beantwoord

Inchecken met Flying Blue American Express geweigerd


Dag allemaal,

 

Ik heb zojuist geprobeerd met mijn Flying Blue American Express in te checken in Schiphol maar kreeg de melding "kaart niet geschikt". Ik heb de incheckpalen gebruikt.

 

Ik dacht dat credit cards voortaan geaccepteerd worden. American Express zegt dat zij geen geweigerde transactie zien dus het ligt aan NS. Hebben jullie vergelijkbare ervaringen gehad?

icon

Beste antwoord door Ferdinand Delasoie 9 April 2023, 23:10

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Maestro of Mastercard kaarten (en VISA en andere) zouden moeten werken. Informeer bij https://ovpay.nl/nl/locatie/Schiphol/Schiphol Contact via 0900-1433 of +3110 892 50 63

Er lijkt wel een probleem te zijn bij Mastercard debit kaarten (zoals Bunq), en daar mag AmEx dus blijkbaar aan toegevoegd worden? 🙄

Reputatie 7

Hum, hum, Robert. Het juiste antwoord, maar de verkeerde conclusie. :-)

 

Van de FAQ op ovpay.nl

 

Met welke betaalpassen kan ik in- en uitchecken met OVpay?

Je kunt in- en uitchecken met de volgende betaalpassen:

  • een contactloze betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Knab, Rabobank, RegioBank of SNS
  • een contactloze creditcard van Mastercard en Visa (o.a. uitgegeven door ICS)
  • een contactloze debit- of creditcard van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa
  • een mobiel waaraan je rekening is gekoppeld

Mastercard en Visa. En dus niet Amex.

 

Badge +3

I stand corrected, loterij dan maar of het werkt 😥

Amex dan niet, helaas.

Dank jullie wel voor de snelle reactie.

Ik kan dus NS aan de lange lijst van partijen toevoegen, die AmEx weigeren.

Ik kan dus NS aan de lange lijst van partijen toevoegen, die AmEx weigeren.

Dat komt overigens omdat AmEx de ontvangers van het geld hogere kosten in rekening brengt dan Visa en Mastercard.

Reputatie 5

Ik kan dus NS aan de lange lijst van partijen toevoegen, die AmEx weigeren.

Dat komt overigens omdat AmEx de ontvangers van het geld hogere kosten in rekening brengt dan Visa en Mastercard.

Nee, dat heeft er niets mee te maken. Amex brengt op een andere manier kosten in rekening dan VISA/Mastercard, waarbij de kosten lager liggen naar mate de omzet (met AMEX betaald) hoger is. Voor bedrijven met een hoge omzet met AMEX transacties zijn de kosten juist lager (dan bij VISA/Mastercard).

Maar dat is overigens irrelevant in dit geval. De meeste OV-bedrijven (inclusief NS) accepteren AMEX gewoon als betaalmiddel, bij de kaartautomaat of losse wagenverkoop. Het is in dit geval gewoon dat OVPay niet (of nog niet) compatible lijkt te zijn met AMEX.

Handig voor al die Amerikaanse toeristen voor wie AMEX de meest gebruikte credit card is 🙄.

 

 

Handig voor al die Amerikaanse toeristen voor wie AMEX de meest gebruikte credit card is 🙄.

Waarom moet er altijd rekening gehouden met Amerikanen? In de VS woont slechts 4-5% van de wereldbevolking en de EU is (althans officieel) nog steeds geen kolonie van de VS.

Reputatie 7
Badge +3

Amex wordt in Europa nauwelijks geaccepteerd buiten wat internationale hotelketens. Een reiziger uit de VS zal ook een Visa of Mastercard moeten meenemen om niet voor vervelende verrassingen te komen te staan.

@dmn856 De melding op de incheckpaal dat de Amex-kaart niet geschikt is voor het reizen met het OV is dus volkomen correct.

Reputatie 5

Blijkbaar geen AMEX klanten op dit forum behalve TS en ondergetekende, dus om e.e.a hierboven even te corrigeren:

Je kan bij NS met AMEX betalen in de kaartautomaat en aan de balie, als ook in nagenoeg alle bussen en tram in NL voor losse kaartverkoop. Voor OVPay is AMEX vooralsnog niet bruikbaar.

Daarnaast wordt AMEX in een groot deel van de Nederlandse winkels geaccepteerd, inclusief een groot deel van de supermarkten, warenhuizen en de meeste restaurants. Die Amerikaanse bezoeker (als ook de NL AMEX kaarthouder) kan daar prima mee uit de voeten - behalve dus voor direct inchecken in de trein/bus/tram.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou handig zijn als NS dat zou vermelden op de website. Uit de pagina https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ns-kaartautomaten.html kan ik niet opmaken welke creditcards worden geaccepteerd. 

In het verleden werd Amex niet geaccepteerd door NS. En supermarktketen Albert Heijn accepteert in bijna geen enkel filiaal creditcards.

Reageer