Fiets weg, Alkmaar!

  • 9 June 2023
  • 7 reacties
  • 517 Bekeken

Mijn zoon heeft gisteren ochtend zijn fiets gezet voor het station in Alkmaar.

S’avonds was de fiets weg. Hij denkt dat de fiets verplaatst is door NS medewerkers omdat hij verkeerd gezet was (niet in de fietstalling dus). Met wie moet hij contact maken? 


7 reacties

Ga er maar vanuit dat NS personeel geen fietsen verplaatst tenzij ze voor een ingang of in de loop gezet zijn van het station zelf.

Buiten het station is het vaak de gemeente die handhaaft en spullen/fietsen weghaalt welke verkeerd neergezet zijn, dat is absoluut geen taak van de NS.

Dus contact opnemen met de gemeente en als die van niets weet uitgaan van diefstal en naar de Politie.

Reputatie 7
Badge +3

Aangifte bij de politie doen en navragen bij gemeente of deze verkeerd geplaatste fietsen hebben weggehaald.

Reputatie 6
Badge +1

In opdracht van de gemeente handhaaft kringloopwinkel RataPlan op fout geparkeerde fietsen en weesfietsen in het gebied rondom het station Alkmaar Centraal.

Weesfietsen zijn fietsen die geparkeerd staan maar een lange periode niet gebruikt worden. Deze fietsen worden voorzien van een koordje en kunnen dan nog binnen 28 dagen door de eigenaar opgehaald worden. Na 28 dagen worden deze fietsen naar het fietsdepot gebracht. Dat depot zit bij RataPlan aan de Zijperstraat 44.

Buiten het stationsgebied handhaaft Stadstoezicht op fout geparkeerde fietsen en weesfietsen. Ook door Stadstoezicht worden weggehaalde fietsen naar RataPlan gebracht.

Weggehaalde fietsen worden door de gemeente geregistreerd op iLost.

Bron

 

Je zou dus voor de zekerheid even op iLost kunnen kijken om te kijken of de fiets door/namens de gemeente is weggehaald, maar dat zou alleen moeten gebeuren als de fiets langer dan 28 dagen gestald stond. Het lijkt er dus op dat de fiets gestolen is. 

Reputatie 7
Badge +3

De termijn van 28 dagen zal gelden voor weesfietsen en wrakken die wel in de fietsenrekken staan. Een fout gestalde fiets (dus buiten de rekken) zal mogelijk gelijk worden weggehaald. 

De gemeente Alkmaar meldt dat er op 23 mei een fietsopruimactie is gestart waarbij 264 wrak- en weesfietsen bij de fietsenrekken aan de voor- en achterzijde van het station zijn gestickerd. De eigenaren van de gestickerde fietsen hebben vanaf het stickermoment 14 dagen de tijd om hun fiets te verwijderen. Het is denk ik heel goed mogelijk dat er bij het weg halen van de gestickerde fietsen ook gelijk fietsen zijn meegenomen die verkeerd gestald waren. 

De laatste gemelde verwijderde fietsen op iLost zijn van 3 april. Als er gister veel fietsen zijn weggehaald zal men wel even tijd nodig hebben om de fietsen op iLost te zetten. Ik zou dat dus even de komende dagen in de gaten houden. 

Als inwoner van Alkmaar heb ik dit ook een keer gehad. Als de fiets naar RataPlan gebracht is dan kan de fiets opgehaald worden van de Zijperstraat 44 van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 16:00 uur. Er hoeft niet gewacht te worden tot de fiets op iLost staat. Je zoon moet dan zijn legitimatiebewijs en fietssleutel meenemen. Toen vorig jaar mijn fiets verwijderd was kon ik die kosteloos ophalen.

RataPlan adviseert om van tevoren even te bellen naar 06-44672589. Ik ben echter gewoon langsgegaan zonder te bellen.

Je zoon heeft hiervoor 13 weken de tijd, na 13 weken is RataPlan eigenaar van de fiets. Maar ik vermoed dat dat wel zal lukken.

Lijkt erop dat de actie van afgelopen 23 mei van Stadswerk072 is.
 

Op 23 mei startten de gemeente en Stadswerk072 opnieuw een opruimactie van fietsen bij het station. Doel van de opruimactie is om ruimte te maken voor mensen die hun fiets in de fietsenrekken willen stallen én om het plein netjes en veilig te houden.

Gestickerde fietsen

Medewerkers van de gemeente en Stadswerk stickerden 264 wrak- en weesfietsen bij de fietsenrekken aan de voor- en achterzijde van het station.  De eigenaren van de gestickerde fietsen hebben vanaf het stickermoment 14 dagen de tijd om hun fiets te verwijderen. Als dit niet gebeurt, neemt Stadswerk072 de gestickerde fietsen mee naar het depot. Daar slaan zij de fietsen nog 13 weken op. Het depot is te vinden op het terrein van Stadswerk072 aan de Herculesstraat.

Fietsenactie maart

Eind maart hield de gemeente ook al een opruimactie bij het station. Tot nu toe haalden minder dan 1 % van de 300 eigenaren hun fiets op. Het ophalen van deze fietsen kan nog tot eind juni 2023. Ophalen is mogelijk door een afspraak te maken. Bel naar telefoonnummer 14 072 en kies voor de optie Stadswerk. Alleen wie kan aantonen de rechtmatige eigenaar te zijn, krijgt zijn of haar fiets terug.

Bron: https://www.alkmaar.nl/actueel/nieuwe-fietsopruimactie-station-alkmaar/#:~:text=Ophalen%20is%20mogelijk%20door%20een,zijn%20of%20haar%20fiets%20terug.

In dit geval dient gebeld te worden naar 14 072 en dan voor de optie ‘Stadswerk' gekozen te worden om een afspraak te maken om de fiets op te halen.

Reputatie 6

Er waren de afgelopen dagen ruimingsacties van Stadswerk 072 lees ik in de krant.

Reageer