Skip to main content

In Stroe komt er kennelijk geen nieuw NS Station. 

 

Ik had kort geleden nog geïnformeerd over de eventuele heropening van het treinstation Stroe maar kennelijk is het geen eigendom van de provincie Gelderland en de kosten zijn veel te duur en ook lijkt mij anderzijds dat Stroe ook niet rendabel genoeg is om daar een stoptrein of een sprinter te laten stoppen. Zie reactie van Provincie Gelderland: Stroe en haar omgeving zijn niet in eigendom van de provincie. Ook komt er geen trein die in opdracht van ons rijdt. Vroeger was hier inderdaad een station en geregeld krijgen wij verzoeken om hier weer een station te openen. De kosten voor de aanleg van een station, inclusief infrastructuur zoals seinen enzovoorts zijn hoog, terwijl het aantal te verwachten reizigers laag is. Daarnaast is niet zeker dat NS het station in de dienstregeling kan inpassen, zonder dat elders in het land aansluitingen verloren gaan. Op basis van kosten/batenanalyses wordt daarom steeds gekozen geen verdere studie naar Station Stroe te doen. Klik hier over de geschiedenis van station Stroe op Wikipedia. 

Richting Amersfoort kun je vanuit Stroe ook parkeren bij het transferium in Barneveld Noord en vandaar frequent met de trein richting Randstad.

De toekomst van de trein zie ik sowieso vooral in combinatie met voor- en natransport met auto of fiets. Bussen lijken steeds meer iets uit het verleden te worden, zeker nu busvervoer door de explosief stijgende loonkosten voor zowel overheid als reiziger in rap tempo onbetaalbaar wordt.

Bij de trein zijn de stijgende loonkosten in principe nog wel op te vangen met automatisering en eenmansbediening. Bij de bus zijn opties klein.


.....Bij de trein zijn de stijgende loonkosten in principe nog wel op te vangen met automatisering en eenmansbediening......

Tsja, we konden er op wachten.

Onlangs zat ik in zo'n blijkbaar "budget trein" met eenmansbediening. Kwamen er 5 BOA's door de trein. Gingen de hele rit mee. Dat moet toch een vermogen kosten...


.....Bij de trein zijn de stijgende loonkosten in principe nog wel op te vangen met automatisering en eenmansbediening......

Tsja, we konden er op wachten.

Onlangs zat ik in zo'n blijkbaar "budget trein" met eenmansbediening. Kwamen er 5 BOA's door de trein. Gingen de hele rit mee. Dat moet toch een vermogen kosten...

Laat ik dan toch maar voor één keer op deze onzin ingaan. Als er vijf BOA's in een trein stappen is een zwartrijder of een groepje kansloos tegen zo'n overmacht. Een grote bek geven of dreigen met agressie betekent dat je de trein wordt uitgewerkt en de politie je komt halen. Een losse NS-conducteur of twee samen zijn geen BOA en zullen bij agressie waarschijnlijk afdruipen. Zonder OV-chipkaart of ID-bewijs kan een conducteur heel weinig. Een BOA mag fouilleren om het verstopte ID-bewijs te zoeken, een NS-conducteur niet.

Als het Zwolle - Emmen betreft: daar betaalt de provincie mee omdat agressie daar een groot probleem is i.v.m. het AZC in Ter Apel.

 


Is er echt behoefte aan een station in Stroe? Is toch een heel klein dorpje?


Ruim 1600 inwoners, waarbij iedereen er aan gewend is geen treinstation op loopafstand te hebben...…

Maar je zal er maar wonen, dan kan je altijd een lobby beginnen, net als voor de IC stop te Harderwijk bijvoorbeeld.


Welja https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Huis_ter_Heide maar daar zit wel het grote geld dus die hebben een auto natuurlijk!


Is er echt behoefte aan een station in Stroe? Is toch een heel klein dorpje?

Er zijn meer kleine dorpjes met station. Wolfheze (1700 inwoners) bijvoorbeeld. Opheffen maar? En gelijk Oosterbeek sluiten... daar kan je prima naartoe met frequente bussen uit Arnhem. 

Je kan dan wel met bussen (met overstap) vanuit Stroe naar Amersfoort en Apeldoorn, maar ik blijf erbij..... de meeste mensen gebruiken geen streekbussen... daar is antipathie tegen, kijk maar naar de bezetting en de doelgroep die de bus bevolkt... ze willen een trein!

En als je eerst met de auto een eind naar station moet rijden, rijden veel mensen maar gewoon door.


Is er echt behoefte aan een station in Stroe? Is toch een heel klein dorpje?

Er zijn meer kleine dorpjes met station. Wolfheze (1700 inwoners) bijvoorbeeld. Opheffen maar? En gelijk Oosterbeek sluiten... daar kan je prima naartoe met frequente bussen uit Arnhem. 

Er is een verschil tussen een station in kleinere plaatsen in stand houden of nieuw bouwen. Dat heeft met (te hoge) investeringskosten te maken.

Het directe aantal inwoners zegt niet altijd alles omdat sommige stations een streekfunctie hebben. Stroe heeft bijv. 1600 inwoners maar het vlakbij gelegen Kootwijkerbroek 6400. 

En sommige kleine stations worden gehandhaafd omdat er geen ander OV komt en opheffing zou betekenen dat er een nieuw buslijn moet worden ingelegd (bijv. op de Zeeuwse lijn).

 

Je kan dan wel met bussen (met overstap) vanuit Stroe naar Amersfoort en Apeldoorn, maar ik blijf erbij..... de meeste mensen gebruiken geen streekbussen... daar is antipathie tegen, kijk maar naar de bezetting en de doelgroep die de bus bevolkt... ze willen een trein!

Klopt, de bus heeft echt een imagoprobleem. Deels terecht omdat busdiensten meestal alleen maar op scholieren/studenten zijn afgestemd, bussen qua inrichting weinig comfortabel zijn, bussen traag zijn en bussen vaak niet rijden in de avond en het weekend.

 

En als je eerst met de auto een eind naar station moet rijden, rijden veel mensen maar gewoon door.

De meeste treinreizigers (ook in steden) hebben met voor- en natransport te maken. Dus ik weet niet of dat nu wel zo'n sterk argument is. 


Ik ben voor zoveel mogelijk nieuwe stationnetjes in dorpen langs een spoorlijn. Wat in Duitsland kan moet hier toch ook kunnen. Dan spaar je de buslijn in Stroe uit. Investeringen hoog, maar denk op (heel) lange termijn, i.c.m. andere nieuwe kleine stations in de wijde regio. Tevens zou het een toetistische springplank kunnen zijn naar de Veluwe - regio Kootwijk zou dan simpel per trein bereikbaar zijn. Wel zorgen voor voldoende fietsruimte in de trein, à la de Merwede-Lingelijn.😉

Station Bathmen (5800 inwoners), ook zo'n wens.... kan de stoptrein Apeldoorn - Almelo daar stoppen. Aanwinst voor Salland.

Terzijde: Zo las ik vandaag een artikel (interview met de Rijksbouwmeester) over dat er veel meer gebouwd zou moeten gaan worden op hoger gelegen gebied. Om in de toekomst drogere voeten te houden. Dus bouwen in Oost- Nederland met name. De focus moet van de Randstad af. Dat betekent ook fors investeren in een veel beter ov-netwerk in die (noord)oostelijke gebieden. Lange termijndenken. 


Sommige stations moeten het inderdaad van voornamelijk wandelaars of fietsers hebben. Het eerder genoemde Wolfheze (Veluwe Zwerfpad) of Hollandsche Rading (Utrechtpad, Marskramerpad) zijn daar voorbeelden van.


.....Ik ben voor zoveel mogelijk nieuwe stationnetjes in dorpen langs een spoorlijn.....

Prima plan, nu de vele, vele miljarden Euro's om eerst die spoorlijnen 4-sporig te maken. Nu al rijden de vele Goederentreinen, Sprinters en IC-treinen elkaar volop in de wielen. Op veel trajecten is de dienstregeling secondenwerk geworden.

Ons spoorwegnet is gewoon vol.

Als je veel meer stops wil inplannen loopt de dienstregeling in de huidige situatie compleet in het honderd.


.....Ik ben voor zoveel mogelijk nieuwe stationnetjes in dorpen langs een spoorlijn.....

Prima plan, nu de vele, vele miljarden Euro's om eerst die spoorlijnen 4-sporig te maken. Nu al rijden de vele Goederentreinen, Sprinters en IC-treinen elkaar volop in de wielen. Op veel trajecten is de dienstregeling secondenwerk geworden.

Ons spoorwegnet is gewoon vol.

Als je veel meer stops wil inplannen loopt de dienstregeling in de huidige situatie compleet in het honderd.

Er rijden momenteel te veel intercity's, die dus eerst maar eens wat uitdunnen. NS moet zich eindelijk eens wat beter gaan aanpassen aan de reizigersvraag. Al jaren zijn groeit het aantal sprinterreizigers en daalt het aantal intercityreizigers.

Daarnaast die onzinnige 3-minutrnregel van ProRail afschaffen 


Er bestaat helemaal geen 3-minutenregel, de dienstregelingen worden al enkele jaren op tienden van minuten gepland.


.....Ik ben voor zoveel mogelijk nieuwe stationnetjes in dorpen langs een spoorlijn.....

Prima plan, nu de vele, vele miljarden Euro's om eerst die spoorlijnen 4-sporig te maken. Nu al rijden de vele Goederentreinen, Sprinters en IC-treinen elkaar volop in de wielen. 

Had natuurlijk allang moeten gebeuren. Jarenlang veel te weinig in geïnvesteerd en nu zit je met megakosten als je het aanpakt. Er zijn stukken spoor die allang 4-sporig hadden moeten zijn (bijv. Breda - Tilburg) en knelpunten die allang opgeplust en verdubbeld hadden moeten worden (brug Ravenstein en stukken spoor tussen Zwolle en Deventer). Ver toekomstgericht denken! Geen geld naar stationspaleizen en luxe toeters en bellen, maar naar meer spoor(-aanpassingen). 


.....Er rijden momenteel te veel intercity's, die dus eerst maar eens wat uitdunnen. NS moet zich eindelijk eens wat beter gaan aanpassen aan de reizigersvraag......

Zelden zijn we het eens met elkaar @Tamzin, maar nu wel..…

Een nieuw station in Stroe en Bathmen en de IC-dienst terugbrengen naar een uursdienst. Wie reist er nou tussen Amersfoort, Deventer en Enschede.......


Hoezo rijden er geen fatsoenlijke bussen? U kunt toch met lijn 104 naar Barneveld en daar op de trein stappen richting Amersfoort? Richting Apeldoorn reist u met lijn 104 of 107 in een paar minuten naar de Wittenberg en daar stapt u over op de bus richting Apeldoorn. In beide gevallen bent u in 35-40 minuten op uw bestemming. 

Ook in de avond, weekend, feestdagen? Bussen zijn sowieso niet gewild. Daarom rijden die ook grotendeels bijna leeg rond. Met de trein reizen wil men wel.

Lijn 102 en 107 rijden zeven dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat ja. In het weekend naar Amersfoort loopt via de Wittenberg en Voorthuizen (lijn 107, 102 en 114). Dat klinkt erger dan het is. De aansluitingen zijn kort (2 minuten) de rijtijden ruim en de bussen staan langere tijd stil bij de overstaphaltes en wachten op elkaar. Amersfoort is nog steeds binnen het uur bereikbaar.

Ik begrijp je punt over de beschikbaarheid van de busverbindingen, en ik waardeer de uitleg. Echter, zoals @Rene74 al aangaf, bussen worden vaak als minder praktisch ervaren, vooral omdat ze langzamer zijn en minder direct dan de trein. In het beste geval ben je binnen een uur en 15 minuten in Amersfoort, terwijl dit met de auto in slechts 20 minuten kan.

Hoewel de huidige verbindingen misschien financieel aantrekkelijker zijn voor de NS, denk ik dat er meer kan worden gedaan om het reizen met het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. Snellere en directere verbindingen, bijvoorbeeld door de trein, zouden meer mensen kunnen motiveren om de auto te laten staan en het openbaar vervoer te gebruiken. Het is te eenvoudig om te zeggen dat de verbinding prima is als de praktische ervaring van de reizigers anders is.

  

 


Hoezo rijden er geen fatsoenlijke bussen? U kunt toch met lijn 104 naar Barneveld en daar op de trein stappen richting Amersfoort? Richting Apeldoorn reist u met lijn 104 of 107 in een paar minuten naar de Wittenberg en daar stapt u over op de bus richting Apeldoorn. In beide gevallen bent u in 35-40 minuten op uw bestemming. 

Ook in de avond, weekend, feestdagen? Bussen zijn sowieso niet gewild. Daarom rijden die ook grotendeels bijna leeg rond. Met de trein reizen wil men wel.

Lijn 102 en 107 rijden zeven dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat ja. In het weekend naar Amersfoort loopt via de Wittenberg en Voorthuizen (lijn 107, 102 en 114). Dat klinkt erger dan het is. De aansluitingen zijn kort (2 minuten) de rijtijden ruim en de bussen staan langere tijd stil bij de overstaphaltes en wachten op elkaar. Amersfoort is nog steeds binnen het uur bereikbaar.

Ik begrijp je punt over de beschikbaarheid van de busverbindingen, en ik waardeer de uitleg. Echter, zoals @Rene74 al aangaf, bussen worden vaak als minder praktisch ervaren, vooral omdat ze langzamer zijn en minder direct dan de trein. In het beste geval ben je binnen een uur en 15 minuten in Amersfoort, terwijl dit met de auto in slechts 20 minuten kan.

Hoewel de huidige verbindingen misschien financieel aantrekkelijker zijn voor de NS, denk ik dat er meer kan worden gedaan om het reizen met het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. Snellere en directere verbindingen, bijvoorbeeld door de trein, zouden meer mensen kunnen motiveren om de auto te laten staan en het openbaar vervoer te gebruiken. Het is te eenvoudig om te zeggen dat de verbinding prima is als de praktische ervaring van de reizigers anders is.

  

 

Mijn punt is nu juist dat je er geen uur en een kwartier over doet, maar 35-40 minuten. 


Reageer