beantwoord

Geen kaartje - waarom kan ik dat niet gewoon bij de conducteur kopen?

  • 17 November 2023
  • 8 reacties
  • 333 Bekeken

Gisteren kwam ik na een 14:20h durende vlucht aan op Schiphol. Net als op (bijna alle?) stations in Nederland moet je BEWUST langs een paal om in te checken. In de rest van de wereld kan je of niet digitaal inchecken met een pas, of je koopt een kaart bij de conducteur.

 

Op zich snap ik natuurlijk dat een kaartje nodig is. Waar ik me al jaren aan irriteer is echter:

  • Als ik er mijn kop niet bij heb, vergeet ik uit te checken (Den Bosch bijvoorbeeld).
  • Als ik na 14 uur vliegen naar de trein ren, vergeet je in te checken.
  • Er is wel een conducteur, maar die deelt alleen boetes uit (50 Euro)

Kan de NS nou echt niet een keer een systeemoplossing ontwerpen, die OVERAL afdwingt met
poortjes dat je alleen een perron op kan door in te checken?  (Veel stations hebben dat, zie bijv Utrecht, Adam etc). Als je niet het hele station wilt afsluiten, dan per trap. Is volgens mij alleen een financiele keuze.

 

Dan kan de NS ook weer doen alsof het echt klantvriendelijk is. Dit soort bekeuringen, en de debiele vraag "waarom ik niet heb ingechecked"(antwoord leek me redelijk, maar maakt nooit een drol uit), doen mij vermoeden dat de NS vol zit met MBO/HBO denkniveau MBA-ers die nooit hebben geleerd wat een "klant"is.

 

Ik ben. er wel klaar mee. Alleen met de trein als er geen alternatief is.

 

icon

Beste antwoord door iMark 17 November 2023, 15:05

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge

Om zwartrijden te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +3

De mogelijkheid om een kaartje te kopen is decennia geleden afgeschaft en zal niet meer terugkeren. Er werd op grote schaal misbruik gemaakt van de mogelijkheid om bij de Hc een kaartje te kopen. Zonder controle reisde je dan gratis.

In Nederland moet je voordat je de trein instapt ingecheckt hebben of een kaartje gekocht hebben. 

Op station Schiphol zullen geen poortjes geplaatst worden, daar zijn incheckpaaltjes. De stationshal is gebouwd voordat er sprake was van poortjes. Hierdoor is het niet goed mogelijk om alsnog poortjes te plaatsen zonder alle loopstromen onhandig te kruisen.

Helaas kan NS geen rekening houden met reizigers die vergeten in te checken.

Reputatie 7
Badge +3

Goed om te lezen dat er gecontroleerd en gehandhaafd is. En natuurlijk kun je een keer vergeten in te checken. En als dat de eerste keer is, en een oprechte vergissing, kun je een boete meestal nog laten kwijtschelden ook.
Waarom er vervolgens over het opleidingsniveau van het personeel geklaagd moet worden, begrijp ik niet zo goed. 't Is toch ook geen raketwetenschap om te zorgen dat je een geldig vervoerbewijs hebt voor je instapt, met of zonder poortjes.

Reputatie 7
Badge +3

Het beste is jezelf er aan te wennen om niet vergeten in of uit te checken. In de tijd voor de OV-chipkaart moest je naar een automaat of balie om een kaartje te kopen (wat nog steeds kan op Schiphol). Dan is even je kaart langs een in/uitcheck halen veel makkelijker en sneller. Of “vergat” je vroeger ook om een kaartje te kopen? 

Reputatie 7
Badge +3

Dat jij zelf vergeet in of uit te checken of een kaartje te kopen is geen reden om het over debiele vragen en het denkniveau van NS medewerkers te hebben. 

Een kaartje is behalve op Schiphol zelf ook online te koop. (Moet je alleen niet vergeten om online kaartje in de app te zetten.)

Badge +3

Een vervoerbewijs ‘kopen’ in de trein kan nog steeds, maar kost dus 50 euro 😂

Reputatie 7
Badge +3

Een vervoerbewijs ‘kopen’ in de trein kan nog steeds, maar kost dus 50 euro 😂

Met daarbovenop nog een keer de ritprijs. De 50 euro is ‘slechts’ de wettelijke verhoging.

https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/uitstel-van-betaling.html

Reputatie 6

Ik hoef nooit een kaartje te kopen. Is helemaal niet moeilijk of verplicht. Dat heet een OV-chipkaart en dan heb je helemaal geen conducteur “nodig” om een kaartje te kopen.

Ik vind het nogal gezocht allemaal.

Reageer