Skip to main content

Beste NS,

 

Onze treinen worden steeds toegankelijker, zodat ook rolstoelgebruikers zelfstandig de trein kunnen gebruiken. Hier ben ik erg blij mee. Ik maak redelijk veel gebruik van de trein en als het enigszins kan gebruik ik de sprinter, zodat ik zelfstandig kan reizen.

Dankzij de NS App kan ik precies zien wanneer ik wel of geen assistentie nodig heb. Echter heb ik hierover wel een vraag.

Zo af en toe kom ik tegen dat de App zegt dat ik assistentie nodig heb. Maar ben ik op het betreffende station/perron, dan blijkt dat ik zo de trein uit kan rijden met mijn rolstoel. Graag zou ik het volgende willen weten.

  1. Wordt de toegankelijkheid getoetst per perron of per station?
  2. Als bijvoorbeeld één perron wel is aangepast of toegankelijk is en twee niet, wordt het dan in de App opgenomen als predicaat standaard assistentie benodigd?
  3. Wat zijn de vereiste? Waar moet een perron aan voldoen om als volledig toegankelijk genoemd te worden?

Zelf woon ik in Tilburg. Daar ervaar ik dat spoor 1 als volledig toegankelijk. Het perron sluit mooi aan op de uitschuiftrede. Spoor 2 is wellicht twijfelachtig. Er is iets meer ruimte tussen het perron en de uitschuiftrede. Met mijn rolstoel lukt het wel. Spoor 3 voldoet volgens mij niet tot de norm. Het perron ligt volgens mij iets te laag. Ik kan met mijn rolstoel niet zonder assistentie in de sprinter of de ICNG komen.

Mijn vraag is wellicht iets te omvangrijk om dit hier zo helemaal uit te leggen. Maar is er online informatie over deze (technische) vraagstukken. Waar kan ik dit dan vinden?

In ieder geval, nu ga ik er volledig vanuit, wanneer de App zegt dat er assistentie nodig is, dat dit ook klopt en kies ik voor de assistentie.

Graag hoor ik van u.

Met vriendelijke groet,

Ad van de Wouw

Ik vermoed dat de melding getoond wordt zodra en station niet volledig rolstoeltoegangkelijk is. Dit is omdat er een kans bestaat dat het aankomstperron van een trein veranderd.

Als voorbeeld Tilburg:

Je originele aankomstperron is perron 1, maar door een defecte trein op perron 1 wordt hij omgeleid naar perron 3. Nu kan jij niet meer zelfstandig de trein in of uit en heb je een probleem.

 

De vereisten die ik zo maar kan bedenken zijn:

- Een perron moet bereikbaar zijn voor een rolstoel (een helling of lift)

- Een perron moet hoog genoeg liggen

- Een perron moet dichtbij genoeg liggen bij de instap van een trein (dus dat er eigenlijk maar een miniscuul afstand is tussen het perron en de sprinter)


Ik vermoed dat de melding getoond wordt zodra en station niet volledig rolstoeltoegangkelijk is. Dit is omdat er een kans bestaat dat het aankomstperron van een trein veranderd.

Als voorbeeld Tilburg:

Je originele aankomstperron is perron 1, maar door een defecte trein op perron 1 wordt hij omgeleid naar perron 3. Nu kan jij niet meer zelfstandig de trein in of uit en heb je een probleem.

 

De vereisten die ik zo maar kan bedenken zijn:

- Een perron moet bereikbaar zijn voor een rolstoel (een helling of lift)

- Een perron moet hoog genoeg liggen

- Een perron moet dichtbij genoeg liggen bij de instap van een trein (dus dat er eigenlijk maar een miniscuul afstand is tussen het perron en de sprinter)

Beste Gorott,

Bedankt voor je reactie.

Nee de melding waar ik het over heb gaat enkel over het in/uitstappen van de trein. De andere toegankelijkheid onderdelen zijn duidelijk te vinden in de App. Toegankelijkheid van het station wordt los gezien van de toegankelijkheid in/uitstappen van de treinen. (maar misschien bedoelen we hetzelfde)

Ik begrijp dat de aankomst kan veranderen van perron, vanwege omstandigheden. Dat je dan aankomt op een perron waar je met een rolstoel niet kunt uitstappen, is inderdaad vervelend. Daarom is het goed om assistentie aan te vragen. (indien het onduidelijk is of je het zelfstandig kan)

Maar zoals ik al zei, er wordt ook weleens aangegeven bij een perron waar je WEL zelfstandig in/uit kunt rijden met een rolstoel, dat je ook assistentie moet aanvragen. Dus mijn vraag is eigenlijk: Zodra er één of meerdere perrons nog niet toegankelijk genoeg zijn, krijg je dan voor het hele betreffende station per definitie een advies om assistentie aan te vragen?

Wat de betreft de punten die je verder op noemt, die zijn mij bekend.

  • Uiteraard met een station beschikken over een lift of hellingbaan
  • Het perron moet inderdaad dezelfde hoogte zijn als de trein/uitschuiftrede.
  • De ruimte tussen het perron en de uitschuiftrede mag maximaal 5 cm zijn.

Maar waar ik vooral benieuwd naar ben, is de criteria wanneer het advies voor assistentie (voor het in/uit stappen) wordt gegeven in de App.


We bedoelen hetzelfde, het perron waar jij uit- of instapt mag dan rolstoeltoegangkelijk zijn, maar andere perrons zijn dat niet. Dus dan wordt er bij elke perron waar jij uit- of instapt reisassisentie geadviseerd, want het is niet zeker of dat perron dat wel rolstoeltoegangkelijk is uiteindelijk ook echt jouw begin- of eindpunt is.

Ik denk dat het eerder stationsgebonden is dan perrongebonden, als niet alle perrons rolstoeltoegangkelijk zijn wordt er voor dat station reisassisentie geadviseerd.

Al zijn alle perrons rolstoeltoegangkelijk behalve 1, dan wordt er gewoon reisassisentie aanbevolen.

 

 


We bedoelen hetzelfde, het perron waar jij uit- of instapt mag dan rolstoeltoegangkelijk zijn, maar andere perrons zijn dat niet. Dus dan wordt er bij elke perron waar jij uit- of instapt reisassisentie geadviseerd, want het is niet zeker of dat perron dat wel rolstoeltoegangkelijk is uiteindelijk ook echt jouw begin- of eindpunt is.

Ik denk dat het eerder stationsgebonden is dan perrongebonden, als niet alle perrons rolstoeltoegangkelijk zijn wordt er voor dat station reisassisentie geadviseerd.

Al zijn alle perrons rolstoeltoegangkelijk behalve 1, dan wordt er gewoon reisassisentie aanbevolen.

 

 

Hoi Gorott,

Eerlijk gezegd denk ik dat ook. 😁

Het viel mij namelijk ook steeds meer op, naar gelangen ik steeds vaker op een ander station moest zijn.

Bedankt voor het meedenken en wellicht dat de NS nog reageert op mijn topic. Stiekem ben ik nog steeds wel benieuwd wat de (technische) criteria’s zijn omtrent dit vraagstuk.

👍


Een Moderator kan er even vraag naar doen


Reageer