beantwoord

invalide deuren Station Zoetermeer

  • 16 March 2023
  • 9 reacties
  • 200 Bekeken

De sprinters die stoppen op het station Zoetermeer hebben speciale invalide deuren, deze deuren hebben een extra lange plank zodat je makkelijk in kunt stappen. Helaas werken deze planken niet naar behoren ze laten namelijk nog steeds een groot gat tussen het perron en de trein. Dit is gevaarlijk voor minder valide, omdat hun scootmobiel of rolstoel vast kan komen te zitten tussen het perron en de sprinter. (Zoals vanochtend dus gebeurde). Er zou hier naar gekeken moeten worden omdat de conducteurs die vaak op deze sprinters rijden er niet van bewust zijn dat deze planken niet helemaal tegen het perron aankomen. Ik hoop dat hier naar gekeken kan worden. 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 16 March 2023, 13:49

Bekijk origineel

9 reacties

Goedemiddag Debjester1 en welkom bij de NS Community.

Ik vrees dat conducteurs hier weinig mee zullen kunnen. Het is de bedoeling dat gelijkvloerse treinen zelfstandig toegankelijk zijn voor reizigers met een rolstoel. Als het gat tussen de plank en het perron te groot is, dan is er ofwel iets aan de hand met het uitschuiven van de plank zelf, of het perron is niet dicht genoeg bij het spoor. Dat laatste is iets wat ProRail zou moeten onderzoeken en aanpakken. Dat eerste is iets per trein, waar een conducteur niets mee kan doen, maar bij onderhoud van die trein bekeken zou moeten worden. Echter, als je dit bij elke individuele trein merkt, dan lijkt het mij sterk dat het een probleem is aan het uitschuifmechanisme. Is dat ook het geval, of merk je dit enkel soms?

Zo en zo komen die uitschuiftredes niet helemaal tot aan het perron, ze blijven er altijd een paar centimeter van de rand vandaan.

Mocht het gat groter zijn dan op andere stations dan zou de perronrand op een te grote afstand van de rails liggen.

Dit gebeurt bij elke sprinter die stopt bij dit station, de plank schuift helemaal uit raakt of lijkt het perron te raken en schuift weer terug, hierbij ontstaat een stap van een goeie 30 cm tussen de sprinter en het perron. Bij andere stations werkt het gewoon naar behoren, wel moet ik hierbij toegeven dat de andere perrons vaak dichter bij de sprinter zijn. Het ding is alleen dat de plank niet te kort is van de afstand is te overbruggen aangezien de plank het perron kan raken ik begrijp alleen niet dat de plank dan weer terug gaat en zo’n groot gat open laat. Het is dus niet een defect een een specifieke sprinter want ik heb het bij meerdere sprinters gezien op het zelfde perron ook op verschillende tijden. Het is altijd bij dit station. Dat de conducteurs er niks aan kunnen doen dat kan ik begrijpen maar ze op ze minst bewust maken van het feit dat deze planken niet naar behoren werken bij dit station zou al een hoop schelen. 

Gebeurd dit aan beide kanten? Zie of hoor je dat de plank het perron raakt waarna hij weer terug schuift?

Reputatie 7
Badge +3

Als het bij andere stations wel goed gaat en bij dit dit station niet, dan is zal het probleem toch echt liggen aan het station, dat deze niet binnen de norm valt.

Wat betreft het programma toegankelijk reizen is ProRail bezig om alle station toegankelijk te maken en ook dat er een toegankelijke instap is. Het meest recente actualisatierapport wat ik kan vinden is van 2021 en daar staan o.a een kaartje met welke station een toegankelijke instap hebben (groen), welke nog te doen zijn (rood) en voor welke station herstel nodig is (oranje). Als op een station 3 meetpunten (normaliter wordt om de 5 meter gemeten) achter elkaar binnen de nuttige lengte buiten de norm liggen dan heeft het station de status 'herstel'.

 

Zoetermeer is hier zo te zien oranje (Oost en Lansingerland zijn groen) en voldoet dus niet aan de norm voor toegankelijke instap.

En als je in de reisplanner plant met voorkeur toegankelijk reizen, wordt er voor reizen vanaf Zoetermeer aangegeven dat reisassistentie nodig is. Voor reizen vanaf Zoetermeer Oost staat er dat zelfstandig reizen mogelijk is.

 

Als ik op de link klik die u in uw bericht aangeeft, dan staat station Zoetermeer in het groen. Maar helaas klopt dit dus niet.

Mijn excuses het blijkt dat het wel goed is geregeld, de plank komt nu idd ver genoeg naar het perron toe om toegankelijk te zijn voor minder valide. Dan zou gisteren gewoon een foutje moeten zijn geweest of is de mevrouw met scootmobiel ingestapt bij de verkeerde deur, wat overigens wel een fout zou zijn van de conducteur omdat hij had moeten weten welke deur wel en niet toegankelijk zou zijn. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Als ik op de link klik die u in uw bericht aangeeft, dan staat station Zoetermeer in het groen. Maar helaas klopt dit dus niet.

In dat document staan 2 kaarten, de eerste met toegankelijke stations en de tweede met toegankelijke instap. Een toegankelijk station is een station met liften en/of hellingsbanen waarmee iemand in een rolstoel op het perron kan komen. Op die kaart is Zoetermeer inderdaad groen. Een toegankelijk station heeft niet altijd ook een toegankelijke instap, niet alleen kan er teveel ruimte tussen de uitschuiftrede en perron zitten, ook kan de perronrand te hoog of te laag zijn. 

Mijn excuses het blijkt dat het wel goed is geregeld, de plank komt nu idd ver genoeg naar het perron toe om toegankelijk te zijn voor minder valide. Dan zou gisteren gewoon een foutje moeten zijn geweest of is de mevrouw met scootmobiel ingestapt bij de verkeerde deur, wat overigens wel een fout zou zijn van de conducteur omdat hij had moeten weten welke deur wel en niet toegankelijk zou zijn. 



Hebben die deuren niet een rolstoelicoon aan de buitenkant?



 

Reageer