beantwoord

inchecken te gecompliceerd - kan dat nou echt niet gemakkelijker NS

  • 7 December 2023
  • 5 reacties
  • 165 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

In Arnhem ingecheckt, via toegangspoortjes. Kennelijk maakt het niet uit welke aanbieder je gebruikt, en dat is goed en klantvriendelijk.

In Zutphen overgestapt. Ik dacht met NS gereisd te hebben, maar dat was met Arriva. Resultaat - Arriva ziet dat ik niet uitgecheckt heb; NS denkt dat ik ingecheckt heb. Resultaat: boete bij Arriva en boete bij NS.

Kan dat niet wat klantvriendelijker?

Bijvoorbeeld, je checkt alleen in bij het vertrek station, en alleen uit bij het eind station. Het is meestal bekend welke aanbieders op een traject rijden, en die verdelen de opbrengsten onderling, zonder dat reizigers moeilijk moeten doen met inchecken bij de ene, uitchecken bij de andere.

Denk eens aan de klant AUB.

 

icon

Beste antwoord door Robert B 7 December 2023, 19:09

Bekijk origineel

5 reacties

Het maakt wel uit bij welke vervoerder u incheckt. Als u met NS reist, moet u bij NS inchecken.

U kunt het teveel betaalde geld terugvragen bij de klantenservice van NS (voor het NS-geld) en bij de klantenservice van Arriva (voor het Arriva-geld).

Dit kan inderdaad klantvriendelijker, dat klopt. Maar voorlopig gaat dat helaas niet veranderen.

In Arnhem ingecheckt, via toegangspoortjes. Kennelijk maakt het niet uit welke aanbieder je gebruikt, en dat is goed en klantvriendelijk.

Ook in Arnhem moet u bij de juiste vervoerder inchecken. In uw geval is het juist fout gegaan omdat u in Arnhem bij Arriva hebt ingecheckt in plaats van bij NS.

Voorlopig verandert er niets omdat iedere vervoerder graag zijn eigen geld krijgt.

Onderlinge verrekening is in de tijd van de papieren kaartjes en de strippenkaarten geprobeerd. Helaas bedonderden nogal wat vervoerders toen de zaak met de reisgegevens om zoveel mogelijk geld binnen te harken ten koste van anderen . 

Reputatie 7
Badge

Bijvoorbeeld, je checkt alleen in bij het vertrek station, en alleen uit bij het eind station. Het is meestal bekend welke aanbieders op een traject rijden, en die verdelen de opbrengsten onderling, zonder dat reizigers moeilijk moeten doen met inchecken bij de ene, uitchecken bij de andere.

Dit was de bedoeling vanuit de politiek voor invoering van de ov-chipkaart, maar zagen de vervoerders niet zitten zoals @Tamzin hierboven aangeeft.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Arnhem - Zutphen is een NS traject (Arriva rijdt daar niet), dus als je op Arnhem bij NS incheckt moet je in Zutphen ook bij NS uitchecken.

Omdat in Zutphen ook Arriva rijdt geeft een Arriva paaltje daar (terecht) aan dat je bij NS moet uitchecken.

Als je in Arnhem bij Arriva incheckt en in Zuthpen bij NS ‘uitcheckt’ gaat het mis, dan heb je een Arriva incheck (Arnhem) zonder uitcheck en een losse NS incheck (Zutphen).

De incheck bij Arriva op Arnhem kan je corrigeren via www.uitcheckgemist.nl vul daar Arnhem - Arnhem in (niet gereisd).

De losse NS incheck in Zutphen kan je laten corrigeren via de Klantenservice.

En tenslotte, als je in Arnhem incheckt bij Arriva en op Zuthpen uitcheckt bij Arriva denkt het systeem dat je via Winterswijk geresd hebt, en dat is een flink stuk om (maar ga je gang als je dat wilt).

De kortste (NS) route is 29 TE en met Arriva via Winterswijk is maar liefst 109 TE. Uit de in- en uitchecktijden is natuurlijk wel af te leiden dat je met NS gereisd hebt i.p.v. de wereldreis met Arriva, maar zo slim zijn poortjes en paaltjes niet.

Uit bovenstaande blijkt al dat ‘de opbrengsten verdelen’ totaal geen optie is, want natuulijk maakt (bijna) niemand de Arriva reis Arnhem - Winterswijk - Zutphen.

Wie dat per se wel wil betaalt i.p.v. € 6,90 (voltarief 2e klas) dan maar gewoon € 27,03 want Arriva gaat je echt niet voor minder vervoeren. 🤣

Badge +3

Nog een voorbeeld (op een traject waar zowel NS en Arriva rijden): Heerlen - Roermond

Dat kan met NS (30 minuten) en kost € 9,80 maar het kan ook met Arriva naar Sittard en dan met NS (39 minuten) en kost € 10,16

De hele rit met Arriva (alleen sprinters) kost € 10,75 en duurt 64 minuten.

Dus wat is volgens jou de prijs die een reiziger moet betalen en hoeveel van de opbrengst krijgt NS en hoeveel krijgt Arriva als er geen onderscheid tussen vervoerders is bij in/uitchecken?

De meeste reizigers zullen natuurlijk voor NS kiezen (goedkoopste en snelste), maar er zullen zeker reizigers zijn die voor een van de andere opties kiezen (bijv. wegens aankomsttijd, omdat de intercity maar eens per uur gaat of omdat men toegankelijk wil reizen), maar hoeveel zijn dat er dan? Met andere woorden, hoeveel geld moet er dan naar Arriva?

Reageer