topic, maar als ik zo hoor dat er gedacht wordt over andere vervoerders voor delen van het hoofdnet dan mag ik hopen dat als voorwaarde wordt gesteld dat er nu eindelijk eens een systeem van poortjes komt. Zoals het nu geregeld is is toch eigenlijk te gek voor woorden.

Ik proef vooral geen begrip hebben voor evidente ontwerpfouten in een systeem.

Er is natuurlijk best een oplossing te bedenken voor het bepalen van route: aanvullend in- en uitchecken in de trein zelf.

En daar wordt het eenvoudiger van? Want dan moet je ook bij een overstap met dezelfde vervoerder in- en uitchecken.

Het is een iets andere discussie dan het oorspronkelijke onderwerp van dit topic, maar als ik zo hoor dat er gedacht wordt over andere vervoerders voor delen van het hoofdnet dan mag ik hopen dat als voorwaarde wordt gesteld dat er nu eindelijk eens een systeem van poortjes komt. Zoals het nu geregeld is is toch eigenlijk te gek voor woorden.

Dat kan als je dan ook een oplossing geeft hoe de route te bepalen. Of verzinnen de kaboutertjes die? 

Overigens in Japan zijn er op sommige stations poortjes van 6 of 7 verschillende vervoerders. En daar is deze discussie nooit.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin In Japan zijn de poortjes toch per traject? Dan kan het niet misgaan. In Nederland hebben we nu trajecten met twee vervoerders. Dat is voor de gemiddelde reiziger niet bepaald een garantie voor succes.

In Engeland hebben we ook poortjessystemen gezien, ook met smartcards. In sommige gevallen moet je langs een overstappaal om te registeren dat je via een bepaalde route reist (dat is bij TfL). Op het National Rail Network is er maar één type poortje voor alle vervoerders. Dat komt doordat alle reisgegevens op het kaartje staan.

Reageer