Skip to main content
Antwoord

informatie display fout, trein gemist!

• May 19, 2025
  • 13 reacties
  • 210 Bekeken

Ik kwam aan op station Tilburg om 21:00 en wilde de trein naar Zwolle pakken. Op het bord stond dat de trein naar Eindhoven van 6 min daarvoor klaarstond, en dat de trein naar Zwolle de volgende zou zijn, verder niks bijzonders dus ik wacht. Vlak nadat 2 min later het fluitsignaal is gegaan en de deuren dicht zijn, klinkt er een bericht over de speakers: door een technische storing klopt de informatie niet op de borden! Ik heb dus gewoon de juiste trein weg laten rijden omdat de info op de display niet klopte en de persoon die floot zei niets. Ongelooflijk NS, zo stom en lullig dit. Als zoiets gebeurt, waarom niet de displays uitschakelen? Waarom zegt de conducteur niets? Ik wil geld terug vanwege vertraging… maar ik vind dit gewoon ontzettend frustrerend en onacceptabel! 

Beste antwoord door Reis met OV

Hoi ​@Reisert,

Ja, natuurlijk is dat frustrerend en baal je daar van. Heel begrijpelijk. Wat de reden is dat de conducteur niets zei, weten we niet. Dat is gissen. Soms zijn ze heel geconcentreerd bezig met “het vertrekproces". Maar nu vul ik dat in en kan een totaal andere reden zijn.

Ik lees dat je geld terug wilt bij vertraging. Dat snap ik. Alleen op deze Community, waar reizigers andere reizigers proberen te helpen, kunnen wij dat niet voor je regelen. We kunnen niet bij elkaars gegevens enzo.

@Olav93 heeft hiervoor een mooie en duidelijke uitleg gegeven. En misschien heb je het advies van ​@Rory NS al opgevolgd.

• Wat je kunt doen is een aanvraag doen voor Geld Terug bij Vertraging, als je dat nog niet gedaan hebt.
  • Zodra de aanvraag bij NS binnen is wordt dit op een bepaald moment door een computer beoordeeld. Deze zal hoogstwaarschijnlijk je aanvraag afwijzen, met als reden dat er onvoldoende vertraging op je traject is vastgesteld. Op zich is dat juist, maar jouw vertraging is veroorzaakt door verkeerde informatie op de display's en niet door een vertraagde trein.
  • Je kunt vervolgens antwoorden op deze afwijzingsmail. Wijzig de onderwerp-regel niet. In je antwoord kun je uitleggen wat er is gebeurd en waardoor je wel later op je bestemming bent aangekomen. 
  • Als je dit antwoord verstuurd hebt, krijg je daarvan een bevestigingsmail. Daarin wordt aangegeven dat ze binnen 5 werkdagen een antwoord geven.
  • Dat wordt vanwege drukte meestal niet gehaald. En zul je na die 5 werkdagen een mail krijgen dat ze er zo snel mogelijk wel op terug komen.
  • Uiteindelijk word je antwoord beoordeeld door een mens. En krijg je uiteindelijk wel bericht. Of dit een goedkeuringsmail is, is de vraag. Mocht je het er eventueel toch niet mee eens zijn, kun je weer reageren op de mail.

Houd in gedachten dat de verwerkingstijd lang kan duren. Denk aan weken, er zijn ook voorbeelden van maanden. Uiteindelijk krijg je wel altijd antwoord.

13 reacties

Rory NS
Moderator
  • Moderator
  • May 19, 2025

Goedenavond Reisert en welkom bij de NS Community.

Wat een vervelende gebeurtenis, ik kan me goed voorstellen dat je hiervan baalt. Reisinformatie kan soms op het laatste moment wijzigen en bij een storing is het dan lastig om die te verwerken. Ik was er niet bij, dus weet natuurlijk niet hoe de situatie precies in elkaar steekt. Maar ik kan me voorstellen dat het lastig is voor de conducteur om alle reizigers op het perron te bereiken met de boodschap dat de trein een ander traject aflegt. Ik zet je signaal in ieder geval door. Op basis van je bericht weet ik niet of Geld Terug bij Vertraging mogelijk is, maar je kunt altijd een kijkje nemen op deze pagina.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 20, 2025

De definitie van vertraging in de Europese verordening 2021/782 gaat uit van de reiziger (het verschil in je aankomsttijd volgens de dienstregeling en je werkelijke aankomsttijd) en geeft vertraging recht op een vergoeding zolang die vertraging niet je eigen schuld is en niet komt door externe factoren die níet met de spoorwegexploitatie re maken hebben, zoals het weer. Reisinformatie moet volgens diezelfde verordening worden verschaft en heeft natuurlijk duidelijk wel verband met de exploitatie. M.i. heb je dus duidelijk recht op een vergoeding, maar mogelijk kost het je wat moeite om NS daarvan te overtuigen.

• Reisleider**
  • Antwoord
  • May 20, 2025

Hoi ​@Reisert,

Ja, natuurlijk is dat frustrerend en baal je daar van. Heel begrijpelijk. Wat de reden is dat de conducteur niets zei, weten we niet. Dat is gissen. Soms zijn ze heel geconcentreerd bezig met “het vertrekproces". Maar nu vul ik dat in en kan een totaal andere reden zijn.

Ik lees dat je geld terug wilt bij vertraging. Dat snap ik. Alleen op deze Community, waar reizigers andere reizigers proberen te helpen, kunnen wij dat niet voor je regelen. We kunnen niet bij elkaars gegevens enzo.

@Olav93 heeft hiervoor een mooie en duidelijke uitleg gegeven. En misschien heb je het advies van ​@Rory NS al opgevolgd.

• Wat je kunt doen is een aanvraag doen voor Geld Terug bij Vertraging, als je dat nog niet gedaan hebt.
  • Zodra de aanvraag bij NS binnen is wordt dit op een bepaald moment door een computer beoordeeld. Deze zal hoogstwaarschijnlijk je aanvraag afwijzen, met als reden dat er onvoldoende vertraging op je traject is vastgesteld. Op zich is dat juist, maar jouw vertraging is veroorzaakt door verkeerde informatie op de display's en niet door een vertraagde trein.
  • Je kunt vervolgens antwoorden op deze afwijzingsmail. Wijzig de onderwerp-regel niet. In je antwoord kun je uitleggen wat er is gebeurd en waardoor je wel later op je bestemming bent aangekomen. 
  • Als je dit antwoord verstuurd hebt, krijg je daarvan een bevestigingsmail. Daarin wordt aangegeven dat ze binnen 5 werkdagen een antwoord geven.
  • Dat wordt vanwege drukte meestal niet gehaald. En zul je na die 5 werkdagen een mail krijgen dat ze er zo snel mogelijk wel op terug komen.
  • Uiteindelijk word je antwoord beoordeeld door een mens. En krijg je uiteindelijk wel bericht. Of dit een goedkeuringsmail is, is de vraag. Mocht je het er eventueel toch niet mee eens zijn, kun je weer reageren op de mail.

Houd in gedachten dat de verwerkingstijd lang kan duren. Denk aan weken, er zijn ook voorbeelden van maanden. Uiteindelijk krijg je wel altijd antwoord.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • May 20, 2025

Beste ​@Rory NS , ​@Olav93 , ​@Reis met OV ,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Heel duidelijk en behulpzaam! Ik zal het proberen. Bedankt!

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • May 20, 2025

Laat je oNS weten of het is gelukt, Reisert?

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • May 20, 2025

Oke, zal ik doen. Het kan wel even duren misschien… 😉

• Reisleider**
  • May 21, 2025

Ik kreeg een mail, dat de reactie van ​@Erryt NS als antwoord is gekozen. 

Omdat ik er in de korte tijd dat het nog kan er van wil leren (zolang deze Community nog bestaat), mijn vraag: door wie/waarom is dit gekozen als antwoord? Als ik de reacties van ​@Olav93 en ​@Rory NS bekijk, zou ik daar als vraagsteller of meelezer meer aan hebben, toch? 

Wel vind ik de reactie van Erryt NS een mooie, omdat het interactie oplevert met de vraagsteller. En dat blijkt ook te werken 😀

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 21, 2025

Ik kreeg een mail, dat de reactie van ​@Erryt NS als antwoord is gekozen. 

Omdat ik er in de korte tijd dat het nog kan er van wil leren (zolang deze Community nog bestaat), mijn vraag: wie/waarom is dit gekozen als antwoord? Als ik de reacties van ​@Olav93 en ​@Rory NS bekijk, zou ik daar als vraagsteller of meelezer meer aan hebben, toch? 

Wel vind ik de reactie van Erryt NS een mooie, omdat het interactie oplevert met de vraagsteller. En dat blijkt ook te werken 😀

Dat doet TS, een superuser of een moderator, als ik moet gokken was dit de keuze van TS.

• Reisleider**
  • May 21, 2025

Ok, prima, bedankt voor je reactie ​@Gorott, je hebt mijn vraag weer heel goed beantwoord 😀

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 21, 2025

Dat doet TS, een superuser of een moderator, als ik moet gokken was dit de keuze van TS.

Dat kan ik me nou eigenlijk niet voorstellen. Het is hier een berucht verschijnsel dat moderators antwoorden van moderators als beste markeren, ook als dat inhoudelijk onzin is. Ik zou voor het antwoord van ​@Reis met OV zijn gegaan die mooi de eerdere reacties enigszins samenpakt, maar in elk geval lijkt een van de eerste drie reacties waar inhoudelijk iets in staat, lijkt me terrcht. Een vraag of TS nog even laat weten of het gelukt is, is immers natuurlijk géén antwoord op zijn vraag, laat staan het beste.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 21, 2025

Dat kan ik me nou eigenlijk niet voorstellen. Het is hier een berucht verschijnsel dat moderators antwoorden van moderators als beste markeren, ook als dat inhoudelijk onzin is. Ik zou voor het antwoord van ​@Reis met OV zijn gegaan die mooi de eerdere reacties enigszins samenpakt, maar in elk geval lijkt een van de eerste drie reacties waar inhoudelijk iets in staat, lijkt me terrcht. Een vraag of TS nog even laat weten of het gelukt is, is immers natuurlijk géén antwoord op zijn vraag, laat staan het beste.

Nou ja, het doet er eigenlijk niet toe wie het heeft gedaan, wat er wel toe doet is dat het inderdaad niet het beste antwoord is. Dus als een superuser dat zou kunnen aanpassen, dan zou dat fijn zijn ☺️.

• Reisleider**
  • May 21, 2025

Dat kan ik me nou eigenlijk niet voorstellen. Het is hier een berucht verschijnsel dat moderators antwoorden van moderators als beste markeren, ook als dat inhoudelijk onzin is. ………...

Ik mag hopen dat het zo niet werkt. Maar eerlijk, ik heb wel vaker een gekozen antwoord in een topic gezien, waarvan ik denk “hoe dan". 

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • May 21, 2025

Dus als een superuser dat zou kunnen aanpassen, dan zou dat fijn zijn ☺️.

Bij deze 🙂