Skip to main content

Goedemiddag. Voor mijn overstap op OV heb ik een state-of-the-art electrische fiets aangeschaft omdat de bus te duur + onbetrouwbaar is. Ik zou hem graag in Heerlen parkeren in de bewaakte fietsenstalling.

Ik kan hier helaas geen medewerker vinden. Na rondkijken op internet blijkt dat electrische fietsen ook regelmatig uit bewaakte NS-fietsenstallingen worden gejat.

Weet iemand hoe verstandig het is om hier wel een dure fiets te zetten ondanks de bewaking? Ik lees dat NS maximaal €1250 vergoed maar dit is niet het volledige bedrag.

Side note: het OV-servicepunt in Heerlen is ook al een halfjaar lang of zo onbemand, is deze opgeheven?

Persoonlijk zou ik een dure (electrische) fiets niet stallen in een stationsstalling, ook niet in zogenaamde bewaakte stallingen. Ik heb hier veel te vaak meldingen gezien van diefstal. 


Dure fietsen zijn verre van veilig in ‘bewaakte’ stallingen met alleen cameratoezicht. Je zou hem met een ART-3 slot kunnen vastzetten aan een rek en de accu en andere accessoires eraf halen.

En Heerlen heeft inderdaad geen servicebalie meer https://www.ns.nl/reisinformatie/voorzieningen/ov-service-en-tickets-winkels.html


Dank voor de antwoorden. Ik denk dat ik het dan toch beter niet doe. Niet zonder eerst een GPS tracker in laten bouwen i.i.g., vorige fiets had ook een dubbel slot maar die trof ik doorgeboren aan.

 

Nu ik toch feedback aan NS kan meegeven zou ik persoonlijk een ander bijvoeglijk naamwoord gebruiken (of gewoon niet), 'bewaakt' geeft toch de eerste indruk dat er menselijke beveilig plaatstvindt...


Niet doen. Kans op diefstal is groot en ook het stelen van alleen de accu en het daarbij zo'n beetje slopen van de fiets is heel populair. De fietsenstalling bij station Heerlen zit volgens mij op een behoorlijke afstand van het station (ik heb er zo'n 2 jaar geleden naar lopen zoeken), dus deze stalling leent zich helemaal voor diefstal. De camerabewaking is volstrekt onvoldoende want volgens mij is er tot op heden nog nooit iets gedaan met de camerabeelden na diefstal.

Ik heb veel topics over diefstallen uit fietsenstallingen hier gelezen en nog nooit gelezen dat er iets met die beelden is gedaan. Als iemand dat wel heeft gelezen houd ik mij aanbevolen. 


Reageer