Skip to main content

Beste NS, 

 

Intercity's zijn een mooie manier om snel van een stad naar de ander te gaan, helaas is dat niet het geval in Zoetermeer. Zoetermeer een stad met meer dan 125.000 inwoners zonder intercity station. Terwijl Den helder, Gouda, Nijkerk en Harderwijk minder dan 90.000 inwoners hebben (niet samen geteld), maar wel een intercity station. 4 keer per uur gaat er een intercity van Den Haag centraal naar Utrecht centraal en vice versa ook. Als er een intercity zou stoppen in Zoetermeer op station Zoetermeer, dan zou het makkelijker zijn om van Zoetermeer naar Utrecht centraal te gaan (zonder te overstappen) en ook naar Den Haag centraal. Hierbij zou ik heel erg graag willen dat er een Intercity stopt op Zoetermeer station, al is het maar 2 keer per uur in plaats van 4 keer. Kunnen jullie dat aub regelen, Alvast erg bedankt.

 

Groeten, 

Een inwoner van Zoetermeer

 

 


Intercity's zijn bedoeld voor langere afstanden niet voor voorstadsvervoer.

U kunt naar Den Haag met de sprinter (4x p/u) en met de tram van de HTM. 

Richting Utrecht zou het wellicht handig zijn maar dan kun je niet voorkomen dat mensen die treinen ook gaan gebruiken voor een ritje Den Haag-Zoetermeer v.v.

De huidige oplossing is daarom het beste.


Bovendien zijn Nijkerk en Harderwijk geen intercity stations, is Gouda een belangrijk overstapstation en is Den Helder een eindstation en op een traject waar geen sprinters rijden (op een enkele uitzondering laat op de avond na). Uw vergelijking gaat dus niet op.


Is al vaker naar gekeken en bleek steeds dat het niet kon zonder langs vele Kms -en dat spoor ligt daar in zeer slappe poldergrond meters onder zee) extra spoor aan te leggen-komt in de knel met de ook elke 15 rijdende SPR met zeer mooie en slanke overstap to Gouda.

Je zou overigens meer reden van klagen kunnen hebben bij de plaatselijke polletiek-en pleiten voor langsheen de supersnelbaan S´hol-Rtm daar bij dat centrum van de Hoogvliet SM-is uiteraard ook naar gekeken maar dat was toen veels te ver van ´stad´. Bijkomend is dat geen van de 3 stops in Zm eigenlijk een beetje mooi dicht bij een ´centrum´ ligt.

de gemeente Westland-heeft zelfs 2direkte bus met Zm- is de grootste zonder station.


Ik heb heel wat jaartjes in Zoetermeer gewoond en toen speelde dit al. Wat @Tamzin zegt is inderdaad de redenatie van NS, maar ik vind dat er wel wat aan rammelt.

De redenatie dat je dan allemaal “voorstad” verkeer in de intercity krijgt “die daar niet bedoeld voor is” vind ik nogal slap. De dienst heet “intercity”: “tussen steden” en niet “tussen stations waar NS het goed uitkomt”. Dat is slecht uit te leggen aan de reizigers. Er zijn nog veel meer steden die intercity-status hebben en toch kleiner zijn dan Zoetermeer. We zullen het maar niet over Voorburg hebben, maar ik neem aan dat die intussen wel eens z’n status kwijt is.

Wat wel scheelt is dat de stoptreindienst intussen met SLT wordt uitgevoerd. Daarmee is het verschil in comfort tussen IC (ICM) en stoptrein (mat ‘64) beduidend kleiner geworden, dat was altijd drama en niet uit te leggen.


Intercity's zijn bedoeld voor langere afstanden niet voor voorstadsvervoer.

U kunt naar Den Haag met de sprinter (4x p/u) en met de tram van de HTM. 

Richting Utrecht zou het wellicht handig zijn maar dan kun je niet voorkomen dat mensen die treinen ook gaan gebruiken voor een ritje Den Haag-Zoetermeer v.v.

De huidige oplossing is daarom het beste.

In principe is de intercity bestemd voor de langere afstanden maar het begrip Intercity is in Nederland toch wel erg uitgehold. Wat in Nederland Intercity heet, zijn in feite sneltreinen of stoptreinen die sommige stations overslaan. En wat maakt de zogenaamde Intercity Leiden - Alphen aan den Rijn - Woerden - Utrecht Centraal, Hoorn - Enkhuizen of Alkmaar - Den Helder een intercity? De laatste twee zijn gewoon stoptreinen maar omdat die met intercity materiaal wordt gereden is het intercity?

De ‘intercity’ stopt bijvoorbeeld wel te Rotterdam Alexander, Den Haag Laan van Nieuw Oost Indië, Heemstede-Aerdenhout en is dan toch ook voorstadsvervoer?


Ja ik denk inderdaad dat de termen eens onder de loep genomen moeten worden. Er zijn stoptreintrajecten die langer zijn dan bepaalde IC trajecten.

Voor de reiziger is dit compleet ondoorzichtig en merkt dus dat op sommige trajecten je de “luxe” ervaring mag ervaren van het IC materieel en op sommige trajecten mag dat dus niet en NS bepaalt dat.

Misschien moet je het dan wel comfort klasse A en B noemen ofzo.

Voor de goede orde, ik zit helemaal niet te wachten op een “luxe” ervaring, maar gewoon kunnen zitten zonder je benen te hoeven opvouwen is toch wel een redelijk pluspunt.


De laatste twee zijn gewoon stoptreinen maar omdat die met intercity materiaal wordt gereden is het intercity?

Voornaamste probleem is dat NS marketing maar twee treinformules wil gebruiken: Sprinter en Intercity. Er is/mag geen tussenvorm meer (zijn) zoals de vroegere sneltrein.

Daarnaast is het al tijden in allerlei systemen onmogelijk om een trein, rijdend onder een nummer, in de informatievoorziening twee treinsoorten mee te geven. Station x tot y IC, y tot z Sprinter. Zo is het ook onmogelijk geworden om IC-treinen die eerste/laatste stukjes stoptrein zijn, ook zo aan te duiden op de borden.


Los nog van het materieel wat er op gereden wordt. Als er een keer een SLT op een IC-traject wordt gebruikt (ook al is dat eigenlijk een stoptrein-traject zoals Hoorn-Enkhuizen), dan is de wereld te klein...


@Tamzin, er is best een grote afstand van Zoetermeer naar Utrecht. Zoetermeer is best een grote stad en verdient in mijn ogen een intercity status.

 


Excuses allemaal voor mijn fout, Google maps laat zien dat Nijkerk en Harderwijk wel intercity stations zijn.


misschien zijn de steden die ik als voorbeeld gaf niet de beste, alleen gaat het erom dat Zoetermeer (grote stad qua inwoners) geen intercity status heeft maar het wel verdient. Naar Den Haag met de tram is prima, alleen is Utrecht een ander verhaal. Ook al is de afstand tussen Zoetermeer en Den haag misschien niet zo groot, is dat wel zo tot Utrecht. Een intercity is bedoeld om mensen van een grote stad naar een andere grote stad te laten gaan, zonder tussendoor te stoppen bij kleine haltes. Zoetermeer staat op nummer 20 qua inwoners in geementen, dus dat is best raar.


Excuses allemaal voor mijn fout, Google maps laat zien dat Nijkerk en Harderwijk wel intercity stations zijn.

Oh, die is knullig van Google inderdaad… Daar stopt ook maarliefst één intercity per dag ergens 's avonds laat.

Overigens: Zoetermeer heeft nooit een IC-status gehad (was sneltreinstop) en naar Utrecht is er natuurlijk gewoon 4x/uur een Sprinter met snelle aansluiting op de (20 minuten snellere) IC in Gouda. Die overstap is dan mogelijk vervelend, maar daarvoor in de plaats heeft Zoetermeer wel 4x/uur een reismogelijkheid naar Utrecht gekregen i.p.v. voorheen 2x/uur rechtstreeks en 2x/uur met overstap (waarbij die laatste toen meen ik langzamer was omdat de IC 'm pas later inhaalde).

Het verschil in reistijd zal in elk geval zeer beperkt zijn. En met een IC-stop in Zoetermeer zouden er op die lijn minder Sprinters gereden hebben i.v.m. gebrek aan capaciteit.


Maar hoe zit het dan met Rotterdam-Alexander?


Maar hoe zit het dan met Rotterdam-Alexander?

De reizigersstroom is daar groter dan op Zoetermeer, je moet wel een flink reizigersaantal hebben op het station om een IC station te worden.  En soms helpt het als de gemeente zelf er voldoende geld tegenover zet.


misschien zijn de steden die ik als voorbeeld gaf niet de beste, alleen gaat het erom dat Zoetermeer (grote stad qua inwoners) geen intercity status heeft maar het wel verdient. Naar Den Haag met de tram is prima, alleen is Utrecht een ander verhaal. Ook al is de afstand tussen Zoetermeer en Den haag misschien niet zo groot, is dat wel zo tot Utrecht. Een intercity is bedoeld om mensen van een grote stad naar een andere grote stad te laten gaan, zonder tussendoor te stoppen bij kleine haltes. Zoetermeer staat op nummer 20 qua inwoners in geementen, dus dat is best raar.

De reistijd van station Zoetermeer naar Den Haag is per tram gemiddeld een half uur. Er moet dan ook nog overgestapt worden, de tram is ook nog eens duurder en zeer gevoelig voor vertragingen. 

De ‘spitssneltreinen’, die vroeger ook in Zoetermeer stopten reden in 10 minuten naar Den Haag. 


Of Amsterdam Amstel?

Overigens is Voorburg t/m dienstregelingsjaar 2006 IC-station geweest op dezelfde lijn. Het had in de lijn der verwachting gelegen om Zoetermeer de status van IC-station te geven. Gezien de grootte van de gemeente maar ook als regionaal knooppunt. Het zou de trein een stuk aantrekkelijker maken met allerlei rechtstreekse verbindingen.

Er zijn eigenlijk geen goede argumenten te bedenken. Zoetermeer is qua inwoneraantal de 20e gemeente van Nederland. Gouda staat op plaats 51. Gouda was voor 2007 geen IC-station en is dat alleen maar geworden vanwege het splitsen/combineren van treinen. In eerdere dienstregelingsjaren stopten de IC's in Voorburg en reden ze zonder te stoppen door naar Utrecht.

Dat er een relatief geringe reizigersstroom is in Zoetermeer komt mede door het feit dat er geen IC's naar Utrecht stoppen.

Het lijkt erop dat de gemeente Zoetermeer een beetje heeft zitten slapen toen Gouda in 2007 IC-status kreeg i.p.v. Voorburg. Zoetermeer had prima argumenten voor de IC-status.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/9998182/definitief-geen-intercity-status-voor-voorburg


Maar hoe zit het dan met Rotterdam-Alexander?

De reizigersstroom is daar groter dan op Zoetermeer, je moet wel een flink reizigersaantal hebben op het station om een IC station te worden.  En soms helpt het als de gemeente zelf er voldoende geld tegenover zet.

Rotterdam-Alexander is vooral een overstapstation van trein op metro. Dat moet het niet van de omwonenden hebben maar bijv. van studenten die daar overstappen om met de metro naar de universiteit in Kralingen te gaan.


 

De reistijd van station Zoetermeer naar Den Haag is per tram gemiddeld een half uur. Er moet dan ook nog overgestapt worden, de tram is ook nog eens duurder en zeer gevoelig voor vertragingen. 

​​​​​​De afstand van huis naar tramhalte is natuurlijk veel korter dan naar het nogal excentrisch gelegen station dus die vergelijking is scheef. Dat neemt niet weg dat het totale dwaasheid was om de Zoetermeerlijn voor veel geld af te waarderen tot een tragere tramlijn.

 

De ‘spitssneltreinen’, die vroeger ook in Zoetermeer stopten reden in 10 minuten naar Den Haag. 

Ja, en nu rijdt er ieder kwartier een trein.


Dat er een relatief geringe reizigersstroom is in Zoetermeer komt mede door het feit dat er geen IC's naar Utrecht stoppen.

Het komt vooral door de concurrentie van de tram. 90% van de reizigers gaat richting Den Haag en stapt liever vlak bij huis op in plaats van een eerst naar een afgelegen station te moeten gaan..


misschien zijn de steden die ik als voorbeeld gaf niet de beste, alleen gaat het erom dat Zoetermeer (grote stad qua inwoners) geen intercity status heeft maar het wel verdient. Naar Den Haag met de tram is prima, alleen is Utrecht een ander verhaal. Ook al is de afstand tussen Zoetermeer en Den haag misschien niet zo groot, is dat wel zo tot Utrecht. Een intercity is bedoeld om mensen van een grote stad naar een andere grote stad te laten gaan, zonder tussendoor te stoppen bij kleine haltes. Zoetermeer staat op nummer 20 qua inwoners in geementen, dus dat is best raar.

De reistijd van station Zoetermeer naar Den Haag is per tram gemiddeld een half uur. Er moet dan ook nog overgestapt worden, de tram is ook nog eens duurder en zeer gevoelig voor vertragingen. 

De ‘spitssneltreinen’, die vroeger ook in Zoetermeer stopten reden in 10 minuten naar Den Haag. 

Het was een “sneltrein” (reed vrij snel de hele dag) en de tijd was uiteindelijk maar 8 minuten, omdat ze Voorburg oversloegen.

Dat is wel even andere koek dan destijds de Zoetermeer Stadslijn en nu de Randstadrail.


En waarom gaat 90% van de reizigers naar Den Haag? Omdat er geen snelle IC-verbinding naar Utrecht is.


En waarom gaat 90% van de reizigers naar Den Haag? Omdat er geen snelle IC-verbinding naar Utrecht is.

Nee, omdat Zoetermeer de facto een buitenwijk van Den Haag is. Zo is ook het ontstaan. Er is nauwelijks verschil met Mariahoeve, Vrederust of Loosduinen.


Alsnog zou ik best als Zoetermeerder naar Utrecht willen gaan, daar zijn dingen die je in Den Haag niet hebt. Ook al heeft Zoetermeer misschien nu minder reizigers, als er een Intercity zou stoppen zou er zeker meer reizigers zijn die met de trein gaan.


Zoetermeer is een grote stad qua inwoners, er zijn nu zo weinig reizigers omdat je geen intercity hebt. Als er een zou stoppen zouden meer mensen kiezen om met de trein te gaan en niet met de auto. Zoetermeer verdient gewoon een intercity status


Reageer