Gisteren kwam ik na een 14:20h durende vlucht aan op Schiphol. Net als op (bijna alle?) stations in Nederland moet je BEWUST langs een paal om in te checken. In de rest van de wereld kan je of niet digitaal inchecken met een pas, of je koopt een kaart bij de conducteur.
Op zich snap ik natuurlijk dat een kaartje nodig is. Waar ik me al jaren aan irriteer is echter:
- Als ik er mijn kop niet bij heb, vergeet ik uit te checken (Den Bosch bijvoorbeeld).
- Als ik na 14 uur vliegen naar de trein ren, vergeet je in te checken.
- Er is wel een conducteur, maar die deelt alleen boetes uit (50 Euro)
Kan de NS nou echt niet een keer een systeemoplossing ontwerpen, die OVERAL afdwingt met
poortjes dat je alleen een perron op kan door in te checken? (Veel stations hebben dat, zie bijv Utrecht, Adam etc). Als je niet het hele station wilt afsluiten, dan per trap. Is volgens mij alleen een financiele keuze.
Dan kan de NS ook weer doen alsof het echt klantvriendelijk is. Dit soort bekeuringen, en de debiele vraag "waarom ik niet heb ingechecked"(antwoord leek me redelijk, maar maakt nooit een drol uit), doen mij vermoeden dat de NS vol zit met MBO/HBO denkniveau MBA-ers die nooit hebben geleerd wat een "klant"is.
Ik ben. er wel klaar mee. Alleen met de trein als er geen alternatief is.