Ik dacht dat het station al sinds 1945 geen regulier reizigersverkeer heeft. Zou wel mooi zijn een stoptrein Amersfoort-Apeldoorn die o.a. in Barneveld Noord en Stroe stopt. Maar dat zal logistiek en financieel niet aan de orde zijn.
Gezien de desastreuze financiële situatie bij NS mogen we al blij zijn als er de komende jaren geen grootschalige inkrimpingen komen.
Als het station er zou komen lijkt het me ook eerder dat dit in een regionale concessie wordt opgenomen met subsidie van de provincie dan dat de NS hier gaat rijden. Maar dan moet de provincie wel flink bijdragen in zowel de aanleg als exploitatie van het station. Kans is groot dat ook Apeldoorn er dan een extra perron bij moet krijgen en het wordt inderdaad puzzelen in de dienstregeling met 4 intercity's, 4 stoptreinen richting Barneveld, 2 goederentreinen en dan ook twee doorgaande stoptreinen per uur.
Als het station er zou komen lijkt het me ook eerder dat dit in een regionale concessie wordt opgenomen met subsidie van de provincie dan dat de NS hier gaat rijden.
De provincies kunnen niet aan het subsidiëren blijven. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden, zowel bij bus als trein.
Blijf het jammer vinden dat er destijds zoveel stations zijn opgeheven. Tal van voorbeelden te vinden. Zo vind ik dat in Gelderland ook van station Eefde (bij Zutphen). Er lopen twee spoorlijnen door/langs dit dorp, maar geen station.
Maar goed, Stroe. Hoe was de bediening van het traject Amersfoort - Apeldoorn toen station Stroe er nog was? En dat men graag ziet Barneveld-Noord een rechtstreekse trein naar Apeldoorn (en evt verder maar Deventer?) krijgt, is begrijpelijk. Zou ook een boost aan het ov daar kunnen geven. Een goed spoornetwerk met ook veel kleinere dorpen aangesloten maakt een fijn en compleet ov-systeem en bevordert het aantal treinreizigers. Vergroot mobiliteit en zorgt dat er meer mensen willen wonen. Regionaal vervoer groeit, intercityvervoer als totaal niet begreep ik. Maar die hoge kosten hé.
Ik dacht dat het station al sinds 1945 geen regulier reizigersverkeer heeft. Zou wel mooi zijn een stoptrein Amersfoort-Apeldoorn die o.a. in Barneveld Noord en Stroe stopt. Maar dat zal logistiek en financieel niet aan de orde zijn.
Dan zou Barneveld Noord ook een perron moeten krijgen op de lijn Amersfoort - Apeldoorn. Een station Stroe (~1700 inwoners) zal er niet komen vanuit de NS.
Hoe was de bediening van het traject Amersfoort - Apeldoorn toen station Stroe er nog was?
Voor het 80 jaar geleden gesloten werd stopten er een paar treinen per dag. Daarna is het nog tientallen jaren in gebruik geweest voor dienstplichtigen die in het weekend met verlof gingen.
Na de eeuwwisseling werd het nog gebruikt bij werkzaamheden zodat niet het gehele traject Amersfoort-Apeldoorn verbust hoefde te worden. Ik heb er ergens rond 2012 nog een keer van gebruik gemaakt.
Regionaal vervoer groeit, intercityvervoer als totaal niet begreep ik..
Klopt en dat is voor NS en ProRail die juist alle kaarten op intercityvervoer hadden gezet ook een probleem. Vooral mensen die ver van hun werk wonen zijn fanatieke thuiswerkers en dat zijn over het algemeen nou net intercityreizigers.
Is regionaal vervoer niet vooral een inhaalslag aan het maken omdat het lange tijd werd verwaarloosd en nu met provinciale subsidies weer opknapt? Dat het groeit betekent niet dat het nu wel winstgevend is, zonder de subsidies stort het vanzelf weer in.
Is regionaal vervoer niet vooral een inhaalslag aan het maken omdat het lange tijd werd verwaarloosd en nu met provinciale subsidies weer opknapt?
Niet alleen dat. Vergeleken met net voor corona is er inmiddels een groot verschil ontstaan tussen sprinters en Intercity's. Terwijl het sprintervervoer zich bijna volledig hersteld heeft, zie je dat de intercity's nog steeds (heel) ver achterblijven.
Als het niet rendabel is ligt dat overigens ook vooral aan NS dat weigert eenmansbediening in te voeren. Onwil is moeilijk te bestrijden als er geen concurrentie is.
Gezien de desastreuze financiële situatie bij NS mogen we al blij zijn als er de komende jaren geen grootschalige inkrimpingen komen.
Als de regering nou een beetje hun verantwoordelijkheid zou nemen door financieel garant te staan voor alle huidige treindiensten....al is het maar voor een paar honderd miljoen per kwartaal. Ze vertikken het gewoon. Gelukkig wordt dit wel langzaamaan beter, NS krijgt vanaf volgend jaar weer extra.
Als de regering nou een beetje hun verantwoordelijkheid zou nemen door financieel garant te staan voor alle huidige treindiensten....al is het maar voor een paar honderd miljoen per kwartaal. Ze vertikken het gewoon.
Wel ja, een paar honderd miljoen per kwartaal. NS heeft vlak voor de Kerst 2023 een nieuw contract afgesloten waarbij ze een monopolie kregen op het hoofdnet wat ze dan beloofden zonder subsidie te exploiteren. Dan kun je niet drie maanden later alsnog honderden miljoenen subsidie per kwartaal gaan eisen, dat is boerenbedrog.
Het grote probleem van subsidie zonder concurrentie (lees: zonder aanbesteding) is dat dan iedere drijfveer ontbreekt om efficiënt te werken en er ook geen enkele rem meer is op de (personeels)kosten. Daar trapt de politiek dus niet in.
Als het geen subsidie (vanuit de provincies) is dan noem het (nood)steun.
Zoals alle bedrijven konden krijgen tijdens de coronacrisis, en de 120 miljoen voor NS om de verhoging van ticket/abonnementsprijzen in 2024 te voorkomen…
Is verder off-topic, maar ik vind het tijd dat KLM/Air France eens in de buidel gaat tasten.
Als het geen subsidie (vanuit de provincies) is dan noem het (nood)steun.
Het is juist geen noodsteun want het probleem bij NS is niet tijdelijk maar structureel. NS vertikt het om zIjn bedrijfsvoering aan te passen aan de veranderde marktsituatie na corona en dan wordt die "noodsteun" een bodemloze put.
Zoals alle bedrijven konden krijgen tijdens de coronacrisis, en de 120 miljoen voor NS om de verhoging van ticket/abonnementsprijzen in 2024 te voorkomen…
Ook dat was een eenmalig noodverband maar geen structurele oplossing voor de inefficiëncy en het te hoge kostenniveau.
Is verder off-topic, maar ik vind het tijd dat KLM/Air France eens in de buidel gaat tasten.
Die hebben alle coronasteun inmiddels terugbetaald, dus wat bedoel je? Het OV heeft geen cent terugbetaald van de coronasteun.
Welke bedrijfsvoering? NS heeft al zovaak moeten bezuinigen, de service is al vrijwel helemaal verdwenen en het merendeel van de nuttige "extra" treinen van de afgelopen jaren is alweer geschrapt en opgeheven. Stilstand is achteruitgang.
{off-topic} Sommige steun is inderdaad hartstikke krom, zie https://www.noodfondsenergie.nl terwijl de energieprijzen al lang weer ‘normaal’ zijn t.o.v. de pieken in 2021 tot augustus 2022 (en maar blijven dalen).
Zie https://nieuwestroom.nl/energieprijzen en klik op jaar…
Tja, en omdat ik maar parttime werkte in 2023 krijg ik gewoon 800 euro, en dat dekt gewoon mijn hele energieverbruik (ben nogal zuinig en heb misschien wel zonnepanelen opbrengst)!
Naar eigen vermogen (stel ik heb een ton aan Bitcoins of op een simpele spaarrekening tegen 3%) wordt daarbij helemaal niet gekeken…
Prima toch? Laat mij maar dat bodemloze putje zijn…
Welke bedrijfsvoering? NS heeft al zovaak moeten bezuinigen, de service is al vrijwel helemaal verdwenen en het merendeel van de nuttige "extra" treinen van de afgelopen jaren is alweer geschrapt en opgeheven.
Welke bedrijfsvoering? Eindelijk eens het rondje om de kerk invoeren, eindelijk de overbodige vaste conducteurs in sprinters afschaffen, de bezem door de bureaucratie op de kantoren, stoppen met een aantal afbraaktarieven, stoppen met overbodige 10-min intercity's, stoppen met de loonkosten jaarlijks met 10-15% te verhogen, etc.
NS verkeert wel in grote financiële zorgen, maar ondertussen is er wel een groeiende behoefte aan mobiliteit in het algemeen. Er moet toch iets gebeuren, linksom of rechtsom. De bevolking gaat naar verwachting almaar doorgroeien, er moeten honderdduizenden woningen bijkomen enzovoorts. Meer ov, en dus méér geld hiervoor, is gewoon nodig want met alleen auto's red je het niet. Nu zal Stroe zeker niet heropend worden, maar er zijn veel grotere dorpen die naast of heel dichtbij het spoor liggen, waar nieuwbouwprojecten bezig zijn en die snakken naar een station in of bij het dorp. Met alleen een bus trek je echt geen klanten.
Nederland raakt steeds voller bebouwd en bewoond en daar moet het ov-aanbod gewoon op aangepast worden en met de tijd meegroeien /uitbreiden. Wie het betaalt is de vraag natuurlijk maar er moet wel iets gebeuren. Steeds meer mensen en woningen en steeds minder ov kan toch niet, wil je het leefbaar houden, met name natuurlijk in de drukkere regio's van Nederland. Ik denk dan bijv voor Brabant aan een soort S-bahn model zoals je dat in het buitenland rond grote stedelijke agglomeraties ziet. Je kan Roosendaal tot aan Helmond ook zien als één grote stedelijke regio met 2 miljoen inwoners. Ik weet dat de infra totaal niet toereikend is nu, er zijn zelfs grotere plaatsen als Oosterhout en Waalwijk zonder enige vorm van spoor, maar zoiets zou ik wel voor me zien in de verdere toekomst
Maar goed, Stroe. Hoe was de bediening van het traject Amersfoort - Apeldoorn toen station Stroe er nog was? En dat men graag ziet Barneveld-Noord een rechtstreekse trein naar Apeldoorn (en evt verder maar Deventer?) krijgt, is begrijpelijk. Zou ook een boost aan het ov daar kunnen geven. Een goed spoornetwerk met ook veel kleinere dorpen aangesloten maakt een fijn en compleet ov-systeem en bevordert het aantal treinreizigers. Vergroot mobiliteit en zorgt dat er meer mensen willen wonen. Regionaal vervoer groeit, intercityvervoer als totaal niet begreep ik. Maar die hoge kosten hé.
Als er nu goede alternatieven waren om in Amersfoort te komen, zou het Station niet zo noodzakelijk zijn. Maar er rijden geen fatsoenlijke bussen en je moet nog een eind met de auto om bij een station te komen. Als je 15 minuten moet rijden, denk ik bij mezelf: dan rij ik wel meteen door. Terwijl er een spoor (met station) door het dorp heen loopt.
Verder worden er nieuwe wijken gebouwd in Stroe en in Kootwijkerbroek waar een hoop jonge gezinnen komen te wonen. Mensen die nog studeren of werken in de steden of mensen die graag een dagje uit willen gaan. Het is heel makkelijk om te zeggen dat het misschien niet veel gebruikt gaat worden, maar dat komt omdat de optie er niet is. Stroe ligt super centraal en ik denk dat je mensen van het buiten gebied er motiveert om het OV te pakken! Wat Rene74 hierboven noemt, ben ik het daarom ook helemaal mee eens.
Bovendien werkt het andersom ook zo: mensen willen graag naar Stroe vanwege een van de mooiste fietsroutes die je er hebt. Dan kunnen mensen vanaf Amersfoort of Apeldoorn de trein pakken naar Stroe om een dagje te gaan fietsen of iets dergelijks. Als ze daar ook OV-fietsen verhuren, wordt het helemaal een business. Grote reclame maken met het prachtige Veluwe en dan maak je er echt een dagje weg van. Dat moet je stimuleren!
Door het bevorderen van treinreizen vanuit buitengebieden naar stedelijke centra als Amersfoort en Apeldoorn, creëer je niet alleen een betere verbinding tussen verschillende regio's, maar stimuleer je ook economische groei en ontwikkeling door het vergroten van de mobiliteit en toegankelijkheid. Dit kan resulteren in een toename van de lokale bedrijvigheid, investeringen en werkgelegenheid, wat op zijn beurt weer leidt tot extra inkomsten en welvaart voor de betrokken gemeenschappen.
@arienne
Los van de vele miljoenen die het bouwen van een stationnetje zou kosten (je hebt anno 2024 door alle eisen toch al minimaal 1500-2000 reizigers per dag nodig om zoiets te rechtvaardigen) zouden er dan ook nog eens extra treinen moeten gaan rijden om het stationnetje te bedienen want NS zal er geen intercity's laten stoppen. Ik zie het dus niet snel gebeuren.
Vroeger toen er nog veel vervoer van soldaten was had Stroe wel een functie maar dat is allemaal weggevallen.
Daarnaast zijn zowel NS als ProRail eigenlijk alleen nog maar geïnteresseerd in intercity's, het sprintervervoer is de laatste jaren op de meeste plaatsen ingekrompen tot wat minimaal door de overheid wordt geëist.
Maar goed, Stroe. Hoe was de bediening van het traject Amersfoort - Apeldoorn toen station Stroe er nog was? En dat men graag ziet Barneveld-Noord een rechtstreekse trein naar Apeldoorn (en evt verder maar Deventer?) krijgt, is begrijpelijk. Zou ook een boost aan het ov daar kunnen geven. Een goed spoornetwerk met ook veel kleinere dorpen aangesloten maakt een fijn en compleet ov-systeem en bevordert het aantal treinreizigers. Vergroot mobiliteit en zorgt dat er meer mensen willen wonen. Regionaal vervoer groeit, intercityvervoer als totaal niet begreep ik. Maar die hoge kosten hé.
Als er nu goede alternatieven waren om in Amersfoort te komen, zou het Station niet zo noodzakelijk zijn. Maar er rijden geen fatsoenlijke bussen en je moet nog een eind met de auto om bij een station te komen. Als je 15 minuten moet rijden, denk ik bij mezelf: dan rij ik wel meteen door. Terwijl er een spoor (met station) door het dorp heen loopt.
Hoezo rijden er geen fatsoenlijke bussen? U kunt toch met lijn 104 naar Barneveld en daar op de trein stappen richting Amersfoort? Richting Apeldoorn reist u met lijn 104 of 107 in een paar minuten naar de Wittenberg en daar stapt u over op de bus richting Apeldoorn. In beide gevallen bent u in 35-40 minuten op uw bestemming.
De hoge kosten houden zoiets tegen. Niet alleen voor Stroe, ook voor vele andere dorpen en dorpjes aan of vlakbij het spoor.
Je zou denken, wat kost het maken van een betegeld perron nou en dan 2x per uur de stoptrein Almelo - Deventer - Apeldoorn gewoon doortrekken naar Amersfoort. Echter zo makkelijk werkt het (helaas!) niet. Door de complexiteit en het woud van alle regels, wetten en torenhoge kosten, voorwaarden en eisen als dat het rendabel moet zijn, zit dit land zichzelf in de weg.
@Jan Haverkamp
Ik denk dat je in Stroe e.o. toch het beste een auto kunt aanschaffen. Maar als dat er niet in zit is er ieder geval nog overdag een busverbinding. Dat is al luxe vergeleken met veel andere plattelandsdorpen.
@Jan Haverkamp
Ik denk dat dat je in Stroe e.o. toch het beste een auto kunt aanschaffen
Als ik naar Amersfoort zou moeten, ging ik echt met het OV. De file op de A1 tussen Stroe en Amersfoort is niet te doen. Ik woon in de regio, heb een auto, maar reis naar Bilthoven nog steeds met het OV.
Ik vermoed dat het hier gaat om ouderen die graag van hun Keuzedagen gebruik willen maken en in Stroe op de trein willen stappen. Het probleem is dan dat bus en auto geld kosten.
Hoezo rijden er geen fatsoenlijke bussen? U kunt toch met lijn 104 naar Barneveld en daar op de trein stappen richting Amersfoort? Richting Apeldoorn reist u met lijn 104 of 107 in een paar minuten naar de Wittenberg en daar stapt u over op de bus richting Apeldoorn. In beide gevallen bent u in 35-40 minuten op uw bestemming.
Ook in de avond, weekend, feestdagen? Bussen zijn sowieso niet gewild. Daarom rijden die ook grotendeels bijna leeg rond. Met de trein reizen wil men wel.
Hoezo rijden er geen fatsoenlijke bussen? U kunt toch met lijn 104 naar Barneveld en daar op de trein stappen richting Amersfoort? Richting Apeldoorn reist u met lijn 104 of 107 in een paar minuten naar de Wittenberg en daar stapt u over op de bus richting Apeldoorn. In beide gevallen bent u in 35-40 minuten op uw bestemming.
Ook in de avond, weekend, feestdagen? Bussen zijn sowieso niet gewild. Daarom rijden die ook grotendeels bijna leeg rond. Met de trein reizen wil men wel.
Lijn 102 en 107 rijden zeven dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat ja. In het weekend naar Amersfoort loopt via de Wittenberg en Voorthuizen (lijn 107, 102 en 114). Dat klinkt erger dan het is. De aansluitingen zijn kort (2 minuten) de rijtijden ruim en de bussen staan langere tijd stil bij de overstaphaltes en wachten op elkaar. Amersfoort is nog steeds binnen het uur bereikbaar.