beantwoord

Glazen panelen op het spoor bij station Weert

  • 27 June 2023
  • 3 reacties
  • 160 Bekeken

Reputatie 3

Dit is niet een heel belangrijke vraag, maar ik ben gewoon benieuwd. Ik ga erg vaak met de trein van Eindhoven naar Heerlen en kom dan langs station Weert. Als ik aan de rechterkant van de trein zit en ik uit het raam kijk, zie ik op een van de (ongebruikte sporen) een heel hoop spullen op het spoort liggen. Voor het ding waar de trein niet verder dan kan rijden liggen een heleboel glazen panelen, deze zijn omringd met wit metaal en hebben witte strepen erop geverfd. Het lijkt een beetje op glazen panelen die ik in Eindhoven wel eens bij nieuwere bussttations zie.

Wat is de reden dat deze hier liggen? Ik had oorspronkelijk de theorie dat het is om het spoor richting hamont-achel te blokkeren, want ik herinner me nog ergens gelezen te hebben dat Nederland niet wilt dat dat spoor weer opnieuw in gebruik genomen wordt (dat zou ook de reden zijn om dat heel kleine stukje spoor niet te elektrificeren), terwijl Belgie juist heel graag wilt dat het spoor weer in gebruik genomen (ze zijn zelfs bereid om de dienst zelf te rijden) wordt en aan de Belgische kant van de grens het spoor al volledig geëlektrificeerd is.

Maar toen ik de vorige keer goed keek, leek het erop dat het spoor vanuit Hamont-Achel net wat verder lag en nog niet geblokkeerd was. Als het gewoon voor opslag is kan ik het me ook lastig voorstellen; het lijkt me niet bepaald de handigste plek om spullen neer te leggen of weer op te halen. Het valt me wel op dat de panelen niet vies zijn, dus waarschijnlijk is het in die zin niet zo heel om het zo buiten neer te leggen (ik neem aan dat ze bedoeld zijn voor gebruik op het station, dus dan zou het wel logisch zijn dat ze bestendig zijn tegen slecht weer). Sorry voor de lange tekst.

icon

Beste antwoord door Bemined 27 June 2023, 18:30

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hey snailgirl
Ik durf niet te zeggen waarom het daar ligt en waarvoor het is. Mocht het wel wel als opslag liggen, zou het ook iets voor het station moeten zijn lijkt mij. Je kunt deze vraag het beste even stellen bij ProRail. Zij kunnen je vast en zeker van een antwoord voorzien!

Ik denk dat het de tweedehands geluidsschermen zijn die hier tijdelijk opgeslagen zijn: https://www.prorail.nl/nieuws/geluidsschermen-krijgen-tweede-leven-voor-mjpg

Reputatie 3

Ik denk dat het de tweedehands geluidsschermen zijn die hier tijdelijk opgeslagen zijn: https://www.prorail.nl/nieuws/geluidsschermen-krijgen-tweede-leven-voor-mjpg

Dankjewel, dan vind ik het toch iets logischer!

Reageer