Sloterdijk is voor mij en vele anderen een belangrijk overstapstation. De nieuwe poortjes zijn echter dusdanig ingericht en ingesteld dat iedere x dat ik moet overstappen op een andere trein, ik verplicht word uit te checken en vervolgens weer bij mijn nieuwe perron in moet checken. Als ik dus voor 15u smiddags bijvoorbeeld met korting incheck, dan kan het zo zijn dat ik door deze constructie alsnog voor de helft van mijn reis het volle pond moet betalen. Is dit geen afzetterij? En hoe valt dit te rijmen met het beleid van de ns om buiten de spits reizen te stimuleren?
Bladzijde 3 / 6
Eigenlijk zou je gewoon moeten tailgaten in het geval van een overstap, al riskeer je dan wel een boete, terwijl het NS blijkbaar wel is toegestaan om reizigers te frustreren en duurder uit te laten zijn.
Als je dan een boete krijgt laat je het voorkomen bij de rechtbank.
Zeer waarschijnlijk win je dat.
Zoals hier ook al wordt geschreven, kunnen wij als moderator niet meer voor jullie doen dan de signalen door te geven omtrent dit onderwerp, hetgeen is gebeurd. Ten tijde van de eerste berichten over Sloterdijk heb ik me hard gemaakt om jullie feedback en (terechte) frustratie op de juiste plek te beleggen, om te zien of een oplossing of in ieder geval toereikende informatie haalbaar is. Alles wat daar vanuit mogelijk was, is gebeurd. Ik kan jullie niet meer bieden dan hetgeen al is gezegd, al zouden jullie dat graag anders zien.
Ik wil vooral voorkomen dat er een discussie ontstaat tussen moderator en reizigers. Dat heeft geen enkel nut en zal de situatie niet veranderen. Voel je vrij je ongenoegen via dit topic, een ander bestaand topic of een andere weg kenbaar te maken. Wij als moderator kunnen helaas niet meer voor jullie betekenen.
Uit deze reactie blijkt in mijn ogen dat in ieder geval de moderators van dit forum (en mogelijk heel NS) hebben opgegeven NS te laten stoppen met het bestelen van niets vermoedende reizigers. Ik blijf van mening dat het berekenen van een hoger tarief dan vermeld in de beschikbare tariefinformatie diefstal is, ook als er een mogelijkheid is om de te veel 'gemaakte kosten' daarna terug te vragen en ook als de verantwoordelijken geen manier zien om dit te vermijden. Ze zullen harder moeten zoeken of een beslissing moeten nemen die ze zelf minder fijn vinden.
Ik ben niet van plan dit hier los te laten en zal deze situatie om te beginnen voorleggen aan het OV Loket. Mocht daar een inhoudelijke reactie uit komen, dan laat ik dat hier uiteraard weten.
NS heeft geconcludeerd dat het OV-Chipkaartsysteem niet afdoende kan worden aangepast en heeft vervolgens het probleem bij het reizend publiek neergelegd. Naar gemeld heeft bureau Mijksenaar - de vaste ontwerper van NS - inmiddels de opdracht om de "wayfinding" (hoe verzin je het) op Sloterdijk te verbeteren. Het is in professionele handen; voorlopig geduld dus. Er komen mooie, agressie dempende borden die de omlooproute aangeven.
En ook hier dan maar de vraag: Bureau Mijksenaar is nu 4 maanden bezig. Hoe staat het er mee???
Ik heb nog geen agressie dempende borden gezien. Volgens mij heeft NS helemaal geen opdracht gegeven en denken ze bij elke reiziger die door de poortjes overstapt: Katjing
Agressie demp je niet met een olijk bord, agressie demp je door je klanten niet langer op te lichten.
NS heeft geconcludeerd dat het OV-Chipkaartsysteem niet afdoende kan worden aangepast en heeft vervolgens het probleem bij het reizend publiek neergelegd. Naar gemeld heeft bureau Mijksenaar - de vaste ontwerper van NS - inmiddels de opdracht om de "wayfinding" (hoe verzin je het) op Sloterdijk te verbeteren. Het is in professionele handen; voorlopig geduld dus. Er komen mooie, agressie dempende borden die de omlooproute aangeven.
Ten overvloede wil ik natuurlijk wel opmerken dat agressie naar het personeel nooit getolereerd mag en kan worden. Het enige dat wij als reizigers kunnen doen is altijd het te veel betaalde terug eisen en op alle mogelijke manieren bekend maken hoe onterecht deze handelswijze is. Niet alleen via deze Community (want dit blijft helaas allemaal binnen de voor de NS "veilige" omgeving) maar ook zo veel mogelijk daarbuiten.
Dat weet ik inmiddels wel maar wat is de makkelijkste manier om te declareren? Telefonisch lukt het niet ( vandaag 2 x geprobeerd).
Dat het vanwege de privacywet niet mogelijk zou zijn is onzin.
Dat het technisch niet mogelijk zou zijn is onzin.
NS kiest er heel bewust zelf voor om dit probleem niet op te lossen en het terugvragen van het gestolen geld voor de reiziger zo inefficiënt mogelijk te maken.
Dat het technisch niet mogelijk zou zijn is onzin.
NS kiest er heel bewust zelf voor om dit probleem niet op te lossen en het terugvragen van het gestolen geld voor de reiziger zo inefficiënt mogelijk te maken.
Dat het inefficiënt is klopt inderdaad. De telefoniste durfde me zelfs te zeggen dat ik het maximum aantal declaraties voor dit jaar al ingediend heb dus naar de rest kan fluiten.
Als jij ervoor kiest (toestemming geeft) dat de NS je reisgegevens mogen inzien dan is automatisch vergoeden prima mogelijk! Bij zaken als Traject Vrij en Flex geef je die toestemming al impliciet (je zult toch ergens een vinkje moeten zetten, anders kan je het niet bestellen).
Zie de 'systeem'fout bij TLS van vrijdag 16 augustus, waarbij ALLE studenten met een SRP voltarief hebben moeten betalen (i.p.v. vrij reizen of 40% korting) met bus/tram/metro.
Die kunnen vanaf maandag 26 augustus alle te veel betaalde kosten (saldo) gewoon ophalen als bestelling bij elke automaat of supermarkt! No questions asked, dat staat gewoon voor je klaar...! Excuses voor het ongemak.
Bij NS abonnementen (en al helemaal die op rekening) moet dat eigenlijk nog veel makkelijker zijn dus
Zie de 'systeem'fout bij TLS van vrijdag 16 augustus, waarbij ALLE studenten met een SRP voltarief hebben moeten betalen (i.p.v. vrij reizen of 40% korting) met bus/tram/metro.
Die kunnen vanaf maandag 26 augustus alle te veel betaalde kosten (saldo) gewoon ophalen als bestelling bij elke automaat of supermarkt! No questions asked, dat staat gewoon voor je klaar...! Excuses voor het ongemak.
Bij NS abonnementen (en al helemaal die op rekening) moet dat eigenlijk nog veel makkelijker zijn dus
Bedankt voor jullie reactie want het blijft onverteerbaar hoe de NS dit probleem onbehandeld laat maar ik zou nu toch graag horen hoe ik zo makkelijk mogelijk kan declareren ( toch zo'n 100 euro op jaarbasis). Ik heb het inmiddels opgegeven de NS ervan te overtuigen dat dit een slechte behandeling van hun meest trouwe klanten is maar ik wil wel graag m'n geld terug. Telefonisch lukt het niet dus graag een andere manier.
Ook zonder die toestemming is het goed mogelijk.
Reist iemand op saldo dan heb je alleen de transacties nodig en niet de persoonsgegevens, terugstorten van het te veel betaalde saldo kan immers naar de ov-chipkaart in plaats van naar de persoon.
Reist iemand op rekening, dan zorg je gewoon dat in de berekening achteraf wel het juiste tarief wordt berekend (het is überhaupt al schandalig dat dit nog steeds niet gebeurd is, dat de poortjes hier te dom voor zijn is immers geen argument om de rekenfout dan ook maar op te nemen in de algoritmes die bij reizen op rekening worden gebruikt).
Reist iemand op saldo dan heb je alleen de transacties nodig en niet de persoonsgegevens, terugstorten van het te veel betaalde saldo kan immers naar de ov-chipkaart in plaats van naar de persoon.
Reist iemand op rekening, dan zorg je gewoon dat in de berekening achteraf wel het juiste tarief wordt berekend (het is überhaupt al schandalig dat dit nog steeds niet gebeurd is, dat de poortjes hier te dom voor zijn is immers geen argument om de rekenfout dan ook maar op te nemen in de algoritmes die bij reizen op rekening worden gebruikt).
Heeft u al eens overwogen om de consumentenbond, kassa, radar of iets soortgelijks in te schakelen?
Dat blijkt dus inderdaad.
Reist iemand op rekening, dan zorg je gewoon dat in de berekening achteraf wel het juiste tarief wordt berekend (het is überhaupt al schandalig dat dit nog steeds niet gebeurd is, dat de poortjes hier te dom voor zijn is immers geen argument om de rekenfout dan ook maar op te nemen in de algoritmes die bij reizen op rekening worden gebruikt).
Amen!
En dat de NS dan op een gegeven moment zelfs zeggen dat het maximale aantal terugvragen overschreden is (je moet maar poortjesvrij omlopen, of kijken of je de overstap ook cross-platform in Zaandam kunt doen!) is natuurlijk helemaal van de gekke.
Leest
Dit topic is al eens bij Radar te sprake geweest. Alleen was toen als station Almere gekozen, terwijl het probleem veel groter is op Sloterdijk.
Is dit al opgelost inmiddels? Als de reisplanner een ander tarief noemt dan wat je daadwerkelijk betaalt, zonder dat expliciet duidelijk te maken is er sprake van een ONEERLIJKE HANDELSPRAKTIJK en is wettelijk verboden in het consumentenrecht. Dus de NS overtreedt dan de wet als dat nu nog zo is (ongeacht of je het kan terugvragen).
Ik raad iedereen aan die hier last van heeft een klacht in te dienen bij de ACM die toeziet op de naleving van de wet oneerlijke handelspraktijken. Zij zijn ook bevoegd de NS een boete op te leggen als ze deze oneerlijke handelspraktijken blijven voortzetten.
Misschien kan een moderator dit ook even doorzetten naar de juridische / legal afdeling van de NS? Die kijken weer met een andere blik tegen de problematiek aan dan stationsbeheerders of een stuurgroep.
Ik raad iedereen aan die hier last van heeft een klacht in te dienen bij de ACM die toeziet op de naleving van de wet oneerlijke handelspraktijken. Zij zijn ook bevoegd de NS een boete op te leggen als ze deze oneerlijke handelspraktijken blijven voortzetten.
Misschien kan een moderator dit ook even doorzetten naar de juridische / legal afdeling van de NS? Die kijken weer met een andere blik tegen de problematiek aan dan stationsbeheerders of een stuurgroep.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Amsterdam_Sloterdijk
NS steekt in feite gewoon de middelvinger op naar de reiziger. Ook hierboven weer: Moderator beweert dat een simpel telefoontje voldoende is. LoesJM krijgt nu weer te horen dat dit niet voldoende is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Amsterdam_Sloterdijk
NS steekt in feite gewoon de middelvinger op naar de reiziger. Ook hierboven weer: Moderator beweert dat een simpel telefoontje voldoende is. LoesJM krijgt nu weer te horen dat dit niet voldoende is.
Klopt helemaal. Als het echt makkelijk zou zijn om te declareren zou het probleem een stuk minder groot zijn. Maar vanmiddag heb ik twee maal zo'n minuut of twintig proberen uit te leggen wat er aan de hand was ( aanvankelijk rustig maar allengs behoorlijk geïrriteerd) maar alle moeite was voor niets. En daarom toch maar weer deze Community opgezocht in de hoop dat iemand me kan vertellen hoe ik in hemelsnaam het te veel betaalde bedrag terug kan krijgen.
Moderators laten zich ook niet meer horen in dit topic dus ik weet het niet. Stijn heeft momenteel zo te zien dienst dus vriendelijk verzoek aan @Stijn NS om het probleem van Loes te gaan oplossen.
Het zou handig zijn als het ene deel van het bedrijf zou uitvoeren wat het andere deel van het bedrijf hier meedeelt. Voorkomt een hoop frustratie.
Overigens een schrale troost: Er zijn meer mensen die last hebben van de onwil van NS
https://community.ns.nl/geld-terug-bij-vertraging-36/geld-terug-bij-vertraging-en-extra-omreiskosten-54857
Het zou handig zijn als het ene deel van het bedrijf zou uitvoeren wat het andere deel van het bedrijf hier meedeelt. Voorkomt een hoop frustratie.
Overigens een schrale troost: Er zijn meer mensen die last hebben van de onwil van NS
https://community.ns.nl/geld-terug-bij-vertraging-36/geld-terug-bij-vertraging-en-extra-omreiskosten-54857
In een ander topic heb ik al een reactie gegeven op de situatie van LoesJM. Op dit moment kan ik er weinig anders van maken. Als je er echt niet uit komt met de Klantenservice, LoesJM, kan ik er prima nog even naar kijken (stuur een privébericht met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mail adres), maar ik zal daar pas later deze week aan toe kunnen komen.
De klantenservice van NS moet gewoon eens hun naam letterlijk gaan nemen d.w.z. de klanten service verlenen. Dit is bij LoesJM overduidelijk weer niet het geval. Helaas betreft het hier geen incident want ook in andere topics laat de klantenservice de klant vaak genoeg in de steek.
In dat andere topic heb je aangegeven dat ze maar contact op moet nemen met de klantenservice. Dat is nogal een merkwaardige reactie op de vraag wie haar wel wil helpen als de klantenservice dat weigert.
Ik geloof best dat je het niet zo vervelend bedoelt als dat zal overkomen op iemand die net een half uur lang een uiterst onbevredigend gesprek met de klantenservice gehad heeft, maar een klein beetje inlevingsvermogen zou wellicht niet verkeerd zijn.
De klantenservice van gisteren maakte het wel erg bont. Ik had een aantal declaraties opgespaard omdat ik geen zin heb om om de haverklap de klantenservice te bellen, is niet echt m'n hobby, maar de dame beweerde doodleuk dat ik per keer niet meer dan drie declaraties door mocht geven. Zou een regel zijn bij de NS. Verder spraken allebei de dames die ik gisteren aan de telefoon had erg gebrekkig Nederlands hetgeen ook een handicap was voor de conversatie.In een ander topic heb ik al een reactie gegeven op de situatie van LoesJM. In dat andere topic heb je aangegeven dat ze maar contact op moet nemen met de klantenservice. Dat is nogal een merkwaardige reactie op de vraag wie haar wel wil helpen als de klantenservice dat weigert.
Ik geloof best dat je het niet zo vervelend bedoelt als dat zal overkomen op iemand die net een half uur lang een uiterst onbevredigend gesprek met de klantenservice gehad heeft, maar een klein beetje inlevingsvermogen zou wellicht niet verkeerd zijn.
Het
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.