Gezellig nachtje Amersfoort

  • 24 September 2022
  • 9 reacties
  • 226 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nu.nl/binnenland/6225874/treinreizigers-stranden-s-nachts-op-station-amersfoort-ns-regelt-geen-bussen.html

 

De NS is wettelijk verplicht om ervoor te zorgen dat reizigers die door vertraging of uitval van de laatste trein op een station stranden kunnen thuiskomen. Mochten er geen NS-medewerkers aanwezig zijn die kunnen helpen, dan mag een reiziger een taxi naar huis nemen en deze kosten declareren bij de NS.


9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Krijgt die reiziger dan nu die zelfgeregelde taxi's wel vergoed?

Reputatie 7
Badge +3

Dat vroeg ik me dus ook af.

Maar hoe-dan-ook, NS laat zich weer van zijn beste kant zien.

Reputatie 7
Badge +1

Ik had zelf ook al een topic geopend ongeveer op hetzelfde moment als mrfreeze. 

 

Wat mij vooral in negatieve zin opvalt dat NS totaal niets geleerd heeft van de drama's van 3 april en 31 juli. Vooral het drama op 31 juli vertoont sterke gelijkenis met dit voorval. ICT storing bij Prorail. Personeel dat vertrekt en de reizigers aan hun lot overlaat.

 

De reizigers zijn ook nu weer niet op hun rechten gewezen. NS heeft dus de facto helemaal niets voor de reizigers gedaan. De commentaren op nu.nl zijn ook niet mals voor de NS.   

Krijgt die reiziger dan nu die zelfgeregelde taxi's wel vergoed?

Ik begrijp dat het leeuwendeel van de reizigers in de trein gewacht heeft. Oorspronkelijk zou de trein om 3.00 uur weer gaan rijden maar uiteindelijk duurde de storing tot 5.30 uur.

Reputatie 7
Badge +3

Krijgt die reiziger dan nu die zelfgeregelde taxi's wel vergoed?

Ik begrijp dat het leeuwendeel van de reizigers in de trein gewacht heeft. Oorspronkelijk zou de trein om 3.00 uur weer gaan rijden maar uiteindelijk duurde de storing tot 5.30 uur.

Mijn ervaring is in geval dat NS aangeeft dat treinen weer gaan rijden of dat er vervangend vervoer geregeld zal worden er geen taxi/hotel geregeld wordt en als je iets zelf regelt dit niet in de regel niet vergoed wordt. Wat mij de laatste tijd opvalt is dat mensen heel makkelijk er vanuit gaan dat iets wat ze zelf geregeld hebben zonder enig contact met NS medewerkers vergoed wordt. 

Over wat jouw rechten/plichten zijn bij stranden mag wel eens betere communicatie komen.

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij de laatste tijd opvalt is dat mensen heel makkelijk er vanuit gaan dat iets wat ze zelf geregeld hebben zonder enig contact met NS medewerkers vergoed wordt. 

Over wat jouw rechten/plichten zijn bij stranden mag wel eens betere communicatie komen.

Dat is natuurlijk niet zoals het hoort, maar mensen hebben de laatste tijd ook vaker de ervaring dat NS niets of veel te weinig regelt, geen personeel op de stations is, er geen of veel te weinig bussen zijn vanwege een personeelstekort, een drukke klantenservice waar je geen contact mee krijgt of die aangeeft zelf een taxi te regelen en die achteraf te declareren.

Communicatie over hoe te handelen bij stranden kan zeker beter, daar zijn we het hier met zijn allen over eens, al vaker aan de orde geweest, maar met alleen communicatie ben je er niet. 

Reputatie 7
Badge +1

Als ik onderstaande op Twitter juist interpreteer dan heeft het personeel daadwerkelijk geen weet van de thuisbrengplicht van de NS. 

 

  

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees het meer als dat ze wel weten van de thuisbrengplicht maar niet dat als die taxi's om wat voor reden dan ook niet geregeld kunnen worden dat NS dan aangeeft dat reizigers zelf een taxi kunnen nemen en de kosten daarvan kunnen declareren. 

Reputatie 7
Badge +1

Er staat dus nu dit in het artikel. Maar NS heeft dus niet actief gecommunuiceerd.

 

Een woordvoerder van de NS laat aan NU.nl weten dat er de hele nacht genoeg medewerkers op het station aanwezig waren. "Die gaven reizigers die daar actief naar vroegen informatie dat zij eventuele extra kosten zouden kunnen declareren", aldus de woordvoerder. Ook deelden die NS-medewerkers flessen water uit aan de gestrande reizigers.

Reageer