beantwoord

Intercity stop op Zoetermeer


Beste NS, 

 

Intercity's zijn een mooie manier om snel van een stad naar de ander te gaan, helaas is dat niet het geval in Zoetermeer. Zoetermeer een stad met meer dan 125.000 inwoners zonder intercity station. Terwijl Den helder, Gouda, Nijkerk en Harderwijk minder dan 90.000 inwoners hebben (niet samen geteld), maar wel een intercity station. 4 keer per uur gaat er een intercity van Den Haag centraal naar Utrecht centraal en vice versa ook. Als er een intercity zou stoppen in Zoetermeer op station Zoetermeer, dan zou het makkelijker zijn om van Zoetermeer naar Utrecht centraal te gaan (zonder te overstappen) en ook naar Den Haag centraal. Hierbij zou ik heel erg graag willen dat er een Intercity stopt op Zoetermeer station, al is het maar 2 keer per uur in plaats van 4 keer. Kunnen jullie dat aub regelen, Alvast erg bedankt.

 

Groeten, 

Een inwoner van Zoetermeer

icon

Beste antwoord door Tamzin 24 May 2022, 14:27

Bekijk origineel

43 reacties

Excuses allemaal voor mijn fout, Google maps laat zien dat Nijkerk en Harderwijk wel intercity stations zijn.

Oh, die is knullig van Google inderdaad… Daar stopt ook maarliefst één intercity per dag ergens 's avonds laat.

Overigens: Zoetermeer heeft nooit een IC-status gehad (was sneltreinstop) en naar Utrecht is er natuurlijk gewoon 4x/uur een Sprinter met snelle aansluiting op de (20 minuten snellere) IC in Gouda. Die overstap is dan mogelijk vervelend, maar daarvoor in de plaats heeft Zoetermeer wel 4x/uur een reismogelijkheid naar Utrecht gekregen i.p.v. voorheen 2x/uur rechtstreeks en 2x/uur met overstap (waarbij die laatste toen meen ik langzamer was omdat de IC 'm pas later inhaalde).

Het verschil in reistijd zal in elk geval zeer beperkt zijn. En met een IC-stop in Zoetermeer zouden er op die lijn minder Sprinters gereden hebben i.v.m. gebrek aan capaciteit.

er zou niet veel veranderen als de intercity 1 minuutje extra neemt om op station Zoetermeer te stoppen. ook al stopt er 1 2x per uur in plaats van 4x per uur, voor mij maakt het niet zo veel uit. Enige wens is dat een grote stad een intercity status krijgt.

Is al vaker naar gekeken en bleek steeds dat het niet kon zonder langs vele Kms -en dat spoor ligt daar in zeer slappe poldergrond meters onder zee) extra spoor aan te leggen-komt in de knel met de ook elke 15 rijdende SPR met zeer mooie en slanke overstap to Gouda.

Je zou overigens meer reden van klagen kunnen hebben bij de plaatselijke polletiek-en pleiten voor langsheen de supersnelbaan S´hol-Rtm daar bij dat centrum van de Hoogvliet SM-is uiteraard ook naar gekeken maar dat was toen veels te ver van ´stad´. Bijkomend is dat geen van de 3 stops in Zm eigenlijk een beetje mooi dicht bij een ´centrum´ ligt.

de gemeente Westland-heeft zelfs 2direkte bus met Zm- is de grootste zonder station.

Er is al een spoor van Den Haag naar Utrecht waar al Intercity's op rijden, het enige wat er moet veranderen is dat er 1 stopt op station Zoetermeer al is het maar 2 of 1 x per uur.

Zoetermeer is een grote stad qua inwoners, er zijn nu zo weinig reizigers omdat je geen intercity hebt. Als er een zou stoppen zouden meer mensen kiezen om met de trein te gaan en niet met de auto. Zoetermeer verdient gewoon een intercity status

Je zou dan noodgedwongen de sprinter moeten terug brengen tot een halfuurdienst en dat kost dan op de andere stations meer reizigers dan je er op Zoetermeer bij zou krijgen. 

Reputatie 7
Badge +3

Je zou dan noodgedwongen de sprinter moeten terug brengen tot een halfuurdienst en dat kost dan op de andere stations meer reizigers dan je er op Zoetermeer bij zou krijgen. 

Het is juist geen of/of maar en/en. De Sprinters blijven 4x per uur rijden en daarnaast stoppen een aantal (of alle) IC's in Zoetermeer. Of sommige stoppen niet meer in Gouda maar in Zoetermeer.

Reputatie 7

In de top 30 van grootste Nederlandse steden zijn er maar 2 zonder intercitystatus. Zoetermeer op 19 (alleen sprinters) en Emmen op 25 (met zowel sneltrein als stoptrein). Zoetermeer is wel echt het vreemde eendje in de bijt. Voor de verduidelijking voor de reiziger had NS de sneltrein niet af hoeven schaffen, want het is er alleen maar waziger op geworden. Je moet bijvoorbeeld maar net weten waarom Steenwijk met 18.000 inwoners een intercitystatus heeft en het veel grotere Etten-Leur niet, maar waarom de intercity daar dan toch wel altijd stopt. Voor het algemene beeld is dat vreemd.

En wat te denken van de Blauwnet-intercity Enschede- Zwolle, met ook stops op de intercitystations Nijverdal en Raalte 😂

Emmen heeft een sneltrein en stoptrein (met dank aan Keolis-Blauwnet). 

Ik zou me niet zo druk maken om de status, meer om frequentie en een goede overstap. 

Reputatie 7
Badge +2

Je zou dan noodgedwongen de sprinter moeten terug brengen tot een halfuurdienst en dat kost dan op de andere stations meer reizigers dan je er op Zoetermeer bij zou krijgen. 

Het is juist geen of/of maar en/en. De Sprinters blijven 4x per uur rijden en daarnaast stoppen een aantal (of alle) IC's in Zoetermeer. Of sommige stoppen niet meer in Gouda maar in Zoetermeer.

Het probleem is nu juist dat dat niet paste in de dienstregeling

Reputatie 7
Badge +3

Gouda heeft echt niet 4 IC's per uur nodig. De helft in Gouda laten stoppen, de andere helft in Zoetermeer. 

Reputatie 7
Badge +2

Als je stops gaat verplaatsen van Gouda naar Zoetermeer raak je juist de kracht van de huidige dienstregeling kwijt, namelijk dat alle mogelijke verbindingen 4x/uur mogelijk zijn. Soms rechtstreeks, soms met overstap in Gouda  

Gouda was voor 2007 geen IC-station en is dat alleen maar geworden vanwege het splitsen/combineren van treinen.

 

Dat tweede is pertinent onwaar. Toen Gouda in 2007 IC-station werd zijn de ICs gewoon elk half uur blijven splitsen in Utrecht. De sneltreinen op het andere kwartier werden ICs en naast het vervallen van de stop in Zoetermeer voor de trein uit Den Haag verviel toen juist het splitsen van die treinen in Gouda buiten de spits (aangezien de ICs uit Rotterdam en Den Haag na Utrecht beide een andere bestemming kregen)

Voor de dienstregeling zelf was het daarnaast een significante wijziging dat er elk kwartier een Sprinter tussen Gouda en Den Haag (en Rotterdam) ging rijden en dat de ICs daadwerkelijk om het kwartier gingen rijden. (dat was altijd een scheef 10/20 interval). Gevolg daarvan was wel dat de ICs naar Den Haag niet meer konden stoppen tussen Gouda en Den Haag, anders pasten de Sprinters niet meer in het krappere interval tussen de ICs.

Dat er een relatief geringe reizigersstroom is in Zoetermeer komt mede door het feit dat er geen IC's naar Utrecht stoppen.

In mijn herinnering is de keuze voor het niet meer stoppen in Zoetermeer juist destijds gemaakt omdat er ook toen al een geringe reizigersstroom richting Utrecht was. En die reizigersstroom werd met de overstapverbinding juist beter gefaciliteerd, omdat de reis voortaan elk kwartier mogelijk werd.

Een probleem daarbij dat de reizigers nogal erg versnipperd zijn. Een groot deel gaat met de tram en bij het spoor is het nogal verdeeld over Zoetermeer, Zoetermeer Oost en Lansingerland. Ik denk dat de huidige sprinterdienst dat het beste bedient.

Excuses allemaal voor mijn fout, Google maps laat zien dat Nijkerk en Harderwijk wel intercity stations zijn.

 

 

Enige wens is dat een grote stad een intercity status krijgt.

Statusoverwegingen lijken me totaal niet relevant 

Reputatie 6

Een inwoneraantal zegt niets over het aantal in-en uitstappers. Goes heeft 38.000 inwoners en er stappen 1,5 maal zoveel reizigers in en uit als in Zoetermeer. Komt ook doordat er veel mensen overstappen op de bus naar Terneuzen en Zierikzee.

Badge +3

Bij mijn weten zouden op een intercitystation alle intercity’s moeten stoppen (bijv. Dieren, Etten-Leur).

Stations waar sommige intercity’s stoppen zijn geen intercitystation (bijv. Woerden, Driebergen-Zeist).

Zie de gele vertrekstaten, zoals https://www.ns.nl/static/rio/vertrekstaten/ut5.pdf en https://www.ns.nl/static/rio/vertrekstaten/ut7.pdf

Zoetermeer staat daar overigens wel op met een ‘rondje’ (net als Woerden, Driebergen-Zeist) maar wat dat precies betekent weet ik niet, wellicht iets uit het verleden (sneltrein station)?

Reputatie 7
Badge +2

Ik dacht eerst iets van een knooppuntstation: in Zoetermeer heb je de knoop met de voormalige stadslijn (nu RandstadRail), in Woerden aansluitingen tussen treinen die verschillende richtingen uit gaan en Driebergen-Zeist is formeel gezien een overstappunt vanaf de Veenendaallijn naar Arnhem toe.

Als ik bij een willekeurig ander station (Dordrecht in dit geval) de vertrekstaten bekijk zie ik ook rondjes in Lage Zwaluwe, Elst, Den Haag Laan van NOI en Duivendrecht. Allemaal stations die in enige vorm een knoop-/overstappunt zijn. Echter heeft op deze ook Rotterdam Zuid een rondje, dus nu ben ik alsnog het spoor bijster… Sneltreinstation lijkt het dan in elk geval niet en het zal toch niet dat dit automatisch als knooppunt gezien wordt omdat het het laatste station is waar de HSL en de lijn naar Dordrecht formeel parallel lopen (beide langs het perron?

Badge +3

Plausibel, net als bijv. Breukelen (aftakking naar Woerden).

Nog een paar, zie https://www.ns.nl/static/rio/vertrekstaten/ut6.pdf

Zaandijk Zaanse Schans, Uitgeest, Heerhugowaard, Schagen, Hoorn Kersenboogerd… 

Nu is Schagen wel soms het eindpunt van de 800 (in de spits), Kersenboogerd voor de 3300, Uitgeest voor de 4000… maar ja Zaanse Schans niet.

Reputatie 7

Ik dacht eerst iets van een knooppuntstation: in Zoetermeer heb je de knoop met de voormalige stadslijn (nu RandstadRail), in Woerden aansluitingen tussen treinen die verschillende richtingen uit gaan en Driebergen-Zeist is formeel gezien een overstappunt vanaf de Veenendaallijn naar Arnhem toe.

Als ik bij een willekeurig ander station (Dordrecht in dit geval) de vertrekstaten bekijk zie ik ook rondjes in Lage Zwaluwe, Elst, Den Haag Laan van NOI en Duivendrecht. Allemaal stations die in enige vorm een knoop-/overstappunt zijn. Echter heeft op deze ook Rotterdam Zuid een rondje, dus nu ben ik alsnog het spoor bijster… Sneltreinstation lijkt het dan in elk geval niet en het zal toch niet dat dit automatisch als knooppunt gezien wordt omdat het het laatste station is waar de HSL en de lijn naar Dordrecht formeel parallel lopen (beide langs het perron?

Het rondje Rotterdam Zuid is inderdaad raadselachtig.

Op Rotterdam Zuid hebben nooit sneltreinen en intercity’s gestopt, wel op Rotterdam Lombardijen. Dat is ook nog een tijd het eindpunt van stoptreinen uit de richting Den Haag geweest. En, het laatste station tot waar de HSL min of meer parallel loopt met de lijn naar Dordrecht, is Barendrecht.

Als het rondje een knooppunt of overstapstation aangeeft, dan moet op de vertrekstaat Blerick toch ook een rondje zijn? 

Op Den Haag Laan Nieuw Oost Indië is over te stappen op de metro, maar dat kan op Schiedam Centrum ook. En Schiedam Centrum is dan weer geen rondje. 🤔

Badge +3

Als het rondje een knooppunt of overstapstation aangeeft, dan moet op de vertrekstaat Blerick toch ook een rondje zijn? 

Ja da’s wel een goeie, https://www.ns.nl/static/rio/vertrekstaten/ehv1.pdf dus het betekent strikt genomen ook niet dat er (soms) intercity’s/sneltreinen stop(t)pen…

Maar ja, Deurne - Venlo is een ‘sprintercity’ traject.

Reputatie 3

 

Voor de dienstregeling zelf was het daarnaast een significante wijziging dat er elk kwartier een Sprinter tussen Gouda en Den Haag (en Rotterdam) ging rijden en dat de ICs daadwerkelijk om het kwartier gingen rijden. (dat was altijd een scheef 10/20 interval). Gevolg daarvan was wel dat de ICs naar Den Haag niet meer konden stoppen tussen Gouda en Den Haag, anders pasten de Sprinters niet meer in het krappere interval tussen de ICs.

Hoe vaker een IC stopt, hoe meer ruimte er is voor sprinters. De sprinters vetrekken nu drie minuten na de intercity's vanuit Gouda, en ze komen drie minuten aan vóór de intercity's op Den Haag Centraal. Als de IC extra zou stoppen zou die zo'n twee minuten langzamer zijn in totaal, en zou de sprinter juist vijf minuten (minder krap!) vóór de intercity aankomen.

Denk dat gezien de brug een intercity stop ver weg is momenteel maar juist nu met de uitgedunde dienstregeling geen overbodige luxe meer is..

Reageer