beantwoord

Hoe kan ik het beste gebruik maken van p+r

  • 2 September 2023
  • 12 reacties
  • 218 Bekeken

Hallo,

Ik heb een ov card

Handig voor die paar keer per jaar dat ik mijn auto parkeer op de Kralingse Zoom en met de metro richting Rotterdam Centraal ga of zoals deze week het geval was naar Antwerpen en ik wilde parkeren op een p+r in Gouda voor de korting. 

Korte reisjes. Waar ik van baal is telkens die ov card opgewaardeerd wordt. Terwijl er voor de reis in principe genoeg opstaat ivm instaptarief. 

Ik weet het kan ook met je bankpas, maar voor het parkeren heb ik die ov card nodig. 

Voor Antwerpen had ik een boeking gemaakt vanaf Rotterdam CS. En om in Rotterdam te komen mijn ov card gebruikt ivm parkeren p+r garage Gouda. 

Aangekomen in Rotterdam kon ik netjes uitchecken. Op de terugweg kon ik geen paal vinden op mijn perron dus trein 1 terug naar Gouda miste ik. Op naar ander perron voor een andere trein. Weer geen paal. Dus uiteindelijk uit- en ingecheckt bij de ingang van het station. 

Op de trein gestapt en in Gouda uitgecheckt. Parkeergarage in en afgerekend met de ov card. 

De dag erna keek ik eens naar mijn saldo. Online bleek dat mijn card voor €40 was opgewaardeerd. 

Retourtje Rotterdam €11,80. En mijn saldo was €14,70. Best duur reisje Rotterdam. 

Tijdens het uitchecken om in te kunnen checken was dus ook €20 afgeschreven. 

Deze online weer laten corrigeren. Online gezocht waar ik dit weer kon ophalen. Naar een apparaat gegaan en opgehaald. Nu wilde ik dat saldo uitlaten betalen. Dus opwaardering stilgezet en ja hoor ik mag weer eerst naar een apparaat. 

Wat een gedoe. Waarom niet alles gewoon online kunnen regelen?

De bedoeling is dus mijn ov op nul te krijgen. Zo klaar mee. Duur reizen zo. 

En nu maar reizen met bankpas of treinkaartje in de app en betalen voor wat ik werkelijk reis. 

Alleen zit ik nu met het parkeren op p+r en Kralingse Zoom. Hoe krijg ik toch die korting?

 

Wat is de oplossing hiervoor??

 

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 2 September 2023, 14:27

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Carlaxx,

Wat is de oplossing hiervoor??

NS Flex. Daarmee reis je op rekening, heb je geen saldo meer nodig en kun je alles online regelen. 

Hoi Carlaxx,

Wat is de oplossing hiervoor??

NS Flex. Daarmee reis je op rekening, heb je geen saldo meer nodig en kun je alles online regelen. 

Dank voor je reactie. 

Flex lijkt inderdaad de oplossing voor mij. 

Helaas wel weer €10. 

Sorry ik wordt een beetje chagrijnig van het OV systeem, vandaar ook mijn lange verhaal hierboven. 

Nu eerst naar een apparaat en daarna geld terugvragen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Als je Dal Voordeel bestelt voor € 2,50 (actieprijs) hoef je die € 10 niet te betalen. Na een maand kun je switchen naar Flex Basis. Scheelt toch weer € 7,50 én je hebt een maand 40% korting in de daluren 🙂

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Ik snap het niet goed…

Aangekomen in Rotterdam kon ik netjes uitchecken.

Waar heb je dat gedaan, en met welk ticket? Bij een internationaal ticket is uitchecken helemaal niet nodig maar je kunt er natuurlijk wel mee door de poortjes naar buiten. Vervolgens kun je met je ov-chipkaart weer naar binnen, en krijg je in Gouda de P+R korting omdat je een aantoonbare treinreis hebt.

Op de terugweg kon ik geen paal vinden op mijn perron dus trein 1 terug naar Gouda miste ik. Op naar ander perron voor een andere trein. Weer geen paal.

Die paaltjes staan op de perrons waar internationale treinen komen, met een witte kubus erboven met het symbool van een kaartje en de tekst “overstapen”. Daar had je na aankomst gewoon kunnen inchecken en daarna een trein naar Gouda nemen (vanaf een ander perron).

In Rotterdam wijkt de afbeelding af, daar staan die twee paaltjes niet op.

Dus uiteindelijk uit- en ingecheckt bij de ingang van het station. 

Als je met je internationale ticket naar buiten gegaan was is dat prima, maar met een ov-chipkaart wordt dat een uitcheck zonder incheck en dat kost 20 euro, omdat het poortje niet kan weten dat je uit Antwerpen kwam.

Voor een paar keer per jaar is Flex Basis wel handig, en als je nu Flex Dal Voordeel neemt kost dat tijdelijk € 2,50 (geen 10 euro administratiekosten) en dan krijg je een persoonlijke ov-chipkaart er gratis bij. Het abonnement kan je na een maand weer terugzetten naar Basis en dan zijn er geen kosten meer.

Als je later weer naar Antwerpen gaat kun je het weer aanzetten voor de trein van/naar Gouda, maar let op dat je het dan weer een maand moet nemen, en dat kost € 5,60 voor Dal Voordeel of € 2,20 voor Weekend Voordeel

Dal Voordeel bespaart je € 4,72 op een retourtje (2 enkele reizen) Gouda - Rotterdam dus dat heeft geen zin, maar als je in het weekend heen en weer gaat levert het je dus € 2,52 korting op. Op de metro krijg je geen korting, maar heb je met Flex ook geen saldo (of automatisch opladen) nodig.

Badge +3

Voor een treinreis is minimaal 16 euro saldo nodig, dus met € 14,70 saldo aan het begin kan je niet reizen met de trein. Dus werd er € 20,00 automatisch opgeladen. Je saldo is dan dus € 34,70.

De rit Gouda - Rotterdam kost € 5,90 en je houdt dus € 28,80 over na uitchecken in Rotterdam.

Het naar buiten gaan zoner incheck kostte (zoals beschreven) € 20,00 en dan hou je € 8,80 over.

Daarmee kan je niet inchecken, dus werd er opnieuw € 20,00 opgeladen, saldo € 28,80 en na de rit naar Gouda hou je dan € 22,90 over.

Met Flex heb je dat gedoe allemaal niet, en automatisch opladen met € 10,00 kan ook nog, dan had het geen € 40 aan opladen ‘gekost’.

Badge +3

Als je al NS Flex Basis besteld hebt, maak gebruik van je herroepingsrecht, wellicht kan de Klantenservice de bestelling ook omzetten naar Dal Voordeel zonder die administratiekosten.

Zo te lezen had je al een persoonlijke kaart (“nu even naar een automaat”)? Haal het dan liefst niet op.

Als je Dal Voordeel bestelt voor € 2,50 (actieprijs) hoef je die € 10 niet te betalen. Na een maand kun je switchen naar Flex Basis. Scheelt toch weer € 7,50 én je hebt een maand 40% korting in de daluren 🙂

Dank voor deze tip 😊

Welkom bij de NS Community!

Ik snap het niet goed…

Aangekomen in Rotterdam kon ik netjes uitchecken.

Waar heb je dat gedaan, en met welk ticket? Bij een internationaal ticket is uitchecken helemaal niet nodig maar je kunt er natuurlijk wel mee door de poortjes naar buiten. Vervolgens kun je met je ov-chipkaart weer naar binnen, en krijg je in Gouda de P+R korting omdat je een aantoonbare treinreis hebt.

Op de terugweg kon ik geen paal vinden op mijn perron dus trein 1 terug naar Gouda miste ik. Op naar ander perron voor een andere trein. Weer geen paal.

Die paaltjes staan op de perrons waar internationale treinen komen, met een witte kubus erboven met het symbool van een kaartje en de tekst “overstapen”. Daar had je na aankomst gewoon kunnen inchecken en daarna een trein naar Gouda nemen (vanaf een ander perron).

In Rotterdam wijkt de afbeelding af, daar staan die twee paaltjes niet op.

Dus uiteindelijk uit- en ingecheckt bij de ingang van het station. 

Als je met je internationale ticket naar buiten gegaan was is dat prima, maar met een ov-chipkaart wordt dat een uitcheck zonder incheck en dat kost 20 euro, omdat het poortje niet kan weten dat je uit Antwerpen kwam.

Voor een paar keer per jaar is Flex Basis wel handig, en als je nu Flex Dal Voordeel neemt kost dat tijdelijk € 2,50 (geen 10 euro administratiekosten) en dan krijg je een persoonlijke ov-chipkaart er gratis bij. Het abonnement kan je na een maand weer terugzetten naar Basis en dan zijn er geen kosten meer.

Als je later weer naar Antwerpen gaat kun je het weer aanzetten voor de trein van/naar Gouda, maar let op dat je het dan weer een maand moet nemen, en dat kost € 5,60 voor Dal Voordeel of € 2,20 voor Weekend Voordeel

Dal Voordeel bespaart je € 4,72 op een retourtje (2 enkele reizen) Gouda - Rotterdam dus dat heeft geen zin, maar als je in het weekend heen en weer gaat levert het je dus € 2,52 korting op. Op de metro krijg je geen korting, maar heb je met Flex ook geen saldo (of automatisch opladen) nodig.

 

Voor traject Gouda-Rotterdam-Gouda had ik mijn persoonlijke OV card gebruikt ivm parkeren. 

Toen ik in Rotterdam uitstapte zag ik direct de paal on uit te checken ivm ticket Rotterdam - Antwerpen -Rotterdam. 

Bij terugkomst kon ik bij aankomst geen paal ontdekken. Ik verwachtte hem bij het uitstappen van de internationale trein. Enige paal die ik tegenkwam was voor toeslag. 

Had toen de verwachting, wellicht dom, op het andere perron bij vertrek trein richting Gouda. 

Zelfs ook gekeken in de hal. Daar vond ik alleen een paal voor opwaarderen meen ik. In iedergeval geen incheck. 

Ik wilde toch graag met de andere trein mee. Het was 22 uur.  Dus uitgecheckt en weer ingecheckt. 

Per saldo dus 2 keer uitgecheckt. 

S morgens was ik met saldo vertrokken, maar te weinig voor het minimum van 20 euro. Dus is hij 2 keer opgewaardeerd met €10. 

Ik eindigde met €14,72. Ik vermoedde dat dit klopte want ik wist mijn begin saldo niet. Immers als ik bijv startte met een saldo van €6-7. +20-12 Tot ik op de bank zag dat er 4x €10 zou worden afgeschreven. 

Toen ingelogd op de ov card en zag ik die extra €20. Die is inmiddels teruggedraaid en einde van de middag heb ik bij het apparaat mijn beëindiging opwaardering opgehaald. 

Mijn saldo is dus €34,72. Deze laat ik uitbetalen en niet verrekenen met mijn reizen via flex. Ben ik 2 jaar verder. 

Ik ga morgen flex aanvragen met de tip voor €2,50 en na een maand omzetten naar basis. 

Ik reis te weinig voor een abonnement. Het meeste doe ik met de auto. 

 

Dank voor de reacties en sorry voor mijn chagrijn 😳😉

 

Badge +3

Voor traject Gouda-Rotterdam-Gouda had ik mijn persoonlijke OV card gebruikt ivm parkeren. 

Toen ik in Rotterdam uitstapte zag ik direct de paal on uit te checken ivm ticket Rotterdam - Antwerpen -Rotterdam.

Bij terugkomst kon ik bij aankomst geen paal ontdekken. Ik verwachtte hem bij het uitstappen van de internationale trein. Enige paal die ik tegenkwam was voor toeslag. 

Ah, ik vergiste me over ‘bij aankomst’ en dacht dat het om de terugreis ging, maar dat was dus de heenreis (vanuit Gouda uitgecheckt op het perron).

Maar toch vreemd, want die paal zou er absoluut moeten zijn op perrons waar internationale treinen vertreken/aankomen, op dezelfde hoogte van het perron als de paal die je vanuit Gouda gebruikt hebt. Welicht kwam de trein aan op een afwijkend perron (normaal is spoor 12/13 meen ik).

Nou ja, die 20 euro is inmiddels vegoed maar het had dus simpeler gekund. Als je geen paal kon vinden en met je internationale ticket naar buiten gegaan was, zou het ook goed zijn.

Oh, en dat saldo uit laten betalen hoeft niet, want dat gebeurt automatisch zodra je NS Flex activeert bij een automaat (en krijg je na een maand terug via je Flex factuur). Gemak dient de mens 😅

@Robert B 

Moet ik nu straks weer naar de automaat om flex te activeren? 🤪

 

 

Badge +3

@Robert B

Moet ik nu straks weer naar de automaat om flex te activeren? 🤪

Eenmalig ja, maar daar krijg je een jaar de tijd voor en kan ook gewoon bij een supermarkt.

https://www.ov-chipkaart.nl/servicepuntenzoeker

Je kunt er ook voor kiezen om Flex Dal Voordeel te bestellen i.c.m. een gratis nieuwe kaart (levertijd een week), dan moet je alleen even een foto uploaden.

Die kaart is dan weer 5 jaar geldig (voor zover het ovchipkaart systeem dan nog bestaat) en de huidige kaart is dan reserve.

Maar daar blijft dan wel het saldo op staan, dus beter is om het op je huidige kaart te bestellen want anders moet je alsnog naar een balie op het station voor je saldo terug.

Ik heb flex aangevraagd voor de aanbieding 🥳

Morgen maar weer eens langs de automaat. 

Dank voor de hulp @Robert B 

Reageer