Ik wil alles van je weten


Reputatie 3

Treinpersoneel is best vriendelijk hoor. Niks mis mee. Maar soms willen ze te veel weten.

Laatst wilde ik in Zwolle overstappen van “Blauw” naar “Geel”. Ik dacht dat ik in de tunnel wel chippalen zou vinden, maar die zag ik niet. Er waren wel poortjes, maar dat is een beetje onhandig als je overstapt. En er was iemand in uniform, die me waarschijnlijk wel kon helpen.

“Can I help you?” vroeg hij.

“Ja, ik zoek een blauwe en een gele chippaal.”

Nu verwachtte ik dat hij me zou wijzen waar de palen stonden, maar zo makkelijk ging dat niet.

“Mag ik je kaartje zien? Waar gaat de reis heen?”

Ik gehoorzaamde daaraan, hoewel ik er het nut niet van inzag.

“Ha, je bent ingechipt bij Blauwnet, zie ik. De trein naar je bestemming staat op spoor 4. Op het perron staan chippalen. Je moet uitchippen bij de blauwe paal en inchippen bij de gele paal.”

Mooi, dat wilde ik weten: de palen staan op het perron. De rest wist ik al.


15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Is een medewerker een keer behulpzaam is het ook niet goed.

Overigens moet je binnen de poortjes een geldig vervoerbewijs hebben, zo raar is het niet als er dan om gevraagd wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad nooit goed of het deugt niet. 

Heel goed dat de Hc controleerde bij welke vervoerder was ingecheckt. Daardoor kon het hij het juiste antwoord geven.

Reputatie 3

 

Heel goed dat de Hc controleerde bij welke vervoerder was ingecheckt. Daardoor kon het hij het juiste antwoord geven.

Nee hoor. Ik vroeg waar de chippalen stonden. Die vraag kon hij zonder meer beantwoorden.

 

Heel goed dat de Hc controleerde bij welke vervoerder was ingecheckt. Daardoor kon het hij het juiste antwoord geven.

Nee hoor. Ik vroeg waar de chippalen stonden. Die vraag kon hij zonder meer beantwoorden.

Op zich is hij gerechtigd je binnen de poortjes te controleren op het bezit van een geldig plaatsgewijs. 

En vragen staat vrij. Ik vraag ook vaak waar de reis naartoe gaat om er zeker van te zijn dat ik juist informeer. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Door te controleren kon de Hc zien waar @Feico was ingecheckt en zo het juiste antwoord geven.

Het is laag water en wordt er meer naar spijkers gezocht.

Reputatie 7
Badge +3

Het juiste antwoord op de vraag “Waar staan de paaltjes?” kon hij ook geven zonder die vraag te stellen. Maar om er nou zo moeilijk over te gaan doen … Ik denk dat het ook vaak genoeg gebeurt dat het antwoord op zo'n vraag alsnog niet voldoende is voor de steller, waardoor er allerlei vervolgvragen komen. En het eerst gegeven antwoord daardoor bijvoorbeeld niet juist of niet relevant blijkt. Dan kun je dat maar beter voor zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt zelf toch ook reageren dat je alleen wilt weten waar die paaltjes staan omdat je ben ingecheckt bij Blauwnet en daar wilt uitchecken waarna je wilt inchecken bij NS?

Je kunt zelf toch ook reageren dat je alleen wilt weten waar die paaltjes staan omdat je ben ingecheckt bij Blauwnet en daar wilt uitchecken waarna je wilt inchecken bij NS?

Dan zal zeker naar het vervoersbewijs worden gevraagd. Verder snap ik het probleem niet, controle is gewoon toegestaan.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt zelf toch ook reageren dat je alleen wilt weten waar die paaltjes staan omdat je ben ingecheckt bij Blauwnet en daar wilt uitchecken waarna je wilt inchecken bij NS?

Dan zal zeker naar het vervoersbewijs worden gevraagd. Verder snap ik het probleem niet, controle is gewoon toegestaan.

Mogelijk wordt er dan inderdaad naar het vervoerbewijs gevraagd. Maar die HC kan er nu ook alleen om gevraagd hebben omdat hij dacht dat Feico niet wist wat hij moest doen, misschien kwam hij op de HC nogal verward over en wilde de HC gewoon behulpvaardig zijn. En dan kun je zelf aangeven dat je heel goed weet wat je moet, bij wie uit en bij wie weer in te checken, maar dat je alleen even wil weten waar die paaltjes staan. Verder snap ik zelf het probleem ook niet echt, waarom het nodig is hierover te komen klagen, maar als Feico het zelf wel een probleem vond had hij dat moeten aangeven bij die HC. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Wordt er een keer gecontroleerd, wordt daar weer over geklaagd.

Reputatie 5

In dit geval kan ik me goed in Feico inleven: geef gewoon antwoord en ga me niet controleren. En in dit geval kan ik me ook heel goed in de persoon in uniform inleven, die er zeker van wil zijn dat het omchecken goed gaat. Het gaat daar in Zwolle namelijk nogal vaak niet goed. Ga er maar van uit dat hij héél behulpzaam was en niet wilde controleren op zwartrijden.

Reputatie 7
Badge +3

Verder is het natuurlijk nogal overdreven om een topic te starten met de titel ‘Ik wil alles van je weten’ wanneer er niets ergers is gebeurd dan het controleren van een OV-chipkaart. 

Als je nooit iets ergers meemaakt dan dit heb je een gezegend leven.

Badge +3

Tja, dit was dan een ‘in real life’ situatie maar die persoon op het station zal echt niet om je adres of geboortedatum (of legitimatie) gevraagd hebben, toch?

Bij een claim voor een e-ticket wil men dat ook bijna allemaal weten, terwijl het helemaal niet op een ticket zelf staat (of bij bestelling naar gevraagd is). Laat staan als je een kaartje uit een automaat hebt gekocht.

Zoals ik het lees was het gewoon een stukje behulpzaamheid (ook al wist je zelf al dat je bij Blauwnet moest uitchecken en daarna in bij NS, waarbij via de poortjes geen optie voor jou was).

Reputatie 7
Badge +3

En hij vroeg niet eens je pincode.  https://www.youtube.com/watch?v=apdS-uzXFA0  🤣

Reageer