beantwoord

Informatiepanelen, OS en hardware?

  • 2 December 2021
  • 10 reacties
  • 307 Bekeken

Draaien jullie dit onder Linux icm met een Raspberry Pi?

icon

Beste antwoord door JurgenH 2 December 2021, 12:09

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Interessante vraag. Welke schermen bedoel je specifiek?

Voor zover ik weet draaien de schermen in de trein wel op Linux. Opmerkelijk is dat de schermen eigenlijk op z'n kop hangen, en dat dit softwarematig weer is omgedraaid. Dit zie je bij het opstarten, of als er iets niet werkt. 

Ik denk niet dat de schermen op een Raspberry Pi draaien. Die apparaatjes zijn toch iets meer bedoeld voor educatieve, of hobbymatige projecten. Hoewel je er best wat leuke dingen mee kan.

Reputatie 6
Badge +2

Hi Bandabi!
Dit is helemaal ‘hocus spocus’ voor mij, dus dit heb ik even moeten navragen; De OS is inderdaad Linux based. Het lijkt me sterk dat ieder paneel een PI heeft hangen. Daarbij zijn de panelen ook ouder dan een PI. 

Ik hoop dat je hier iets mee kunt! :blush:

Reputatie 7
Badge +1

Dit is helemaal ‘hocus spocus’ voor mij

Haha, weer wat geleerd :rofl: .

Ik heb trouwens geen idee wat er onder informatiepanelen wordt gezien, maar ik kwam op YouTube de onderstaande (inmiddels al wat oudere) video tegen waar e.a. over OBIS wordt uitgelegd. Het reisinformatiesysteem in de treinen:

Wellicht dat het interessant is :slight_smile: .

Reputatie 6

Je kunt het inderdaad mooi zien als ze herstart worden (de schermpjes in de treinen). Daar komen dan meldingen langs die mij héél bekend voorkomen, maar dan op-z’n-kop. Ik kan er helaas niet aan zien wat voor platform gebruikt wordt (Intel, ARM, Broadcom) of wat voor distributie. Ik vermoed een minimale “embedded” distro, niet een van de bekende distro’s als Ubuntu, Fedora of RedHat.

Ik vermoed een minimale “embedded” distro, niet een van de bekende distro’s als Ubuntu, Fedora of RedHat.

Voor zover mij bekend juist een vrij gangbaar iets (verschoot ik ook van). Dacht Debian.

Reputatie 6

Dat zou ook best kunnen, tegenwoordig hebben dit soort systemen zoveel flash geheugen en RAM en CPU dat dat op zich makkelijk kan. Wel zo makkelijk ook met development. Maar vaak zie je toch wel dat ze iets als OpenEmbedded gebruiken, daar komen lekker kleine/lichte images uit, maar is een ramp om op te developen.

Ben benieuwd of iemand daar nog eens iets uitsluitends over kan zeggen, ook wat voor hardware gebruikt wordt (systeem en platform).

Ben ook wel benieuwd of er iets actiefs op die schermen draait. Het lijkt wel of ze iets van een VNC viewer er op opstarten die de framebuffer van een centraal systeem overneemt. Bij de SNG lopen ze allemaal precies gelijk, wat dat suggereert. Maar bij SLT en VIRM niet geloof ik.

Ik zag in het filmpje over ORBIS overigens dat dat een bestaand product is van leverancier Nomad Digital en dat ze het ook bij andere transportbedrijven leveren (na wat Google werk ;-)).

Een deel is inderdaad Nomad, en een beperkt deel wordt intern ontwikkeld. De platformen in de trein verschillen enigszins tussen materieel. Zou eens terug moeten zoeken of ik nog documentatie heb.

Als ik het goed onthouden heb is de SNG Ubuntu.   Maar verder ????

Reputatie 6

Dat is wel apart, om de doelgroep van Ubuntu juist (niet zo gevorderde) eindgebruikers is. Ik verwacht een embedded distro of anders hooguit Debian of Fedora.

Toch klopt het idd wel, ik zat met Debian in m’n hoofd, maar het is veelal een stap verder, Ubuntu, LTS-release. Incidenteel willen ze wel eens op het login-venster hangen zelfs.

Reageer