elektrische step op perron | NS Community

elektrische step op perron

  • 17 May 2022
  • 9 reacties
  • 940 Bekeken

Reputatie 2

Aangezien de elektrische step een gigantische opmars heeft gemaakt wil ik het volgende weten , mag iemand met een elektrische step op het perron of in het station rijden/steppen ? Steeds vaker zie ik dit op grote stations gebeuren , zogenaamd omdat men een trein op tijd wil halen ( ik zou zeggen vertrek op tijd dan heb je dat probleem niet ) . Als tegen iemand zeg dat ie moet lopen krijg ik een grote bek terug. Dus als het verboden is zou het fijn zijn als hier meer op gecontroleerd zou worden .


9 reacties

Reputatie 7
Badge

Heel simpel: Nee!
Het spreekt hopelijk voor zich dat de kans op botsingen en ongelukken groter is dan dat je te voet bent.

Op de stations en in de trein dien je je zo te gedragen dat de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang niet wordt verstoord of kan worden verstoord.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie ze zo nu en dan ook over het perron flitsen.

Naast dat het perron mij sowieso niet de meest geschikte plek lijkt om te steppen was ik vooral verbaasd over de snelheid waarmee ze over het perron flitsen.

Reputatie 5

Ik dacht dat die dingen in Nederland helemaal verboden waren op de openbare weg.

Badge +3

Ik dacht dat die dingen in Nederland helemaal verboden waren op de openbare weg.

Sommige modellen zijn toegestaan, maar die hebben dan volgens mij de mogelijkheid om er een zadel op te zetten, waarbij het een ‘bijzondere bromfiets’ wordt? Maar een Segway mag dan weer wel?

Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voertuigen-op-de-weg/bijzondere-bromfiets/elektrische-step

Uitrusting die een elektrische step moet hebben

Een e-step heeft:

  • een stuur;
  • een verzekeringsplaatje of -sticker;
  • een voertuigidentificatienummer (VIN);
  • verlichting; 
  • rode en witte/gele reflectoren.

Een lijstje hier https://www.rdw.nl/over-rdw/actueel/dossiers/bijzondere-bromfietsen

Er is wetgeving in de maak voor LEV's (Lichte Elektronische Voertuigen) waaronder ook de elektrische step valt, die naar verwachting vanaf 1 januari 2023 van kracht wordt.

Minimumleeftijd is overigens 16 jaar (geen rijbewijs nodig). Ze mogen 25 km/u en dat is harder dan een marathonloper dus op een station sowieso niet gewenst/toegestaan.

Reputatie 7

Elektrische steps zijn inderdaad verboden op de Nederlandse openbare weg. Robert citeert de criteria, maar de grap is natuurlijk dat geen enkele step eraan voldoet. Behalve wat excentrieke fratsen zoals een step met een zadel. Ook een leuke: de step die niet altijd aandrijft, maar slechts trapondersteuning biedt als je zelf stept. Dat is dan een ‘fiets’.

Maar als we die logica volgen dan komen we bij de hamvraag: zijn de stationshal en het perron ‘openbare weg’ ? Neen, dan is het perron nu juist één van die zeldzame plekken in Nederland waar je lekker met je step kan rondflitsen. Je huiskamer is ook niet openbaar. Maar daar gaat het rondflitsen niet zo lekker.

En nu ff serieus…

Natuurlijk heeft Aart gelijk. De elektrische step op een perron is ronduit dom en gevaarlijk. Daarom heeft de NMBS zelfs een specifieke campagne met verbodsborden en pictogrammen.

Overigens beken ik (half) schuldig. Ik ben vorige week van terminal 4 naar P2 van Orly gecrosst met mijn step. Koffer op de laadplank. Maar mijn step is een echte (zonder motor) en ik reed in het zog van een medewerker van Orly op zijn golfkar, met fluovest en zwaailicht (hij, niet ik). Die dat allemaal komisch vond - nog nooit meegemaakt.

Reputatie 7
Badge +1

Maar waar ik nu ben, France en ook in Spanje zie je die krengen inmiddels dus echt overal en worden ze bij lokale treinreizen ook flink gestimuleerd voor de zo beruchte ´last mile´. Blijkt alweer iets wat de EU blijkbaar niet kan regelen.

Reputatie 2

Ik weet uit mijn verleden toen ik nog regelmatig op mijn skates door Rotterdam zoefde dat ik in het station en op het perron niet mocht skaten , volgens tienertijd nog de spoorweg politie . Ja het station en het perron zijn geen openbare weg , maaaar het station en het perron is een voetgangerszone...... En zodoende was het verboden om er te fietsen , skaten , skateboarden en ook toen al te steppen ( niet elektrisch ) . Zo werd het toen aan mij uitgelegd. Nu veranderen er regels in de loop van de tijd , maar hier is bij mijn weten nooit iets in veranderd !

Reputatie 7

Eentje van deze staat nog steeds op mijn verlanglijstje. Briljant ! Een koffer met geïntegreerde step. Daarmee zou ik nog eens fijn door de luchthavens of Kōln Hbf crossen !

Gewoon. Uit principe. Omdat het kan. En omdat die schoonmaker in Orly dan echt eens van verbazing uit zijn voertuig kan vallen.

 

En natuurlijk zoals Ferdinand het graag ziet: zonder motor. The last three miles moeten wel een beetje sportief blijven. 

 

Mijn broertje heeft inderdaad ooit een step als ruimbagage meegenomen in het vliegtuig. Comfortabel cruisen over de boulevards van Blanes. 

Reputatie 7
Badge +3

Aangezien de elektrische step een gigantische opmars heeft gemaakt wil ik het volgende weten , mag iemand met een elektrische step op het perron of in het station rijden/steppen ? Steeds vaker zie ik dit op grote stations gebeuren , zogenaamd omdat men een trein op tijd wil halen ( ik zou zeggen vertrek op tijd dan heb je dat probleem niet ) . Als tegen iemand zeg dat ie moet lopen krijg ik een grote bek terug. Dus als het verboden is zou het fijn zijn als hier meer op gecontroleerd zou worden .

Mer de meeste elektrische steppen mag je niet eens op de openbare weg. Station en perrons zijn van NS. Je mag niet fietsen in Station en op perrons, mag hopen dat dat ook.geldt voor elektrische steps. Helaas kent men bij NS het woord handhaven niet….

Reageer