beantwoord

Hoe zou ik een stationspiano kunnen doneren

  • 10 August 2023
  • 5 reacties
  • 199 Bekeken

Toen ik (lang geleden) aan het conservatorium studeerde heb ik een goede, maar wel budgetvriendelijke piano gekocht. Die is altijd gebruikt, gestemd en onderhouden. De laatste jaren kan ik door een aandoening aan mijn handen helemaal niet meer spelen en dus staat die piano werkeloos. 
Nu geniet ik altijd heel erg van de stationspiano's. Nou ja, niet altijd van het niveau of de muzikaliteit van de uitvoering, maar altijd wel van het plezier waarmee gespeeld wordt en de verbindende kracht die er van zo'n piano uitgaat. Ongelofelijk! 
Ik zou mijn piano heel graag willen doneren aan de NS, maar ik kan nergens vinden hoe ik dat zou kunnen doen. 
Heeft iemand tips voor mij?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 11 August 2023, 10:12

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 3

Ik kan je niet helpen, maar wat een verschrikkelijk leuk idee.

Wat vervelend voor je dat je niet meer kan spelen trouwens

Goedemiddag RabbitSnail en welkom bij de NS Community!

Ik vind het ook een leuk initiatief, maar ik moet zeggen dat ik niet echt duidelijk kan vinden of dit überhaupt mogelijk is. Ik kan in ieder geval geen centraal punt vinden waar je zoiets kunt doneren.

Mij is aangegeven dat de meeste piano's geplaatst worden in samenwerking met dezelfde leverancier, maar ik kan ook vinden dat de piano in Gouda is geplaatst op initiatief van een aantal reizigers, in samenwerking met de stationsmanager (https://nieuws.ns.nl/een-echte-goudse-piano-op-station-gouda/).

Heb jij een bepaald station in gedachten waar jij de piano zou willen plaatsen? Wellicht kunnen we kijken of er via de stationsmanager daarvan iets te regelen is.

Beste Stijn,
Dank voor de reactie!
Ik kwam op het internet steeds de naam tegen van een woordvoerder van de NS, mevrouw Carola Belderbos, die zich blijkbaar intensief bezighoudt (of zich bezig heeft gehouden) met het verschijnsel Stationspiano, maar ik vind nergens contactgegevens van haar.
Ik heb zelf geen voorkeur voor een bepaald station. Instinctief zou ik zeggen: een station met een wat kale stationshal waar verder niet zoveel te beleven is. Den Haag Centraal en recentelijk Gouda zijn enorm veel gezelliger geworden door het plaatsen van zo'n ding. 
Hollands Spoor? Schiedam? Heemstede? 

Badge +3

Carola Belderbos (...) ik vind nergens contactgegevens van haar

Ze staat in deze lijst.

In hoeverre zij zich hier nog mee bezig houdt durf ik niet te zeggen, je bent echter altijd vrij om haar zelf te benaderen, contactinformatie van onze woordvoerders heeft Tochjo al gelinkt.

Ik heb zelf wel iemand anders benaderd en die heeft mij aangegeven dat het klopt wat ik gisteren aangaf. Het brede initiatief loopt via een vaste leverancier, die de ideale piano heeft en ook de onderhoud / reparatie daarvan op zich heeft genomen. Wanneer een piano geplaatst wordt los van deze leverancier, dan is het een lokaal initiatief en is de stationsmanager het aanspreekpunt.

Kort gezegd: een piano aanbieden in zijn algemeenheid waarbij wij dan gaan kijken waar die geplaatst wordt is niet mogelijk. Dit doen we via een vaste leverancier.

Waar wel mogelijkheden zijn is een lokaal initiatief waarbij je graag op ‘jouw’ station een piano geplaatst ziet worden. Dat kan besproken worden met de stationsmanager van die locatie. Mij lijkt het dan het meest praktisch om een station te kiezen bij jou in de buurt, i.v.m. het vervoer van de piano. Is dat het geval voor een van de gesuggereerde stations?

Reageer