beantwoord

Items op een station

  • 18 March 2022
  • 8 reacties
  • 432 Bekeken

Reputatie 5

Goedenavond!

Ik kom al jaar en dag op station Hengelo en ik vraag me eigenlijk altijd al af waar twee dingen voor zijn.

Wat zijn deze twee dingen en waar dienen ze voor? Voor die laatste staat er 50 meter verderop nog eentje met de tekst "draaien als licht brandt"

Het lijkt antiek, maar het is zo te zien niet heel lang geleden nog opnieuw in de grond gezet gezien die bouten.

Alvast dank!

icon

Beste antwoord door Momo 18 March 2022, 19:00

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Foto 1 is een stok met daaraan een spons in emmer water waarmee de machinist de voorruit kan schoonmaken wanneer die erg vies is. 

Foto 2 lijkt me een oud sleutelkastje. Op https://www.nicospilt.com/index_Utrecht_Hilversum.htm zie je ergens halverwege de pagina eentje die minder verweerd is.

Inderdaad zoals Momo aangeeft, helaas heb je op veel stations als machinist geen tijd meer om het raam even schoon te maken met de spons zonder vertraging op te lopen, je ziet ze dan ook niet heel veel gebruikt worden maar ze zijn soms echt wel noodzakelijk als de ramen erg vervuild zijn door bv vliegen.

Badge +3

Zo’n sleutelkastje vind je volgens mij soms bij stations waar vlakbij een overweg ligt, en voorkomt dat de overweg onnodig lang gesloten blijft omdat er een (doorgaande) trein aan zou kunnen komen (maar die dus stopt vóór de overweg).

In zo’n geval blijft het sein rood (zie ook http://www.marcrpieters.nl/stopdoor.html) totdat de machinist of conducteur het sein zelf op veilig zet. De lamp zal aan gaan nadat de trein een aantal seconden stil gestaan heeft (tijdrelais) of werkt zoals een V(ertrek)-sein vanuit de treindiensleiding?

Ik meen dat dat ‘sleutelen’ ook door machinisten gedaan kan worden vanuit de cabine, met een (infrarood) afstandsbediening zoals die van een tv?

 

Ik meen dat dat ‘sleutelen’ ook door machinisten gedaan kan worden vanuit de cabine, met een (infrarood) afstandsbediening zoals die van een tv?

Oooh die is nieuw

Helaas moest ik toch echt zelf sleutelen als het kastje bij de Hc niet werkte en het andere kastje vlak bij mijn cabine stond.

Badge +3

Oooh die is nieuw

Helaas moest ik toch echt zelf sleutelen als het kastje bij de Hc niet werkte en het andere kastje vlak bij mijn cabine stond.

Dat zal dan wel bij een andere vervoerder zijn. Is iets voor te zeggen, toch?

Inderdaad het 'schieten' werd gedaan op baanvakken met zgn TPRB - Ter plaatse bediende relaisbeveiliging. Dit waren een aantal enkelsporige baanvakken waarbij de seinen door de machinisten zelf bediend werden, bijvoorbeeld op de stations waar gekruist werd. Ik ken het zelf van het traject Zutphen - Winterswijk waar ik als passagier zo af en toe te vinden was, maar ik weet dat het ook op andere baanvakken werd gedaan.

Nadat de tegemoetkomende trein was binnengekomen, kon de machinist de afstandsbediening richten op een speciaal kastje, waarmee de rijweg ingesteld werd naar het volgende station. De treindienstleider had geen enkele invloed op deze baanvakken, buiten uiteraard eventuele telefonische aanwijzingen.

Wellicht dat er nog een enkel baanvak bestaat, maar voor zover ik weet zijn de meeste (en zo niet alle) baanvakken inmiddels omgebouwd naar een vereenvoudigd verkeersleidingssysteem (VCVL).

Naast het schieten kan de rijweg uiteraard ook met een sleutelkastje bediend worden en het kastje op Hengelo uit de foto is volgens mij een van die kastjes die daarvoor werd gebruikt (voor het traject naar Zutphen), maar heel zeker weten doe ik het niet. Ook al kom ik er met enige regelmaat, ik heb nog nooit zo'n kastje daar hoeven te gebruiken en ik kan mij ook niet herinneren dat ik er ooit over heb gehoord. Ze staan ook niet ingetekend op de plattegronden in onze databank, dus ik ga er eigenlijk van uit dat deze niet meer in gebruik zijn, of een andere functie hebben gekregen die niet meer relevant is voor de infrastructuur.

 

Maar mocht iemand een exact antwoord hebben over dit specifieke kastje, dan houd ik mij aanbevolen. Ik ben nu ook wel nieuwsgierig geworden 😄

Reputatie 7
Badge +3

Altijd handig zo'n afstandsbediening, net als software updates op afstand. Tot je magnetron opeens denkt dat ‘ie een stoomoven is :rofl:

Dat sleutelkastje op station Hengelo ziet er wel erg afgeleefd uit, alsof die nog nog uit de koude oorlog komt. 

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad zoals Momo aangeeft, helaas heb je op veel stations als machinist geen tijd meer om het raam even schoon te maken met de spons zonder vertraging op te lopen, je ziet ze dan ook niet heel veel gebruikt worden maar ze zijn soms echt wel noodzakelijk als de ramen erg vervuild zijn door bv vliegen.

Dan misschien toch maar een beetje vertraging. Je wilt toch nog naar buiten kunnen kijken, lijkt me wel zo veilig.

Ik vraag me dan wel af hoe vaak dat water wordt vervangen en die spons schoongemaakt. Na een paar van die hele vuile ruiten smeer je bijna alleen maar viezigheid op de ramen. 

Reageer