beantwoord

e-ticket en gebruik fietsenstalling

  • 10 June 2024
  • 3 reacties
  • 101 Bekeken

Kan ik met een e-ticket gebruik maken van de gratis fietsenstalling?

icon

Beste antwoord door iMark 10 June 2024, 18:55

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Nee. Je moet een OV-chipkaart hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Niet in alle gevallen. Er zijn bewaakte fietsenstallingen waar je een leenpas kunt krijgen. Zoals bijvoorbeeld bij de stalling van station Hilversum:
“Als je geen OV-chipkaart hebt, krijg je een gratis leenpas bij de beheerder van de stalling. Deze leenpas lever je weer in bij de beheerder als je de stalling met je fiets verlaat.”

Ik heb nog geen lijst kunnen ontdekken van stations waar je een gratis leenpas kunt krijgen. Maar een kleine steekproef leerde me dat je bij iedere stalling met een beheerder een leenpas kunt krijgen.

Bij sommige stallingen met beheerder is het stallen de eerste 24 gratis, bij andere weer niet. Dat hangt van de gemeente af. Je kunt erachter komen hoe het werkt bij een specifieke stalling door de stalling op te zoeken via https://www.ns.nl/fietsenstallingen.

Badge +3

Eindhoven volgens mij ook geen ov-chipkaart nodig, zal eens vragen.

Je krijgt dan gewoon een labeltje aan je stuur (met een datum) en een bijbehorend reçuutje, en betaalt bij ophalen € 1,35 per kalenderdag (PIN betaling).

Stal je daar op maandagavond om 21:00 een fiets en haal je die dinsdagochtend om 08:00 weer op dan kost dat € 2,70 Maar met een ov-chipkaart (eventueel met Stallen op Rekening) is het per 24 uur.

Het is volgens mij ook geen echte NS stalling, maar een soort franchise. Woerden vroeger ook (met reparatiewerkplaats erbij en zo), maar dat is nu gewoon zelfservice en poortjes. De eerste 24 uur is dan gratis, dat dan weer wel… 

Reageer