beantwoord

ede wageningen spoor 5

  • 3 September 2022
  • 4 reacties
  • 879 Bekeken

Reputatie 3

Ede-Wageningen heeft nu een spoor 5, sinds het station sinds 2 dagen geleden weer geopend is, maar wat ik niet begrijp is waarom het spoor 5 heet terwijl spoor 2 weg is gehaald? Weet iemand hier antwoord op?

icon

Beste antwoord door Tomas NS 3 September 2022, 12:52

Bekijk origineel

4 reacties

Hoi Daniel!

De perrons krijgen het nummer van het spoor wat erlangs ligt (en deze worden door ProRail bepaald). Het is zeker niet de eerste keer dat er een spoor is verwijderd. Kijk bijvoorbeeld naar Utrecht Centraal, waar spoor 13 is weggehaald.

Hoe en waarom ze dit doen is mij dan weer niet helemaal bekend. Wie weet is er een knappe kop hier op de Community aanwezig die hier meer over weet.

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn meer stations met ontbrekende of “onlogische” spoornummers. Nijmegen heeft bijvoorbeeld zelfs een spoor 35.

Maar waarom dat zo is gedaan weet ik ook niet. Wat ik begrijp is dat men ervoor heeft gekozen om bestaande sporen niet om te gaan nummeren waardoor er soms opeens nummers ontbreken.

Mooi, een extra spoor, maar waarom wordt het in gebruik genomen terwijl het station een bouwput is. De aansluiting vanuit Amersfoort naar Arnhem/Nijmegen wordt nu door iedereen gemist omdat het perron alleen via een grote omweg te bereiken is.

Reputatie 7
Badge +2

De aansluiting vanuit Amersfoort naar Arnhem/Nijmegen wordt nu door iedereen gemist omdat het perron alleen via een grote omweg te bereiken is.

Dat is inderdaad met 4 minuten een krappe aansluiting, maar zeker niet onmogelijk. Vooral onlogisch is dat er nu een hek langs perron 1 staat waardoor de trein uit Amersfoort net voorbij de stationshal stopt op spoor 1 i.p.v. direct bij de trap.

Overigens afgelopen zaterdag probleemloos de overstap vanaf Veenendaal-De Klomp naar Amersfoort gehaald. Die is zelfs maar 3 minuten en ik vervoerde ook nog eens een fiets. Opstoppingen bij de paaltjes vertraagden me wat, maar het was zonder rennen wel te halen.

De reden dat spoor 5 in gebruik genomen is, is dat spoor 1 vanwege de bouwwerkzaamheden ingekort is. Daardoor kan de stoptrein uit Arnhem niet meer het perron met de trein uit Amersfoort delen, maar keert deze nu op spoor 4 en moet de IC naar spoor 5 uitwijken.

Maar waarom dat zo is gedaan weet ik ook niet. Wat ik begrijp is dat men ervoor heeft gekozen om bestaande sporen niet om te gaan nummeren waardoor er soms opeens nummers ontbreken.

Het omnummeren van sporen is nogal gecompliceerd omdat dit dan ook in heel veel achterliggende systemen moet gebeuren. Ik dacht overigens dat spoor 2 nog wel zou terugkomen omdat er ook een kopspoor vanuit Utrecht zou komen, maar dat zie ik zogauw niet terug. Zelfs in de tekeningen van het nieuwe station mist spoor 2.

Ik heb trouwens wel het idee dat dit hernummeren vroeger vaker gebeurde: op station Dordrecht is bij de aanleg van perron 4 het voormalige spoor 5 daaronder verdwenen (en spoor 6 later onder perron 5, dat dus eigenlijk aan het voormalige spoor 7 ligt). Dat je daar nu sporen mist zie je aan dat het emplacement tot 12 nummert en daarna spoor 15 volgt als kopspoor.

Reageer