Intimiderend gedrag door NS beveiliging

  • 15 September 2023
  • 8 reacties
  • 352 Bekeken

Reputatie 1

Gisteravond rond 18.00 was ik toeschouwer van een onverkwikkelijk tafereel. Een jongeman, duidelijk in een roes, was uit een trein verwijderd (Amsterdam Centraal). Een conducteur hield een halflege fles wijn vast. Twee NS veiligheidsmedewerkers stonden om de jongen heen. Een boog zich over de jongen heen en stelde hem vragen met harde stem. De andere veiligheidsmedewerker hield hem in de gaten, alsof hij elk moment een mes kon trekken. De jongen was duidelijk op een andere planeet en wilde rustig weglopen, hij praatte veel maar vertoonde geen agressief gedrag. Hij werd terug geduwd. De andere medewerker gaf hem ook een duw. Passagiers en een paar andere conducteurs bekeken het met argusogen; wat gebeurt hier, waarom is het nodig om die gast zo te intimideren? Die vragen gingen ook door mij heen. De eerste beveiliger was woest. Hij moest tot bedaren komen. Er kwamen twee extra beveiligers aangelopen. De knul werd nu aan zijn arm geforceerd. Helaas reed toen mijn trein weg en kon ik het einde niet meer zien. Mijn vraag aan de NS is: wat is de aanleiding geweest om zo’n buiten proportioneel gedrag te vertonen?     


8 reacties

Geen idee? Ik weet niet wat hier voorafgaand heeft afgespeeld en of dat wellicht de aanleiding is geweest om hier extra secuur mee om te gaan. Ik weet ook niet wat er in iemands hoofd omgaat en ik ben er niet bij geweest. Ik kan het je niet vertellen.

Reputatie 1

Geen idee? Ik weet niet wat hier voorafgaand heeft afgespeeld en of dat wellicht de aanleiding is geweest om hier extra secuur mee om te gaan. Ik weet ook niet wat er in iemands hoofd omgaat en ik ben er niet bij geweest. Ik kan het je niet vertellen.

Dat zijn heel veel zinnen om aan mij te laten weten dat je het niet weet. Hoe kan ik hier wel achterkomen?

Ik geloof niet dat daar een manier voor is. Je zou zoiets na moeten vragen bij het betreffende personeel dat daar zo heeft gehandeld. Wie dat waren kan ik niet voor je achterhalen.

Reputatie 7
Badge

Ik denk niet dat V en S dergelijke informatie delen met buitenstaanders. Als er een klacht ingediend moet worden dan zou dat door die jongeman in een roes moeten gebeuren. 

De jongen was duidelijk op een andere planeet en wilde rustig weglopen, hij praatte veel maar vertoonde geen agressief gedrag. Hij werd terug geduwd.      

Rustig weglopen als je wordt aangehouden is natuurlijk niet toegestaan. Er mag gepast geweld worden gebruikt om dat eventueel te verhinderen. Dit geldt in zijn algemeenheid.

De bedoeling is dat de identiteit wordt vastgesteld en er een proces verbaal wordt opgesteld, in dit geval vanwege openbare dronkenschap en eventueel ook voor zwartrijden.

Reputatie 4

Je weet niet wat er is voorgevallen. Het is een momentopname. Enmensen die bezopen zijn kunnen ook ineens omslaan. Je mag ook niet weg lopen als je staande wordt gehouden, noch openbare dronkenschap en de lieve vrede verstoren.

Daarnaast is het schering en inslag en lijkt het de meest normale zaak tegenwoordig om overlast te veroorzaken.

2 maanden terug ook zo'n dronken lapzwans in de trein waar ik in zat. Bemoeide iemand zich mee toen de politie hem kwam halen. Wat bleek? Niet aanspreekbaar, zwaar bezopen en mes zichtbaar in het zijvak. Als je zo iemand laat gaan en degene treft de verkeerde, ineens omslaat en iemand neersteekt loopt men weer te janken waarom er niet strenger tegenop wordt getreden.

 

Het is net zoals die filmpjes die online verschijnen. Een momentopname en je ziet niet het hele verhaal. En V&S zijn ook gewoon mensen hé, die de godganse dag moeten dealen met deze onzin. Ga er maar aanstaan. 

Reputatie 7
Badge

Dronken volk en ander gespuis die het reisplezier van anderen vergallen kunnen wat mij betreft niet hard genoeg aangepakt worden. 

Reputatie 6

De jongen was duidelijk op een andere planeet en wilde rustig weglopen, hij praatte veel maar vertoonde geen agressief gedrag. Hij werd terug geduwd.      

Rustig weglopen als je wordt aangehouden is natuurlijk niet toegestaan. Er mag gepast geweld worden gebruikt om dat eventueel te verhinderen. Dit geldt in zijn algemeenheid.

De bedoeling is dat de identiteit wordt vastgesteld en er een proces verbaal wordt opgesteld, in dit geval vanwege openbare dronkenschap en eventueel ook voor zwartrijden.

Of de persoon daadwerkelijk aangehouden was is niet duidelijk. zolang iemand zich niet agressief gedraagt wordt dat vaak niet gezegd. Dan blijft het bij het aangeven dat de persoon overlast veroorzaakt en de trein moet verlaten en dat als hij dat niet doet aangehouden zal worden. Dus meestal pas als er sprake is van verzet wordt er tegen de persoon gezegd “je bent aangehouden”. Als het allemaal zonder problemen verloopt en pas op een later moment “escaleert” (in de ogen van V&S medewerkers) vergeten ze dat ze de persoon niet “officieel” hebben aangehouden.
De mensen met een slokje teveel op die ik in de trein meegemaakt heb wilden voor een praatje hun fles wijn of wat sterkers best delen of vroegen of ik ze wakker wilde maken bij het station waar ze moesten uitstappen. Misschien wat vervelend maar als een cafe sluit heb je veel meer vervelende dronken personen bij elkaar…... 

Reageer