Skip to main content

 

Gelukkig nog wel een rookplek 😉


 


Op de perrons zelf zijn er inderdaad geen bankjes of zo. Helaas.

Wel is er een “wachtkamer". Daarin staan langs de wanden wel banken. Als je op je 2e foto doorloopt kom je deze wachtkamer aan je linkerkant tegen. Beetje ter hoogte van waar normaal gesproken de intercity richting Vlissingen vertrekt en de intercity richting Zwolle vertrekt.

Erg luxe is die overigens niet. Gelukkig kan de deur dicht, maar er is geen verwarming of zo. En je hebt geen zicht op spoor 3b en 4b.

In de stationshal staan ook nog wat banken. Maar dat is toch nog een behoorlijk eindje lopen naar spoor 3 en 4.


Die wachtkamer is op dagen als vandaag gesloten. Wachten in de stationshal werkt niet voor de laatste minuten wachttijd voor een vertraagde trein.


Die wachtkamer is op dagen als vandaag gesloten. Wachten in de stationshal werkt niet voor de laatste minuten wachttijd voor een vertraagde trein.

Helemaal met je eens hoor.


Op veel meer stations zijn er (helaas) geen zitmogelijkheden en wachtkamers meer. Die werden veelal bevolkt door personen welke er "woonden", of stonden vol met rook......


@wim.vogel.52

Het is verstandig om het aantal zitplaatsen op de perrons tot het minimum te beperken zodat je zwervers en hangjongeren buiten de deur houdt

In Japan is om die reden zelfs het beleid om vrijwel  nergens op de perrons of in de stationshallen zitplaatsen te hebben. Ook in Duitsland is dit steeds gebruikelijker op niet-bemande stations.


@wim.vogel.52

Het is verstandig om het aantal zitplaatsen op de perrons tot het minimum te beperken zodat je zwervers en hangjongeren buiten de deur houdt

In Japan is om die reden zelfs het beleid om vrijwel  nergens op de perrons of in de stationshallen zitplaatsen te hebben. Ook in Duitsland is dit steeds gebruikelijker op niet-bemande stations.

 

Ik begrijp de beweegreden zeker. Maar ik vind het wél de omgekeerde wereld...! 

In Roosendaal stonden eerst genoeg bankjes op de perrons. Later werden dat bankjes met tussenleuninkjes, zodat je er niet meer op kon liggen. Deze zijn er ook niet meer, de bankjes zijn gewoon helemaal weggehaald. De wachtruimte op het perron is nog echt old-style en vaak gesloten (en vies)

In Breda en Tilburg staat wel vrij nieuw zitmeubilair op de perrons. Bergen op Zoom heeft zelfs een Stationshuiskamer + normale zitbankjes op het eilandperron. Kennelijk verdient Roosendaal dit niet…  

Een saai en armoedig ogend station, dat in vroegere tijden als grensstation wel z’n glorie had. De voormalige grote stationsrestauratie, waar je een warme maaltijd kon eten aan een echt tafeltje is tegenwoordig een opslagplaats met dozen en allerhande spullen, en de bovenverdiepingen in het stationsgebouw staan al jaren leeg.

 


In Roosendaal is ook niets te beleven als je lang moet wachten wegens een gemiste overstap. Erg vervelend als het dan ook nog slecht weer is!


Ik zou denken dat ik afgelopen jaar nog op perron 4b op een bankje heb gezeten. Je moest een stukje lopen vanaf de trap, maar er stond wel iets, zwart van ijzer. Kennelijk dus weggehaald. Erg vervelend voor mensen die een zitplek echt nodig hebben. Desnoods zet NS ‘poefjes’ neer, die ook in Eindhoven staan op het perron. Dat kan er in ieder geval gezeten worden en niet geslapen…. De overstappen zijn bij een gemiste trein of vanuit Antwerpen ook niet bepaald ‘kort’ te noemen..


Op z’n minst kunnen ze wat meer van die muurleuningen maken waar de gemiddelde persoon  half tegen aan kan hangen. 
 

Andere designs voor gestreepte metalen bankjes of met overdreven armleuningen zouden ook moeten werken, daar kan je niet op liggen zonder een dikke deken eronder. Kortere bankjes waar je net met z’n tweeën kan zitten of draaiende stoeltjes.

 

Je kan dan wel op elke OV voertuig vermelden dat men plaats moet maken voor mindervaliden, maar normale zitplekken terwijl je wacht in die Hollandse wind ho maar.

 

P.S. (De gemeentes kunnen evt ook wat meer geld besteden om hulp te bieden aan die types die onderdak zoeken op stations. Is ook maar even een idee. Kan de NS zelf helaas niet veel mee.)


Tenzij ze in de afgelopen week nog zijn weggehaald staan er bij mijn weten op zowel 3a/4a als 3b/4b gewoon bankjes. Deze staan echter na de gebouwen, dus moet er nog heel even een stukje verder doorgelopen worden ten opzichte van de foto's.

Als ook die bankjes er nu.niet meer staan, dan is het goed mogelijk dat ze tijdelijk zijn weggehaald voor de vernieuwing van het meubilair. Bij de recente werkzaamheden langs de Zeeuwse Lijn zijn op meerdere stations de vernieuwde meubels geplaatst, dus wellicht dat Roosendaal nu dan aan de beurt is.


Best wel bizar dat je nergens kan zitten. Geen idee of daar beleid achter zit. Wellicht kan een moderator hier verder navragen?


Binnen de poortjes is er ook geen horeca met zitmeubilair. 


Helaas is horeca op veel stations, en vooral op perrons, verre van kostendekkend.

Zelfs op drukke stations als bv Utrecht is het bij de kiosken relatief stil. Alleen al de loonkosten zijn amper uit de omzet met veelal relatief erg kleine winstmarges te betalen.

Roosendaal is daarbij een rustig station, met slechts wat gehaaste overstappers.


Tada, er staat een Nieuwe bank tussen spoor 3a en 4a 😀

Helaas geen foto kunnen nemen. Sorry. 


Foto?


@wim.vogel.52 foto was ik helaas te laat voor. Ik zag het niet op tijd. 


Reageer