Hoe krijg ik het poortje open?


Reputatie 3

Station Amersfoort. Aan de binnenkant van de poortjes stond iemand met een buitenlands uiterlijk nogal wanhopig te doen. Ik dacht dat hij een zwartrijder was die misschien achter iemand anders door de poortjes wilde lopen.

Hij had een chipkaart. Hij drukte de kaart tegen het poortje. Het poortje ging niet open, in plaats daarvan verscheen de tekst dat hij moest uitchippen bij Connexxion. Natuurlijk stond het er in een taal die de arme man niet kon lezen. Hij wist niet wat er mis was.

Ik bracht de buitenlander naar het juiste poortje en het probleem was opgelost. Ik denk dat ik hem een hoop geld heb bespaard.

Ik heb het zelf ook eens verkeerd gedaan, maar toen waren de poortjes niet zo behulpzaam. Het was op Amsterdam Amstel. Ik had gereisd met NS en liep naar buiten door het poortje van de métro. Dat heeft me geld gekost: NS dacht dat ik vergeten was uit te chippen. De métro vond het misschien raar dat ik uitchipte zonder ingechipt te zijn, maar liet me gewoon betalen voor de reis die ik niet gemaakt had. Lekker puh.

Conclusie: de poortjes van Amersfoort zijn behulpzamer dan de poortjes van Amsterdam Amstel - maar misschien is dat intussen veranderd.

 


18 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Nee dat is zo en klopt. Heb zelf idem dito te Amf dat meegemaakt en vond het wel knap. Maar het schijnt toch iets van enkel de Conx te zijn voor zover ik weet.

Reputatie 7
Badge +3

Het is precies de goede tekst die verschijnt wanneer je probeert uit te checken bij het poortje van een andere vervoerder dan waarbij je bent ingecheckt.

Het heeft een aantal jaren geleden klachten geregend over Amsterdam Amstel en Duivendrecht van mensen die bij de verkeerde vervoerder hadden uitgecheckt en twee correcties moesten laten doorvoeren: een verkeerde uitcheck van NS of GVB en een gemiste incheck bij GVB of NS. Of omgekeerd.

Een van de maatregelen die toen genomen is was het invoeren van de foutmelding op het display van het poortje en het niet opengaan van het poortje. Dit om mensen te beschermen tegen foutief uitchecken. Het is wel zuur dat het dan misgaat omdat iemand geen Nederlands kan lezen. Misschien moet een dergelijke mededeling in het Nederlands en het Engels.

Misschien kan iemand het oude topic over verkeerd uitchecken op Amsterdam Amstel en Duivendrecht uit het archief halen. Daarin wordt uitgelegd welke maatregelen uiteindelijk zijn genomen om het probleem van uitchecken bij de verkeerde vervoerder aan te pakken.

Reputatie 7
Badge +2

Nee dat is zo en klopt. Heb zelf idem dito te Amf dat meegemaakt en vond het wel knap. Maar het schijnt toch iets van enkel de Conx te zijn voor zover ik weet.

Dat is het zoveelste onjuiste antwoord wat je geeft. Nee, dit is niet iets van Connexxion alleen maar landelijk zoals iMark correct aangeeft. De toen nog Arriva (tegenwoordig Qbuzz)-poortjes in Dordrecht verwijzen je ook naar de juiste vervoerder.

Overigens bij het GVB juist niet volgens mij. Daar heb ik zelf nog wel een keer de vergissing gemaakt op station Duivendrecht. Het overkomt ervaren reiziger dus ook gewoon wel eens...

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft indertijd overleg gevoerd met GVB over dit onderwerp. Het zou geregeld worden. Het staat allemaal zwart op wit (bijdragen van oud-moderator @Klaas-Jan NS) in een topic dat helaas in het archief zit.

Het zou fijn zijn wanneer iemand dat topic uit het archief kan vissen. Door te veel topics te archiveren kunnen we de geschiedenis niet terughalen.

Reputatie 6

ik herken deze melding van bij Arriva, maar niet bij NS. zijn ze in uttecht inmiddels ook half wakker geworden en hebben ze het toch ook maar geïmplementeerd?

 

werkt dit trouwens ook met Flex? als in, staat er een ihcheck op de kaart, of werkt het daar niet mee omdat alles achteraf gebeurt? 

Reputatie 3

Kan het niet zo worden uitgevoerd dat je AUTOMATISCH bij de juiste vervoerder uitcheckt, ongeacht welk poortje je pakt? Dat je alleen bij INCHECKEN de juiste vervoerder moet kiezen?

Reputatie 6

Nee, dat zou wel heel klantvriendelijk zijn ;) 

Reputatie 7
Badge +3

@wim.vogel.52 Het is een interessant idee wanneer bij het uitchecken automatisch wordt uitgecheckt bij de vervoerder waarbij was ingecheckt. Technisch zou dat wel moeten kunnen. Dat zou betekenen dat we verlost zijn van verschillende poortjes bij het uitchecken. Een beetje te vergelijken met de bankneutrale Geldmaat. Die springt over naar de interface van jouw bank wanneer die je pas heeft gelezen.

Helaas voorkom je dan nog steeds niet dat mensen inchecken bij de verkeerde vervoerder. Dat kan weer tot allerlei andere problemen leiden. Want wat gebeurt er als je bijvoorbeeld foutief incheckt bij Connexxion in Amersfoort en naar Utrecht reist met NS? Wat gebeurt er bij het uitchecken in Utrecht? Er is immers geen incheck bij NS?

 

Reputatie 3

Omdat CXX niet rijdt in Utrecht, zijn er twee opties: 1. de situatie houden zoals nu, dus laat de klant zelf de gemiste incheck en uitcheck laten omzetten. 2. Softwarematig de incheck omzetten naar NS bij het uitchecken. Dit zou kunnen als het qua tijdschema en reistijd kan kloppen, met een marge van bijvoorbeeld 1 uur reistijd.

Reputatie 6

er zijn al zoveel pleisters geplakt dat het onderliggende systeem nauwelijks nog te zien is. single check in is wat nodig is. Maar daar heeft niemand zin in. 

Reputatie 7
Badge +3

De enkelvoudige incheck had indertijd een toekomstbestendige ontwerpeis moeten zijn. Maar dat is een station dat zo'n 20 jaar geleden gepasseerd is.

Reputatie 6

dat is helaas wel een indicatie van hoe innovatief de sector is. Als iets eenmaal niet functioneert, zal het decennia disfunctioneel blijven. 

Reputatie 7
Badge +3

Al deze tariefmatige ongein is nu juist ontstaan door de drang om te veranderen en te verzelfstandigen. Hierdoor zitten we nu opgescheept met een lappendeken aan vervoerders die geen reisgegevens mogen/willen/kunnen uitwisselen. Kies maar welk excuus er wordt gebruikt om geen oplossing te vinden voor een probleem dat door de sector zelf gecreëerd is.

Reputatie 6

op zich wel deels met je eens. maar de ontwikkeling van de OV-chipkaart staat wel los van de versnippering op het spoor.

overigens in "mijn" niche zijn het vooral de NS-op-NS aansluitingen die kapot zijn, typisch genoeg. daardoor lijkt het erop dat versnippering vooral intern bij NS zit. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik niet in de bekangrijkste doelgroep van de NS zit (de randstedeling). 

Badge +3

De enkelvoudige incheck had indertijd een toekomstbestendige ontwerpeis moeten zijn. Maar dat is een station dat zo'n 20 jaar geleden gepasseerd is.

Op Amersfoort is daar wel een proef mee geweest, maar das was blijkbaar geen succes en zijn de (Connexxion) paaltjes weer terug geplaatst.

Overigens is het lastig, want van Amersfoort naar Arnhem is euro’s goedkoper door met Connexxion naar Ede-Wageningen te reizen, in plaats van via Utrecht.

Schatten met welke vervoerder(s) je gereisd hebt is daarbij lastig, want de overstap op Ede-Wageningen is zeer krap (staat zelfs niet in de planner) en als je die mist kom je een kwartier later in Arnhem aan met precies dezelfde trein als de route via Utrecht.

Reputatie 7
Badge +2

Op Amersfoort is daar wel een proef mee geweest, maar das was blijkbaar geen succes en zijn de (Connexxion) paaltjes weer terug geplaatst.

De Connexxion-paaltjes in Amersfoort zijn nooit weg geweest, ook niet tijdens die proef.

Schatten met welke vervoerder(s) je gereisd hebt is daarbij lastig, want de overstap op Ede-Wageningen is zeer krap (staat zelfs niet in de planner) en als je die mist kom je een kwartier later in Arnhem aan met precies dezelfde trein als de route via Utrecht.

Die reisoptie blijkt inderdaad helemaal uit de planner weg te zijn nu de Connexxion-trein 1 minuut eerder vertrekt in Amersfoort dan de reismogelijkheid via Utrecht, vroeger verscheen hij juist omdat je 1 minuut later kon vertrekken terwijl de overstap op Ede-Wageningen identiek was.

Of nouja, die was toen gegarandeerd een kwartier, want bij 2 minuten later uit Amersfoort had je in Ede maar 1 minuut over. Tegenwoordig heb je 3 minuten de tijd en dat is in de praktijk meestal wel te halen.

Reputatie 3

@wim.vogel.52 Het is een interessant idee wanneer bij het uitchecken automatisch wordt uitgecheckt bij de vervoerder waarbij was ingecheckt. Technisch zou dat wel moeten kunnen. Dat zou betekenen dat we verlost zijn van verschillende poortjes bij het uitchecken. Een beetje te vergelijken met de bankneutrale Geldmaat. Die springt over naar de interface van jouw bank wanneer die je pas heeft gelezen.

Helaas voorkom je dan nog steeds niet dat mensen inchecken bij de verkeerde vervoerder. Dat kan weer tot allerlei andere problemen leiden. Want wat gebeurt er als je bijvoorbeeld foutief incheckt bij Connexxion in Amersfoort en naar Utrecht reist met NS? Wat gebeurt er bij het uitchecken in Utrecht? Er is immers geen incheck bij NS?

 

Dan zit je opgesloten, denk ik. NS zegt dat je eruit moet door het Connexion-poortje, maar zo’n poortje hebben ze niet in Utrecht.

Badge +3

Dan zit je opgesloten, denk ik. NS zegt dat je eruit moet door het Connexion-poortje, maar zo’n poortje hebben ze niet in Utrecht.

Nee, natuurlijk niet. Alleen op (sommige) stations waar meerdere vervoerders rijden krijg je die melding.

Reageer