gewijzigd spoor, 10 sec voor vertrek

  • 13 April 2022
  • 6 reacties
  • 259 Bekeken

Hallo mede-reizigers,
 

Net mijn geblesseerde enkel extra opgerekt in een poging om een trein te halen. Normaliter lukt me dat wel (trein halen), maar dit keer werd er maar 10 seconden voor vertrek een gewijzigd spoor gemeld. (In de reisplanner EN de omroep) Mijn zicht op het nieuwe vertrekspoor was helaas geblokkeerd door een vertraagde sprinter (die eigenlijk eerst zou moeten vertrekken)

Balen!

Nu gebeurt dit wel vaker op station Den Bosch. (Vlak voor vertrek spoor wijzigen) Zou dit te maken kunnen hebben met een onervaren verkeersplanners? Het gaat altijd om dezelfde sporen (spoor 1 en 3)

 

Ben benieuwd naar jouw ervaring..

 

 

groet: enkelkneus

 

 


6 reacties

Nu gebeurt dit wel vaker op station Den Bosch. (Vlak voor vertrek spoor wijzigen) Zou dit te maken kunnen hebben met een onervaren verkeersplanners? Het gaat altijd om dezelfde sporen (spoor 1 en 3)

Last minute gerommel met de vertreksporen is in Den Bosch al jaren schering en inslag, vooral met de sporen 3,4,6 en 7 die een a- en b-kant hebben. Bij spoor 1 zie ik juist zelden iets afwijkends, behalve als in de spits de twee sprinters naar Arnhem en Oss elkaar bij vertraging in de weg zitten.

Ik heb inderdaad de indruk dat veel treindienstleiders (die op afstand zitten) geen goed idee hebben van perronlengtes en de lokatie van sporen en wissels in Den Bosch. Vaak worden er onbegrijpelijke keuzes gemaakt.

Badge +3

De enige spoorwijziging die ik vanmiddag zie is de IC Zwolle van 15:24 die normaal van spoor 1 vertrekt maar nu dus van spoor 3.

Die kwam binnen met 13 minuten vertraging en dan is spoor 1 bezet door de sprinter naar Arnhem van 15:32 (die overigens ook met wat vertraging vertrokken is).

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-04-13/3652

Last minute gerommel met de vertreksporen is in Den Bosch al jaren schering en inslag, vooral met de sporen 3,4,6 en 7 die een a- en b-kant hebben. Bij spoor 1 zie ik juist zelden iets afwijkends, behalve als in de spits de twee sprinters naar Arnhem en Oss elkaar bij vertraging in de weg zitten.

Ik heb inderdaad de indruk dat veel treindienstleiders (die op afstand zitten) geen goed idee hebben van perronlengtes en de lokatie van sporen en wissels in Den Bosch. Vaak worden er onbegrijpelijke keuzes gemaakt.

Een treinverkeersleider kent wel degelijk de stationssituatie, dit is gewoon onderdeel van hun opleiding waarbij ze ook met treinen meerijden om de trajecten die ze moeten beheren in de praktijk kunnen zien. Ze moeten volledig op de hoogte zijn van de mogelijkheden en bijzonderheden van de sporen die onder hun toezicht vallen.

Last minute gerommel met de vertreksporen is in Den Bosch al jaren schering en inslag, vooral met de sporen 3,4,6 en 7 die een a- en b-kant hebben. Bij spoor 1 zie ik juist zelden iets afwijkends, behalve als in de spits de twee sprinters naar Arnhem en Oss elkaar bij vertraging in de weg zitten.

Ik heb inderdaad de indruk dat veel treindienstleiders (die op afstand zitten) geen goed idee hebben van perronlengtes en de lokatie van sporen en wissels in Den Bosch. Vaak worden er onbegrijpelijke keuzes gemaakt.

Een treinverkeersleider kent wel degelijk de stationssituatie, dit is gewoon onderdeel van hun opleiding waarbij ze ook met treinen meerijden om de trajecten die ze moeten beheren in de praktijk kunnen zien. Ze moeten volledig op de hoogte zijn van de mogelijkheden en bijzonderheden van de sporen die onder hun toezicht vallen.

De a- en b-sporen zijn in Den Bosch afhankelijk van de wissels geschikt voor of maximaal 8 of maximaal 12 bakken. Regelmatig gaan er toch verkeersleiders in de fout en willen dan bijv. een trein van 10 bakken VIRM op een deelspoor van 8 bakken laten stoppen. 

Dat is niet altijd te wijten aan de Trdl, het komt ook voor dat de treinlengte niet juist in het systeem staat bij de Trdl.

Daar heb ik zelf ook een keer een ervarig mee gehad, gelukkig had ik het door en kon ik verzoeken om nog een stuk spoor/sperron erbij te krijgen op Amsterdam CS zodat we wel geheel langs het perron stonden en niet nog deels in de wissel.

Reputatie 4

Ooit meegemaakt in Tilburg. Trein naar Zwolle vertrok destijds van spoor 2. Perronaanwijzers gaven echter een keer een wijziging aan naar spoor 1. Netjes naar 1 gelopen en zag toen de trein in de verte zichtbaar werd dat de wissel gewoon op spoor 2 gericht stond. Ben toen voor de massa uit snel weer naar spoor 2 gelopen. Paniek toen de IC Zwolle inderdaad gewoon op spoor 2 aankwam. De massa kwam in beweging op spoor 1 en perste zich door de toen nog nauwe tunnel. Een deel heeft het helaas niet gered, trein reed netjes op tijd weg. 

Reageer