gratis toilet bij storing en vertraging

  • 6 June 2023
  • 6 reacties
  • 206 Bekeken

Bij storingen en grote vertragingen biedt de NS soms wel koffie en thee aan. Gratis toiletbezoek hoort daar zeker bij! Het is te gek voor woorden dat je dat zelf moet gaan betalen.


6 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Op zich natuurlijk volkomen logisch dat het toilet dan gratis wordt op zo'n moment. NS is dan natuurlijk wel met andere dingen bezig. Toiletten in trein en op het station, probeer ik zoveel mogelijk te mijden. Staan niet bekend om de frisheid. 

Reputatie 7
Badge +3

Er zou natuurlijk een draaiboek moeten zijn voor grote verstoringen waarin dit soort zaken worden meegenomen. Het vrijgeven van de toiletten is nog wel het minste dat geregeld kan worden.

Mijn indruk is dat we in Nederland tot bijna niets meer in staat zijn wanneer er een grote verstoring is op het spoor.

Dat was in het verleden wel anders. Zoals het regelen van van alles en nog wat toen er vanwege de grote storm op 25 januari 1990 duizenden mensen gestrand waren in Utrecht en werden opgevangen in de Jaarbeurs. Zie: https://www.ad.nl/utrecht/storm-corrie-in-1990-was-het-pas-erg-duizenden-gestrande-reizigers-overnachtten-in-de-jaarbeurs~a5418dd3/

ProRail zal natuurlijk in eerste instantie moeten zorgen dat de ICT in orde komt. Maar ProRail zal ook moeten werken aan calamiteitenscenario's om reizigers fatsoenlijk op te vangen in het geval van een grote verstoring.

Reputatie 7
Badge +3

Toiletten op stations worden door een externe partij beheerd.

Reputatie 7
Badge +3

Dan maakt NS maar afspraken met die externe partijen. Dat kan allemaal in een noodscenario worden opgenomen. Net als NS in staat is om gratis koffie en thee te verstrekken lijkt het me geen raketwetenschap om toiletten gratis ter beschikking te stellen.

Dan maakt NS maar afspraken met die externe partijen. Dat kan allemaal in een noodscenario worden opgenomen. Net als NS in staat is om gratis koffie en thee te verstrekken lijkt het me geen raketwetenschap om toiletten gratis ter beschikking te stellen.

Het is natuurlijk niet mogelijk om een extern bedrijf te verplichten om maar iets te doen wat de NS wil bij grote verstoringen. Dan zal het externe bedrijf ook vragen om een vergoeding en de vraag is dan of de NS dat dan weer wil betalen.

Maar we maken hier een probleem voor het betalen van iets van 50 cent ??

Reputatie 7
Badge +3

Dat kun je inderdaad allemaal op voorhand regelen als je het maar vastlegt in scenario's. En dan betaalt NS maar een vergoeding aan exploitanten. Als NS gratis koffie kan regelen dan kan NS ook gratis toiletbezoek regelen tijdens een grote verstoring.

Het is eigenlijk te gek voor woorden dat NS en ProRail dit niet zelf kunnen bedenken. Het tekent hoe volkomen losgezongen men is van de reiservaringen van de betalende reizigers.

Reageer